Virtuele Supersterren als Marketing Tool

Annika Matto, assistent PR & Communicatie bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing 

De een gruwelt ervan, de ander omarmt de term: social influencer. Een influencer is actief op social media en heeft daar grote aantallen volgers. Wanneer je jezelf precies een social influencer kunt noemen is onduidelijk, maar wat vaststaat is dat een influencer een aanzienlijke invloed uitoefent op zijn of haar veelal jonge doelgroep. 

Op veel verschillende social media platformen kom je influencers tegen, maar met name social media gericht op beeld zijn populair. YouTube, Snapchat en vooral Instagram geven influencers de mogelijkheid om de meest volmaakte kiekjes en filmpjes te delen. Dit met grote volgersaantallen en zelfs fans tot gevolg. 

Perfectie in pixels

Een paar weken terug kwam naar buiten hoe een groep Amsterdamse studenten een neppe social influencer op Instagram creëerden. Nykkie van Zessen wist op Instagram binnen twaalf weken 10.000 volgers binnen te slepen. Wat bleek? Nykkie van Zessen bestaat helemaal niet. Het account werd in het leven geroepen om te laten zien hoe social influencers hun accounts tot in de puntjes kunnen regisseren. Hiermee doen zij voorkomen alsof ze een perfect leven leiden.

Ook merken zetten steeds vaker in op social influencers, die een effectieve marketing- tool zijn gebleken. Op accounts van grote influencers zal je daarom regelmatig ‘branded content’ tegenkomen, waarmee volgers warm worden gemaakt voor een product of service. Zo werd vandaag bekend gemaakt dat driekwart van de Nederlandse vlogs op YouTube sluikreclame bevat. Influencers kunnen met het plaatsen van dit soort content een aardig zakcentje verdienen. Grote campagnes kunnen Nederlandse influencers uiteenlopende bedragen opleveren: van een paar honderd tot soms wel duizenden euro’s.

Do's en don'ts voor merken en influencers

Merken en influencers kunnen elkaar op veel verschillende manieren benaderen. Handig is om in ieder geval rekening te houden met de volgende do’s en don’ts:

DO (voor merken)

Verdiep je in de influencers. Als merk is het noodzakelijk je te verdiepen in de content die influencers maken, de doelgroepen die ze bereiken en de status die ze hebben binnen de community. Dit helpt je om een influencer te vinden die bij je merk past en bij kan dragen aan het succes van je campagne.

Don't (voor merken)

Geen afspraken maken. Stuur influencers geen gratis samples op zonder verdere afspraken te maken. Je loopt hiermee het risico dat een influencer een negatieve recensie over jouw product schrijft of helemaal geen aandacht aan jouw product besteedt. Door influencers te betalen in ruil voor positieve aandacht voorkom je dit, maar zal je moeten kortsluiten wat de insteek van de aandacht zal gaan zijn.

 

DO (voor influencers)

Blijf bij jezelf. Behoud je authenticiteit en ga alleen samenwerkingen aan met merken die bij jezelf en nog veel belangrijker, bij je doelgroep passen. Zorg ervoor dat je volgers content te zien krijgen die niet onder doet aan de content die ze gewend zijn van je. 

DON'T (voor influencers)

Misbruik maken van je positie. Houd rekening met de invloedrijke positie die je bekleedt en het vertrouwen dat je hebt van je doelgroep. Ook al verdient het nog zo goed, een SMS service bij je jonge doelgroep aanprijzen waardoor zij verrast zullen worden door hoge telefoonkosten, kan op de lange termijn schadelijk zijn voor je imago.

Dromen najagen

Dat influencers bakken met geld kunnen verdienen door branded content te plaatsen, maakt ook dat jongeren steeds vaker dromen van een carrière als social influencer. In Los Angeles werd het eerste Social Media Camp opgericht om jongeren te helpen hun droom te realiseren. Hier hangt wel een prijskaartje aan, het kost namelijk 2960 dollar om hier alle fijne kneepjes van het social media vak te leren. Een garantie voor succes is dit kamp echter niet: het opbouwen van een grote volgersbase vergt veel discipline en tijd.