SterkWerkVersterkers: Tips voor een sterke nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een haast onmisbaar middel in een goede communicatiemiddelenmix. Een nieuwsbrief lijkt op het eerste gezicht een misschien wat ouderwets middel (want: eenzijdig ‘zenden’), maar wanneer je het op de juiste manier inzet is het nog steeds een ideale manier om klanten (en collega’s) op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen je bedrijf, relaties op te bouwen met nieuwe prospects en traffic te genereren naar je website.

Hoe haal je het meeste uit een nieuwsbrief, en wat zijn hierbij de do’s & don’ts? Wij zetten ze voor je op een rijtje:

 Doen:

  1. Focus op relevantie. Denk voor het uitzetten van een nieuwsbrief altijd na over de inhoud. Wie is de doelgroep die je wilt bereiken? En welke inhoud is voor jouw doelgroep relevant om regelmatig te ontvangen?
  2. Laat het aansluiten op de communicatiestrategie. Een nieuwsbrief draagt pas echt bij aan het bouwen van je merk als het past binnen de overkoepelende communicatiestrategie van de organisatie. Het is daarom belangrijk dat de kernwaarden en kernkwaliteiten en de overkoepelende corporate storyline tot uiting komen in de nieuwsbrief. Dat hoeft nog niet eens letterlijk te zijn, zeker niet: het kan ook tot uiting komen in de keuze van de onderwerpen of de manier waarop deze onderwerpen worden benaderd. Voor de herkenbaarheid en consistentie moet de huisstijl van jouw organisatie net als bij alle andere communicatie-uitingen goed naar voren komen in de lay-out van de nieuwsbrief.
  3. Zorg dat je onderwerpregel en subtitels pakkend zijn. De eerste indruk is van groot belang. Zonder een hoog openingspercentage is de inhoud van je nieuwsbrief namelijk weinig waard. Zorg daarom dat de onderwerp-regel de lezer nieuwsgierig maakt. Zorg ook voor doorlezers: benieuwd wat een spannende zin doet die halverwege wordt afgebroken door drie puntjes en een... klik hier voor het antwoord
  4. Wat brengt het mij? Dit is de eerste vraag die toekomstige lezers van jouw nieuwsbrief zichzelf stellen. Voordat ze zich inschrijven, willen ze weten wat ze in hun mailbox kunnen verwachten. Zorg dus voor een pakkende introductie van je nieuwsbrief.
  5. Juiste timing. Stem het verzendmoment van de nieuwsbrief af op de doelgroep. Net als bij de verzending van een persbericht, is ook het perfecte verzendmoment voor een nieuwsbrief afhankelijk van meerdere factoren.

Niet doen:

  1. Schreeuwerige reclameboodschappen. Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien en vermijd schreeuwerige reclameboodschappen. Dit doe je voornamelijk door tip 1 op te volgen: focus op relevante inhoud.
  2. Verschillende doelgroepen op één hoop gooien. Geen klant is hetzelfde. Waarom zou je ze dan wel allemaal hetzelfde sturen? Speel hier op in, en gooi verschillende doelgroepen niet op één hoop. Wees ook zeer selectief met je verzendlijst. Een schot hagel doet meer kwaad dan goed.
  3. Oud nieuws. Als je nieuwsbrief enkel content bevat die de lezer eerder al is tegengekomen op de website haken lezers snel af. Zorg daarom dat je nieuwsbrief ook echt nieuws bevat, bijvoorbeeld door het nieuwste item pas online te zetten zodra de nieuwsbrief er uit gaat.

Sterk Werk Communicatie publiceert in de serie 'SterkWerkVersterkers' regelmatig do’s en don’ts over verschillende communicatie-onderwerpen. Heb jij een vraag over de inzet van social media of moet je binnenkort een nieuwsbrief opstellen en ben je benieuwd naar onze tips? Gebruik de hashtag #SterkWerkVersterkers, richt je tweet aan @SterkWerkGroep en laat het ons weten!

Op de hoogte blijven van onze SterkWerkVersterkers? Volg ons op Twitter of LinkedIn.