• Home
  • Nieuws
  • Nieuws & Blogs
  • Republikeinse presidentskandidaten krijgen veel meer aandacht in Nederlandse media dan Democraten

Republikeinse presidentskandidaten krijgen veel meer aandacht in Nederlandse media dan Democraten

Meer inhoudelijke Clinton scoort relatief weinig publiciteit ten opzichte van uitgesproken Trump. Donald Trump beheerst niet alleen in Amerikaanse media het debat. Ook in Nederlandse online media is het vooral Trump die de digitale nieuwsrubrieken haalt: hij wordt in maar liefst 53% van alle Nederlandse online nieuwsberichtgeving genoemd. Dit terwijl er sprake was van meerdere Amerikaanse kandidaten, waaronder Cruz, Rubio, Clinton en Sanders.

De strijd tussen Trump en zijn Republikeinse tegenkandidaten Cruz en Rubio beheerste de Nederlandse media. In totaal ging 69% van de online aandacht naar hen. De strijd tussen de Democraten Hillary Clinton en Bernie Sanders komt slechts in 31% van de online media aan de orde.

Dit blijkt uit de ‘USA 2016 monitor’, een inventarisatie die media-analisten van Monalyse uitvoerden in opdracht van Sterk Werk Communicatie & Content Marketing.

Trump scoort beter op sociale media dan alle andere kandidaten samen

Trump kwam niet alleen als winnaar van de Republikeinse nominatie uit de bus; ook op sociale media hij liet qua aandacht op sociale media alle andere kandidaten ver achter zich. Maar liefst 67% procent van alle verkiezingsaandacht op bijvoorbeeld Twitter kreeg hij op zijn naam. De vermoedelijke Democratische genomineerde Clinton kreeg daarentegen slechts een schamele 12% van de publiciteit toebedeeld.

Trump weet met zijn uitspraken de media te binden en te boeien, bleek uit eerdere berichtgeving van Sterk Werk PR & Communicatie. Daarmee genereert hij een ongekend hoge free publicity.

Een reden voor de hoeveelheid aandacht voor de Republikeinse kandidaten zou kunnen zijn dat deze campagnes uitgesprokener zijn dan die van de Democraten. Trump is met zijn opvallende uitspraken interessanter voor Nederlandse media dan de meer traditionele en inhoudelijke Sanders en Clinton. Daarnaast is het met name Trump die met controversiële uitspraken nogal wat olie op het online vuur gooit. Daardoor voelen andere kandidaten zich weer aangesproken en laten vervolgens van zich horen. Vooralsnog is Trump erin geslaagd de agenda van het debat te bepalen, waardoor hij ook in Nederland veel aandacht naar zich toetrekt.

De belangstelling voor Amerikaanse presidentsverkiezingen is altijd al groot geweest in Nederland, maar zal dit keer wellicht nóg groter uitpakken. Nu Trump de enig overgebleven Republikeinse kandidaat is, zal hij zijn pijlen richten op de gedoodverfde Democratische kandidaat Clinton. Daarmee zal de nu al veel besproken moddergooicampagne ook aan deze kant van de oceaan de (social)media bezighouden.

Over de inventarisatie

Monalyse inventariseerde gedurende de periode 1 maart tot en met 30 april 2016 berichten van Nederlandse redactionele online media en social media over de kandidaten van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. In de analyse zijn Hillary Clinton en Bernie Sanders, Ted Cruz, Marco Rubio en Donald Trump meegenomen. Voor een zuivere telling wordt een bericht alleen aan een kandidaat toegewezen indien hij of zij in de kop van het bericht staat of wanneer de kandidaat tweemaal wordt genoemd. Dit betekent ook dat sommige berichten die wel relevant zijn, niet worden meegenomen. Voor de analyse van online berichten zijn alleen berichten van nieuwssites meegenomen. De berichten van online nieuwsmedia zijn handmatig gecontroleerd op relevantie, de social media berichten niet. De inventarisatie leverde 2.267 berichten van nieuwsmedia en 11.482 postings op social media op.

Over Monalyse

Monalyse biedt marketeers, communicatie- en PR-professionals de intelligence waarmee zij inzicht krijgen in de betekenis en impact van alle voor hen belangrijke nieuwsfeiten en social media buzz. Meer informatie over Monalyse is te vinden op www.monalyse.com

Over Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Sterk Werk Communicatie & Content Marketing is een Rotterdams, middelgroot full service bureau gespecialiseerd in advies en uitvoering van PR en communicatie. Het bedrijf helpt organisaties gedreven en doelgericht bij het bouwen en beschermen van reputatie, zowel via eigen (social) mediakanalen als redactionele media. De diensten reiken van strategisch communicatieadvies, (her)positioneringen, content marketing, crisiscommunicatie en mediatrainingen tot workshops. Kijk voor meer informatie over Sterk Werk Communicatie & Content Marketing op http://www.sterkwerk.nl