MANAGER CORPORATE MARKETING AND COMMUNICATIONS 

Voor onze klant in het midden van het land zoeken wij een: 

MANAGER CORPORATE MARKETING AND COMMUNICATIONS (MMC)

De MMC geeft sturing aan de marketing en communicatie van de onderneming in Europa op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau. De MMC adviseert over strategische keuzes en bespreekt de door hem/haar uitgewerkte opties in het internationale Marketing Committee. Zorgt vervolgens voor de inzet van slimme en effectieve reclamecampagnes en faciliteert collega’s in de diverse business units om deze goed uit te voeren en te evalueren. Ook interne communicatie is één van zijn/haar aandachtsgebieden.

De uitdaging voor het de manager Corporate Marketing and Communications is om met gebruikmaking van marktinformatie, van goede marketing- en communicatiebureaus en door goede facilitering van de businessunits, effectief en eenduidig in te spelen op de behoeften in de diverse internationale markten.
De MMC stuurt het marketingteam (de marketingmedewerkers van de verschillende Business Units) functioneel aan. Hij/zij werkt veel samen met de corporate afdelingen HRM en Finance, en met de sales afdelingen in de Europese businessunits. De MMC rapporteert aan de CEO.

wat ga je doen Verantwoordelijkheden: 
Het internationale productie- en handelsbedrijf is gericht op organische groei en groei door acquisities. De vraag aan de MMC is: hoe bewerken wij de groeiende en nieuwe markten optimaal?

1. Externe ontwikkelingen. De MMC blijft op de hoogte van ontwikkelingen in de markt en van concurrenten
De MMC heeft de kritische blik van buiten: hij/zij houdt goed in de gaten wat de markt vindt van onze producten en ons bedrijf. De MMC is continu bezig met het analyseren van wat klanten nodig hebben en hoe daar goed op ingespeeld kan worden.

2. Interne ontwikkelingen en communicatie
De MMC weet wat er intern leeft en hoe het merk intern beleefd wordt. Hij/zij is verantwoordelijk voor een heldere communicatie naar de medewerkers en aandeelhouders van de groep, zodat zij betrokken blijven bij het grotere geheel en op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen.

3. De MMC stelt marketingplannen op met een heldere marketing strategie:
De MMC vertaalt de (zonodig te updaten) key values, de missie en de SWOT jaarlijks naar marketingactiviteiten die passen bij de verschillende product/marktcombinaties of marktsegmenten binnen de groep. Zo maakt de MMC op basis van de verkregen informatie jaarlijks een updated marketingplan en coördineert en ondersteunt de hieruit volgende operationele taken.

4. Tactiek en uitvoering van het marketing plan.
De MMC is verantwoordelijk voor de allocatie en bewaking van het marketingbudget.
De MMC stuurt de marketingmedewerkers aan:
De MMC houdt iedereen scherp in klantgerichtheid en in alertheid ten opzichte van de markt en de concurrentie. De MMC stuurt functioneel de projectmatig werkende
marketingmedewerkers van de verschillende Business Units aan en ondersteunt deze met templates, modellen, campagnes, promotiemateriaal en inspiratie.

5. Preferred suppliers
De MMC stuurt de preferred suppliers op het gebied van marketing en communicatie aan.
PR:De MMC verzorgt in nauwe samenwerking met de CEO public relations en public affairs. Daartoe stuurt de MMC PR agencies in de verschillende Europese landen aan, evalueert deze en vervangt deze zonodig.

6. De MMC heeft budgetverantwoordelijkheid: allocatie, evaluatie, signalering.

Profiel Kerncompetenties 
• Analytisch vermogen;
• Goed kunnen presenteren;
• Inspireren;
• Goede communicatieve vaardigheden;
• Besluitvaardigheid;
• Creativiteit;
• Klantgerichtheid en commercialiteit;

Kandidaateisen

- WO opleiding op het gebied van (bedrijfs-)economie of marketing
- Uitstekende taalvaardigheid in Engels en Nederlands.
- Ervaring in B2B marketing, bij voorkeur in de wereld van logistiek.
- Leidinggevende ervaring
- Bereidheid om binnen Europa te reizen (per auto of trein/vliegtuig).

Heb je interesse en wil je meer weten?
Bel of mail voor meer informatie naar Arko Veefkind van Sterk Werk HR Solutions, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-51515993
Reageren kan tot 28 februari.