SterkWerkVersterkers: 7 valkuilen voor woordvoerders

Een goede journalist weet hoe hij zijn gesprekspartner aan het praten krijgt. Want juist in datgene wat een woordvoerder liever niet zegt, zit vaak nieuwswaarde. De kunst is om slimme interviewtechnieken en -vragen tijdens een interview te doorzien. In deze SterkWerkVersterkers: 7 valkuilen waar je als woordvoerder uit de buurt moet blijven.

  1. Concurrenten afvallen.
    Voorbeeld: ‘Wat vindt u van de oplossing/situatie bij concurrent X?’ Of: ‘Uw concurrent heeft Y over u gezegd, wat is daarop uw reactie?’ 
    Valkuil: je reageert inhoudelijk. Het gevolg is dat de journalist de concurrent zal vragen om een reactie, in het kader van wederhoor. Zo start je (onbedoeld) een discussie via de media. Dat staat nooit sterk voor buitenstaanders en straalt negatief uit op beide organisaties. 
    Advies: ga altijd uit van eigen kracht. Vertel wat de situatie is bij je eigen organisatie (‘Hoe zij het doen, is hun zaak. Wij doen het zo.’).

  2. Collega’s afvallen.
    Voorbeeld: ‘Wat vindt u van collega’s die X doen?’ 
    Valkuil: je valt je collega’s af. Het gevolg is dat je organisatie overkomt als een slechte werkgever. 
    Advies: leg uit dat je je als organisatie niet uitlaat over acties van collega’s. Gaat het om misdaden/veroordelingen (bv. door fraude), dan is het wel raadzaam je hiervan te distantiëren. Spreek dan wel in algemeenheden en niet over individuele gevallen.

  3. Klanten bespreken.
    Voorbeeld: ‘Hoe hebben jullie de situatie bij jullie klant/cliënt opgelost?’ 
    Valkuil: je geeft met je antwoord (bedrijfs)gevoelige informatie van een klant weg. Een trots verhaal is ook glad ijs: ook al was de geboden oplossing nog zo mooi, de klant had blijkbaar een probleem dat opgelost moest worden. 
    Advies: voorbeelden geven is geen enkel probleem, maar hou de voorbeelden anoniem. Vraag van tevoren toestemming van een klant/cliënt als je toch op een specifieke case wilt ingaan.

  4. Off the record’ spreken.
    Voorbeeld: ‘Ok, dit staat even los van het interview: hoe zit dit werkelijk?’ 
    Valkuil: je vertrouwt erop dat je antwoord vertrouwelijk behandeld wordt. Bedenk dat een journalist alle informatie kan gebruiken die hij krijgt - en dat hij dat meestal ook doet, want dat is zijn werk. Off the record bestaat niet voor journalisten. 
    Advies: beschouw de vraag als onderdeel van het interview. Houd dus rekening met publiciteit en geef geen vertrouwelijke of gevoelige informatie weg.

  5. Gissen of speculeren.
    Voorbeeld: ‘Stel dat X, hoe zou u dan reageren?’ 
    Valkuil: je begint te gissen of speculeren. 
    Advies: betrek het antwoord op de huidige situatie. Bijvoorbeeld: ‘Dat is nu niet aan de orde, wat nu wel speelt is Y’.

  6. Woorden in de mond laten leggen
    Voorbeeld: ‘We kunnen wel aannemen dat X het geval is, toch?’ 
    Valkuil: je stemt in of ontkent (‘ja’ of ‘nee’). Hierdoor heeft de journalist een mooie quote, terwijl de formulering van het antwoord niet van jou is. 
    Advies: houd initiatief door zelf een antwoord te formuleren (‘Ik zou het anders stellen, namelijk …’).

  7. Stiltes invullen
    Voorbeeld: de journalist stelt een kritische vraag, en na je antwoord blijft hij stil. 
    Valkuil: je onderbreekt de stilte door het antwoord toe te lichten of uit te breiden. Vaak zeg je daadoor zaken die je eigenlijk niet had willen zeggen. 
    Advies: blijf stil. De journalist komt vanzelf wel met een nieuwe vraag. Blijf bij je eerste antwoord en herhaal het desnoods.

Hulp nodig bij een naderend interview of bij woordvoering in het algemeen? Wij bieden op maat gemaakte mediatrainingen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Sterk Werk publiceert in de serie  'SterkWerkVersterkers' regelmatig do's & don'ts over typische communicatie-onderwerpen. Heb jij een vraag over dit soort thema's en ben je benieuwd naar onze tips? Gebruik de hashtag #SterkWerkVersterkers, richt je tweet aan @SterkWerkGroep en laat het ons weten!

Op de hoogte blijven onze SterkWerkVersterkers? Volg ons op Twitter of LinkedIn