SterkWerkVersterkers: do's & don'ts bij het gebruik van beeld op social media

We leven in een beeldcultuur. In de race om aandacht op social media scoort ‘rijke’ content vrijwel altijd het best. Show, don’t tell is hier het credo. Maar dat beseffen steeds meer merken. Hoe zorg je dat jouw beeld maximaal effect sorteert? En welke valkuilen moet je absoluut vermijden? In deze SterkWerkVersterker zetten we de belangrijkste tips voor je op een rij.

Doen:

  1. Investeren in de kwaliteit van beeld. Die kwaliteit bestaat uit tal van aspecten. Let in elk geval op basiszaken zoals scherp beeld en een rechte horizon. Laat de eindbeoordeling over aan de afdeling die daarover gaat of aan iemand met kennis van zaken.
  2. De beeldrechten checken. Niet alle beelden die je online vindt, zijn zomaar vrij te gebruiken. Vaak kost het ook best wat uitzoekwerk om daar duidelijkheid over te krijgen. Wil je zekerheid? Gebruik dan eigen beelden (zelf gemaakt of afgekocht bij een fotograaf) of betaal voor stockmateriaal – bijvoorbeeld op www.istockphoto.com.
  3. Zorgen dat het beeld echt wat toevoegt. Denk aan infographics, grafieken of een verhelderende illustratie, maar ook aan filmpjes of foto’s van een indrukwekkende gebeurtenis. Een korte, begeleidende tekst volstaat daarbij vaak.
  4. Bij evenementen extra aandacht aan beeld besteden. Let erop dat niet alleen de sprekers in beeld zijn, maar ook andere aanwezigen. Was er veel publiek? Laat dat zien! Vermijd beelden van een lege zaal. Laat vooral spontane interactie tussen aanwezigen zien, wees terughoudend met beelden van geijkte momenten zoals het handen schudden bij een prijsuitreiking.
  5. Je beelden comprimeren. Hoe groter een bestand, hoe groter de kans dat het laden lang duurt waardoor de kijker afhaakt. Gif-bestanden worden niet voor niets steeds vaker gebruikt: omdat ze zo klein zijn, spelen ze vlot op alle apparaten af.
  6. Je beeldstijl en -afmetingen afstemmen op het platform. Filters lenen zich bijvoorbeeld prima voor Facebook en Instagram, maar minder voor het zakelijkere LinkedIn (en in mindere mate Twitter). Laat kenners meedenken een meebeslissen over de beeldstijl. Dit soort normen en ‘regels’ zijn vaak subtiel maar relevant. Kijk voor de juiste beeldafmetingen per platform op deze infographic.

Niet doen:

  1. Onnodig beeld gebruiken. Té veel niet- of onvoldoende relevante beelden worden al snel ervaren als spam. Met name op Twitter is beeld vaak juist niet gewenst: korte, scherpe teksten horen daar thuis. Een blog leent zich ook niet voor veel beeld. Eén pakkende illustratie past daar beter – de rest is de kracht van de tekst.
  2. Teveel beelden per post gebruiken. Kies bij een post voor maximaal drie beelden. Beter nog is één beeld dat alle aandacht trekt en de boodschap in één keer vertelt. Liever een schot in de roos dus dan een salvo.
  3. Alles weggeven. Deze tip is subtieler. Het gaat erom dat je soms niet alles in één keer moet willen vertellen. Als het doel is om de kijker vooral nieuwsgierig te maken, kies dan voor een afbeelding die precies dát doet en niet meer. Laat op Facebook bijvoorbeeld slechts een deel van een infographic zien en plaats daarbij de link naar je de volledige versie op je website.

Sterk Werk Communicatie publiceert in de serie 'SterkWerkVersterkers' regelmatig do’s en don’ts over verschillende communicatie-onderwerpen. Heb jij een vraag over de inzet van social media of moet je binnenkort een nieuwsbrief opstellen en ben je benieuwd naar onze tips? Gebruik de hashtag #SterkWerkVersterkers, richt je tweet aan @SterkWerkGroep en laat het ons weten!

Op de hoogte blijven van onze SterkWerkVersterkers? Volg ons op Twitter of LinkedIn.