De officiële start van de zomer betekent ook dat het eerste halfjaar van 2021 er bijna op zit. Hoog tijd om het strategische communicatiejaarplan er nog eens bij te pakken. Ongetwijfeld hebben sommige projecten en campagnes – mede als gevolg van onzekere coronamaanden – nog niet het doel bereikt dat je voor ogen had. Maar geen paniek! Juist nu is het een goed moment om je plan en bijbehorende doelstellingen met een zomerse bril te bekijken en eventueel tijdig bij te sturen. We helpen je vlak voor de zomervakantie graag op weg met wat tips.
Tip 1: meerdere wegen leiden naar Rome
Natuurlijk, als organisatie wil je graag vasthouden aan het plan wat sinds begin dit jaar het vertrekpunt vormde om je doelstellingen te behalen. Toch is het niet verkeerd om nog eens te kijken of de weg naar die doelstellingen nog steeds dezelfde moet zijn. Marktomstandigheden veranderen immers. Specifiek dit jaar geldt dat er steeds meer mogelijk is nu de coronamaatregelen worden losgelaten. Wat is de impact hiervan op jouw doelgroep? Heeft deze nog steeds dezelfde prioriteiten? We raden aan om in een creatieve brainstorm met collega’s nog eens na te gaan of je campagne of project nog de juiste insteek hebben. Is dat zo? Helemaal prima! Is dat niet zo? Geen zorgen, dit is hét moment om er een andere invalshoek aan te geven. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden!
Tip 2: kies niet voor een last minute
Zijn je doelstellingen zelf nog realistisch en haalbaar? En is de planning ook dusdanig dat alles nog dit jaar te realiseren valt? Vergeet ook niet de afstemming met andere collega’s en projectteams. Als blijkt dat er meerdere campagnes gelanceerd worden dit najaar, kan dit een averechts effect hebben. Zowel interne als externe stakeholders zien jouw organisatie namelijk vaak als één geheel.
Wees eerlijk tegen jezelf als je een onderbuikgevoel hebt dat jouw plannen niet realistisch zijn. Het is beter om nu de knoop door te hakken en over te gaan op een plan B, dan om aan te modderen tot november en dan, als het eigenlijk al te laat is, alsnog in de paniek te schieten omdat iets niet haalbaar blijkt. Ga dus niet voor een last minute door eind van het jaar nog een halfbakken campagne in elkaar te flansen! Je hebt deze zomer nog alle tijd om een andere campagne te bedenken en voor te bereiden als dat nodig blijkt.
Tip 3: waarom die all inclusive toch een goed idee is!
Je hebt geconcludeerd dat je doelstellingen nog realistisch zijn en ook de weg naar het behalen daarvan de juiste aanpak is. Mooi! Nu alleen nog de uitvoering: het optuigen van de (content)campagne. Juist hier gaat het nog wel eens fout. Want praktijkcollega’s of kennispartners blijken de eerstkomende drie maanden een overvolle agenda te hebben, of zijn met vakantie net op het moment dat jij stappen wilt zetten. Creëer dan maar eens de content waarvoor je hun hulp zo hard nodig hebt…
Loop jij tegen dit soort problemen aan bij het maken van je campagne? Overweeg dan eens om na de zomer een week in te plannen waarin alle betrokkenen bij de campagne hun agenda’s (deels) vrijmaken zodat je in vijf werkdagen alle middelen kunt maken: van het delen van de kennis van inhoudelijke experts tot en met het uitwerken en opleveren van de definitieve versies. All inclusive, om in zomerse termen te blijven. Een week knallen, waarna je zeker weet dat je je campagne ook daadwerkelijk kunt lanceren later dit jaar. Heb je hier hulp bij nodig? We helpen je uiteraard graag, zowel deze zomer als daarna!