Actueel2024-09-03T13:43:33+00:00

Nieuws

Lees onze blogs, kijk- en luistertips die onder andere gaan over communicatie, contentmarketing, interne communicatie, crisiscommunicatie en public relations.

Daarnaast publiceren we ook whitepapers. Die gaan nog een stapje dieper op de materie in.

Huidige nieuwsconsumptie vereist à la carte bediening

28 november 2024|

Het medialandschap verandert razendsnel. Traditionele media (radio, tv en kranten) verliezen terrein terwijl social mediaplatformen zoals TikTok en Instagram een explosieve groei in nieuwsconsumptie laten zien. Tegelijkertijd kampen steeds meer mensen met nieuwsmoeheid en mijden ze bewust negatieve berichten. Hoe ga je als (communicatie)professional om met deze schijnbare tegenstelling?

De onmisbare schakel in positionering en strategie

17 oktober 2024|

Als je écht om iemand geeft! Het was het resultaat van een creatieve sessie met winkeliers, consumenten en collega’s. Jaren terug was ik als marketing- & communicatiemanager bij Hallmark op zoek naar een zin die het verhaal van een wenskaart vertelde. Een zin die de waarde van het product beschreef. In een omgeving die destijds razendsnel veranderde met de komst van e-cards, krabbels, Whatsapp en wat al nog niet meer. Een zin die richting gaf aan strategische keuzes, campagnes en bijbehorende communicatiedragers. En een zin die zorgde dat ons verhaal als bedrijf en merk glashelder was en bleef hangen.

Een corporate story is authentiek en geen opgepoetst imago

3 oktober 2024|

Iedere organisatie wil zich onderscheiden. In deze tijd is het een flinke uitdaging om echt op te vallen. Een krachtige corporate story kan dan het verschil maken. Maar wat is een corporate story precies? En waarom is dit onmisbaar voor de herkenning en het succes van een organisatie?

Sportnieuws gaat erin als koek, maar er is meer

13 augustus 2024|

De zomer is een periode waarin het nieuws doorgaans niet tegen de plinten klotst. De komkommertijd brengt ons meestal verhalen over ontsnapte slangen, gekke festivaltradities, BNN’ers op vakantie in zwempak of een dag uit het leven van een reuzenpanda. Nu was het sport waar alles voor moest wijken. De talkshows werden al vroeg met grote vakantie gestuurd. De televisie hing voor het merendeel aan het herhaal-infuus. We keken graag en gretig naar sport. Vooral toen eenmaal de medaillespiegel van de Olympische Spelen steeds verder steeg. Gemiddeld trok een sportprestatie ruim 1 miljoen kijkers. Dat is best veel.

Nederland niet goed voorbereid op crises en rampen

22 juli 2024|

Het kan je niet zijn ontgaan. Misschien heb je er zelf wel last van gehad. Afgelopen vrijdag – en de dagen daarna - ontwrichtte een wereldwijde computerstoring de samenleving. Van luchthavens, supermarkten, ziekenhuizen tot en met het streekvervoer. De impact en de schade waren groot. David van Weel, de kersverse Nederlandse minister van Justitie en Veiligheid, deed een dringende oproep aan alle organisaties om hun crisisplannen op orde te hebben. En gelijk heeft hij!

Constructieve Journalistiek: een nieuwe kijk op nieuws

7 december 2023|

Constructieve journalistiek biedt een nieuwe benadering van verslaggeving, met als doel een evenwichtiger en positiever beeld van de wereld te schetsen in vergelijking met de traditionele focus op negativiteit en sensatie. Het gaat verder dan simpelweg goede nieuwsverhalen; het draait om een 360 graden benadering van nieuws, waarbij zowel problemen als successen worden belicht. Critici waarschuwen echter voor een mogelijk te rooskleurig beeld en benadrukken het belang van een evenwichtige en realistische aanpak. Deze blog benadrukt ook de rol van mediatrainers in het benutten van kansen die constructieve journalistiek biedt.

Ben jij media(on)wijs?

14 november 2023|

Ontdek jouw mediawijsheid! Deze Week van de Mediawijsheid staat in het teken van de vraag: Ben jij media(on)wijs? Onderzoek wijst uit dat maar liefst 58% van de volwassen Nederlanders onvoldoende mediawijs is, met nog hogere percentages onder jongeren. De snelle digitale ontwikkelingen brengen uitdagingen met zich mee. Van onzekerheid over app-downloads tot een gebrek aan bewustzijn van media-verdienmodellen. Het resultaat? Een groeiende ongevoeligheid voor online negativiteit en een impact op ons welzijn. Deze blog geeft niet alleen inzicht in de problemen, maar biedt ook een aantal concrete tips om beter met media om te gaan. Doe mee aan de #hierniet campagne van Netwerk Mediawijsheid en ontwikkel een gezondere relatie met (sociale) media. Lees meer in de blog en ontdek hoe jij jouw mediawijsheid naar een hoger niveau tilt.

Troonrede veel te moeilijk

5 oktober 2023|

De troonrede is te moeilijk. Het taalgebruik is te deftig, waardoor de ‘gewone’ Nederlander niet goed kan volgen wat er wordt gezegd. Er is namelijk een onderzoek uitgevoerd naar het taalgebruik van de koning tijdens het voorlezen van de troonrede, waarbij de conclusie getrokken werd dat het veel te moeilijk is voor veel mensen. Buiten dat is de maatschappij enorm veranderd. Al kijken we alleen al naar de komst van social media. Hierdoor zijn meningen groot goed geworden. Zo groot al dat de generatie Z het nieuws saai vindt, want het is zo objectief en neutraal gebracht. Het is belangrijk om duidelijk en toegankelijk te communiceren. Met taal wil je een bepaald doel en doelgroepen bereiken. Weet jij hoe je dit het beste kan doen?

Het mag allemaal best een tandje langzamer in de media

8 september 2023|

Dat Pieter Omtzigt als stemmenkanon politiek Den Haag op zijn grondvesten doet sidderen, is bekend. Dat nu ook de media zich naar hem moeten schikken, is nieuw. Hij overweegt niet mee te doen aan de verkiezingsdebatten op TV als er maar kort op een onderwerp mag worden gereageerd. “Voor daadwerkelijke oplossingen (…) is dertig seconden niet voldoende.” Wat betekent deze game changer voor PR-mensen, woordvoerders en mediatrainers die hun Boegbeelden communicatie-proof maken?