How to eat an elephant?

Gert Hofsteenge, Director Strategy & Innovation bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Issue management in kleine stapjes
Laatst stond er weer één voor me in Blijdorp. Heftig en groot. Je kunt er niet om heen. En, naarmate hij dichterbij komt ook wel een beetje angstaanjagend. Laat hem maar achter dat hek blijven. Niet iets om op je bordje te hebben. Er zijn eenvoudigweg geen bordjes berekend op olifanten.

Zo gaat het ook met issuemanagement. Recalls, consumentenprogramma’s die naar je uithalen, een ernstig ongeval in je bedrijf. Ik hoef de voorbeelden niet te noemen. Ondernemers , directies, communicatie-experts en woordvoerders kennen ze zelf wel. Ineens komt er iets groots en dreigends op je af. Vluchten of vechten, waar kies je voor? Hoe los ik dit issue op? Hoe ga ik deze calamiteit te lijf? Als het goed fout gaat, vechten allerlei interne emoties om voorrang. Boosheid. Angst. Verdriet. Noem maar op. Hoe ga je daar – ook nog eens onder tijdsdruk - mee om?

Het is met issues net zo als met olifanten. Je kunt ze alleen verorberen in kleine hapjes. Hapje voor hapje, stapje voor stapje. Steeds met respect voor de omvang van het dier of het issue. Veronachtzaam nooit wat je meemaakt. Ga er serieus mee om, geloof je eigen gedachten niet altijd maar maak een plan. In dit geval een hapjes/stapjes-plan.

Stel eerst een objectieve strategie op met je team. Behandel daarin zowel de emotionele als de rationele kant. Kijk vervolgens welke vorm van communicatie bij je strategie past. Met respect voor benadeelden, medewerkers en alle andere betrokkenen. Ga daarna pas over tot uitvoering. Nog teveel organisaties storten zich eerst in de middelen en buigen zich daarna pas over de strategie.

Kortom, observeer en analyseer. Stel vast wat je gaat doen en doe dat stapje voor stapje. Zo verorber je iedere olifant die op je bord komt.

 

Meer over Issue- en crisiscommunicatie? Ga naar:                                         

- Onze diensten: Crisiscommunicatie 

 

Benieuwd naar andere blogs van Gert Hofsteenge? Lees ook:

- Een crisis draagt geen polshorloge

- Crisiscommunicatie: Dr. Phil weet raad