How to frame the people?

Gert Hofsteenge, Director Strategy & Innovation bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Interessant nieuws vanochtend in de media. Uit onderzoek in opdracht van de NOS blijkt dat de helft van de Nederlanders pessimistisch is over de economie en het kabinet een 5,2 geeft. Tegelijkertijd geeft het kabinet aan dat Nederland sterker uit de crisis is gekomen en er financieel gezond voor staat.

Een vreemde discrepantie. De zzp-er in Nederland is nog steeds bezig met een race tot the bottom, terwijl volgens onderzoek van de Rabobank de lonen in Nederland de afgelopen twintig jaar niet zijn gestegen, uitgezonderd die van de top. De winsten van bedrijven daarentegen stegen wel.

 

Staan we er daarom sterker voor? Het is maar hoe je het bekijkt. Of: hoe je het framed.

Vreemd geframed
Want framing is hier het kernbegrip. Het kabinet deed het helemaal niet zo slecht. Immers: veel bedrijven kwamen er weer bovenop, de overheidsfinanciën zijn grotendeels op orde. En iedereen gaat er op vooruit, hoewel soms maar een halve cent per één euro. En dat breng je groots naar buiten, terecht.

Aan de andere kant van de streep staan de 550.000 mensen die volgend jaar moeten rondkomen van een WW-uitkering, die lezen dat het met de elite goed gaat of de tienduizenden mensen die 24/7 beschikbaar moeten zijn om zzp klussen te kunnen uitvoeren. Ook zij hebben een stem in het kapittel; een 5,2 voor het kabinet en een pessimistische blik. Alleszins terecht.

Zo kun je hetzelfde onderwerp in dit geval op twee manieren benaderen, iedereen zijn eigen gelijk. Twee werelden in één land.
Volgens the Urban Dictionary heeft het begrip framed nog een andere betekenis: To make a person appear as the perpetrator of a crime that he/she did not commit.
Zouden mensen die moeten rondkomen van een uitkering of zzp-er zijn ook iets dergelijks voelen?

Sterk Werk Communicatie & Content Marketing gaf op 29 september een workshop ‘Framing en spindoctoring’.  Geen workshop meer missen? Neem contact op en word lid van onze nieuwsbrief!