SterkWerkVersterkers: Do's & don'ts voor online content

Organisaties kiezen er steeds vaker voor om zelf online content uit te brengen. Over cijfers en ontwikkelingen binnen hun organisatie bijvoorbeeld, of over trends in hun sector. Een slimme keuze: online content verhoogt de conversie naar je website én geeft je organisatie kleur. Waar moet je op letten? In deze do’s en dont’s zetten we de belangrijkste uitgangspunten op een rij.

doen:

  1. Ga planmatig te werk. Zomaar beginnen met het versturen van online content is zelden een goed idee. Het devies is om planmatig te werk te gaan, met een heldere definitie van je doelstelling, doelgroep en kernthema’s als basis. Stel jezelf als organisatie kritische vragen. Wat zou de meerwaarde van online content zijn? Een kritische blik van buiten levert vaak goede inzichten op.
  2. Zorg voor relevantie. Online content is steeds gewilder, blijkt uit onderzoek. Maar alleen als het om relevante informatie gaat. Een logische voorwaarde: nu bedrijven precies kunnen achterhalen wat onze voorkeuren en interesses zijn, mogen we ook verwachten dat we online alleen nog ‘op maat’ worden bediend. De meeste organisaties hebben moeite om keuzes te maken. In hun enthousiasme willen ze het hele verhaal vertellen. Kijk daarmee uit. Blijf je content bekijken door de bril van je doelgroep of die van een journalist.
  3. Spreid je publicaties. Ook al is je content nog zo fraai en relevant, van een té wilde stroom berichten worden mensen zelden blij. Regelmatig zenden is meestal het devies, zodat je steeds in beeld blijft – als een vuurtoren bij schepen op zee. Hoe je dat regelt? Bijvoorbeeld met een contentkalender. Daarmee heb je alle onderwerpen in beeld en bewaak je een gespreide berichtgeving gedurende het jaar.
  4. Kies je type content zorgvuldig. Bij online content denken veel mensen direct aan foto’s en plaatjes. Begrijpelijk, want die worden – met name op Instagram, Pinterest en Facebook – het gretigst gedeeld. Maar content is meer: teksten en cijfers bijvoorbeeld. Ga dus niet zomaar mee in de ‘beeldenstorm’ – stel eerst vast waar je doelgroep van houdt. Wees ook zorgvuldig met het gebruik van infographics: ze kunnen sterk zijn, maar de meerwaarde moet duidelijk zijn. Een sterke infographic vertelt een duidelijk verhaal.
  5. Deel ook content van anderen. Waarom alles zelf doen als er al veel sterke content online te vinden is? Het kan ook werken om nieuws af te wisselen met interessante berichten van anderen. Je verdient er zelfs bonuspunten mee: zo laat je zien dat je weet wat er speelt in je branche en geef je de oorspronkelijke bron ‘erkenning’. Deel content overigens nooit één-op-één, maar voeg altijd een eigen invulling toe die jouw organisatie en positie in de markt onderstreept.

Niet doen:

  1. Hyperlink naar website weglaten. Jazeker, het komt voor: content zonder duidelijke afzender en zonder hyperlink naar de eigen website. Doodzonde, want online content is een schitterend middel om meer conversie naar je website te krijgen. Zorg dus dat iedereen direct kan zien dat deze content van jouw organisatie of bedrijf is. Plaats het altijd op je eigen website, bij voorkeur bij elkaar op een aparte pagina.
  2. Bronvermelding vergeten bij content van anderen. Het delen van andermans nieuws is prima, zolang het maar expliciet gebeurt. Er is weinig lelijker dan het ‘stelen’ van online content. Kopieer nooit tekst zonder bronvermelding in een eigen tweet of bericht op je website. Zorg altijd voor een duidelijke verwijzing naar de oorspronkelijke eigenaar, in het bericht zelf – door zijn naam te noemen – en met een hyperlink naar de website waar het oorspronkelijke bericht staat.
  3. Eindredactie vergeten. Ideeën voor online content vanuit je organisatie zijn natuurlijk leuk, maar een kritische eindredactie mag nooit ontbreken. Alleen zo ben je gegarandeerd van een heldere en herkenbare stijl en relevante, sterke content. Het liefst laat je de eindredactie doen door iemand die buiten de materie en de interne politiek staat; het is een vak op zich. Zelf niet zo iemand in huis? Besteed je eindredactie uit.
  4. Verdwalen in SEO. Met blogs en storytelling proberen organisaties beter vindbaar te zijn in Google. Daarbij staren ze zich regelmatig blind op alle ins & outs van SEO. Een vergissing: de focus moet op de inhoud en de leesbaarheid van je content liggen, en niet op de hoeveelheid kernwoorden of externe links. Dit heeft op de lange termijn namelijk veel meer effect op je ranking in Google. Bedenk waarvoor je het doet: relevante content voor relevante doelgroepen.

Sterk Werk Communicatie publiceert in de serie 'SterkWerkVersterkers' regelmatig do’s en don’ts over verschillende communicatie-onderwerpen. Heb jij een vraag over het gebruik van online content en ben je benieuwd naar onze tips? Gebruik de hashtag #SterkWerkVersterkers, richt je tweet aan @SterkWerkGroep en laat het ons weten!

Op de hoogte blijven van onze SterkWerkVersterkers? Volg ons op Twitter of LinkedIn.