Salt Bae: de kracht van de meme

Pim Roggeveen, assistent PR & Content Marketing bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing 

Het leven van de Turkse chef Nusret Gökce, beter bekend als Salt Bae, staat compleet op zijn kop. Het internet ontplofte na een gelikt filmpje op zijn Instagram, waarin hij een stuk vlees klaarmaakt en er vervolgens op sensuele wijze zout op strooit. Maar liefst 11 miljoen mensen hebben het filmpje inmiddels bekeken.

Gökce had het jaar niet beter kunnen beginnen. Mensen staan nu urenlang in de rij bij zijn restaurants in Istanbul, Dubai, Ankara, DatÒ«a en Bodrum, hopend op een glimp van de man. Zelfs beroemdheden zoals Leonardo DiCaprio willen de chef met hun eigen ogen zien. Gökce werd het nieuwe sekssymbool, een ware internethype en kreeg de naam “Salt Bae’’ – een afkorting van ‘Before anything else’. Van zijn excentrieke strooibeweging werden talloze memes gemaakt die zelfs voetballers in hun doelpuntvieringen gebruikten. Die van Danny Welbeck is misschien wel het bekendst.

Boost voor je merk 
Memes (spreek uit: miems) zijn geen nieuw fenomeen. Kenmerkend voor deze grappige plaatjes met herkenbare, humoristische teksten is dat ze vaak het eerst worden opgepakt door jongere mensen. Zij verspreiden ze actief via social media. Memes zijn meestal maar een kort leven beschoren en leveren zelden meer op dan gelach. Salt Bae heeft wat dat betreft geluk: alle free publicity van zijn memes brengt hem ook commercieel succes. Zijn vlees is niet meer aan te slepen.

Het verhaal van Nusret Gökce bewijst de meerwaarde die memes soms kunnen hebben. Het lastige is tegelijkertijd dat je zulk succes niet kunt plannen; memes ontstaan vrijwel altijd spontaan, als marketingtool slagen ze zelden. Voor bedrijfscommunicatie lenen memes zich wel omdat je er als organisatie mee laat zien dat je de heersende cultuur en trends op het internet kent. Dat valt vooral bij jongeren in goede aarde. Zulke likeability kan je merk een flinke boost geven.

Lees je nu voor het eerst over Salt Bae en had je hiervoor nog nooit van memes gehoord? Begin er dan niet aan. Zonder kennis en begrip van memes is het spelen ermee als rennen in een mijnenveld: elke misstap kan fataal zijn voor je merk.

Meme blog

Tips
Wil je toch met memes aan de slag? Hier is een aantal tips:

1. Zorg dat je de regels en het genre van de meme kent. Dit is de allerbelangrijkste! Als je je hierin al vergist, kun je verdere communicatie met memes wel vergeten.
2. Gebruik bestaande memes. Nusret Gökce is een uitzondering; het is vrijwel onmogelijk om zelf iets met memes te forceren. Check memegenerator.net voor tips.
3. Haak in op actuele internettrends, zoals de “Trump handshake” die momenteel veel aandacht krijgt.
4. Focus op humoristische, herkenbare situaties.
5. Gebruik alleen memes als je een jonge doelgroep (+/- 15-25 jaar) wilt bereiken. Bij andere leeftijdsgroepen slaan ze meestal niet aan.

Succes!