1 april: de do’s en dont’s voor de contentkalender

door 1-04-21Blog, Contentmarketing, Public Relations

Over het ontstaan van 1 april bestaan verschillende theorieën, maar één ding is zeker: al eeuwen staat deze dag in het teken van elkaar voor de gek houden. In de loop der jaren zijn er tal van goede – en minder goede – grappen uitgehaald. De één succesvoller dan de ander. Echter is het een toenemende trend dat organisaties juist niet op deze dag willen inhaken en media terughoudend zijn om zo nepnieuws te voorkomen. Is het eigenlijk wel effectief om als organisatie in te haken op deze dag? Wij delen graag onze analyse.

Humor is in trek

Humor is een belangrijke component in de wereld van content en PR. De analisten van Nielsen deden in 2013 een onderzoek naar de werking van humor in advertenties. Uit het onderzoek bleek dat een meerderheid (54%) van de consumenten zich hiertoe voelt aangetrokken.  Onderzoeker Madelijn Strick bevestigde de werking van humor in advertenties al in 2009. Zo blijkt dat humor een negatief beeld over organisaties kan wegnemen. Door grappige content houd je een positief beeld over van een organisatie en ben je eerder bereid bij hen te consumeren. Humor speelt in op onbewuste emoties van het menselijk brein, waardoor men een positieve gedachte koppelt aan het merk. Inspelen op emoties zorgt ervoor dat mensen fan van je merk worden. Wil Michels onderschrijft dit in zijn boek Fanstrategie (2020). Met humor creëer je een relatie met de doelgroep die zich in deze humor herkent. Het is dus zeker de moeite waard om als organisatie humor te verwerken in content en zo (potentiële) klanten aan je te binden.

Is humor altijd effectief?

Humor blijft echter wel een kwestie van smaak. Humor kan amuseren, maar ook beledigen. Sommige organisaties hebben in het verleden de negatieve gevolgen ondervonden van het gebruiken van humor in content. Een mooi voorbeeld is de verlate 1 aprilgrap van ‘The Next Crowd’. Dit Nederlandse marketingbedrijf zou een pitch hebben gewonnen voor de Amerikaanse overheid om een wervingssite op te richten. Via deze site zou de Amerikaanse overheid snel en effectief medewerkers kunnen werven voor de bouw van de omstreden grensmuur van Donald Trump tussen de grens van de Verenigde Staten en Mexico. Het nieuws werd kenbaar gemaakt op 2 april en massaal opgepikt door de nationale en internationale media. Via social media stroomden de negatieve en verontwaardigde reacties binnen op het ‘persbericht’ van ‘The Next Crowd’ en medewerkers werden zelfs bedreigd. Het bedrijf was genoodzaakt om binnen 24 uur te melden dat het hier ging om een verlate 1 aprilgrap. De insteek was om juist een anti-Trump boodschap te communiceren en te benadrukken dat ‘The Next Crowd’ niet achter de bouw van de muur stond. Gevolg van dit alles was dat ‘The Next Crowd’ op een zwarte lijst terecht kwam bij journalisten. De nieuwsmedia zijn sowieso wat terughoudender geworden als het gaat om 1 aprilgrappen. Dit om het verspreiden van nepnieuws en desinformatie te voorkomen. Zo laat het Belgische VRT-nieuws sinds 2019 de 1 aprilgrap na jarenlange traditie achterwege. In een online wereld waar bijvoorbeeld acht op de tien jongeren misleidende informatie niet kan onderscheiden van juiste informatie, zou je je dus kunnen voorstellen dat het voor sommigen niet meer aantrekkelijk is om mee te doen aan 1 april.

Lessons to learn

De lessen uit de case van ‘The Next Crowd’ zijn snel te trekken. Indien je een grap wilt uithalen, doe dit dan voordat 1 april nadert of op de dag zelf. Na 1 april gaan we verder tot de orde van de dag en zit zeker niemand meer op een flauwe grap te wachten. Tevens is het belangrijk om bij het bedenken van een grap weg te blijven van controversiële en beladen thema’s, zoals racisme, seksisme en politiek. Dit zal (ook al is het niet zo bedoeld) ook negatieve reacties oproepen.

Zijn er ook goede voorbeelden?

Ja, die zijn er zeker. Jaarlijks amuseren we ons met ludieke content en PR-acties op 1 april. Zo ging de ‘Dogkini’ (een bikini voor de hond) van Hunkemöller viraal en nam Domino’s dit jaar een statement in om na kritiek (hoort ananas wel of niet op een pizza) van topchefs, politici en beroemdheden afscheid te nemen van de pizza ananas.

Ook de campagne van snoepketen Jamin mag niet ontbreken. Na lang overwegen besloot Jamin om over te gaan in Japlus. De min in de naam zou negatief worden ervaren door consumenten.  De website en socials werden zelfs aangepast en zo leek de 1 aprilgrap een echte koerswijziging. Tot slot werd in Mexico het neuskapje geïntroduceerd. Want zeg nou zelf: tijdens het eten draag je geen mondkapje. Is het dan nog wel veilig in coronatijd? ‘Onderzoekers’ in Mexico namen geen risico, en introduceerde het neuskapje. Juist in deze coronacrisis is het goed om als organisatie op 1 april in te haken. Humor geeft verlichting en dient als medicijn in deze gekke tijden.

At last but not least

Inspelen op 1 april is een geweldige kans voor je organisatie om met humoristische content viral te gaan en ook daadwerkelijk top-of-mind te komen bij consumenten. De grap moet dan natuurlijk wel als een verrassing komen en verwerk er een voor jouw organisatie relevante boodschap in. Pas je communicatie aan om je grap goed over te laten komen, ofwel speel goed in op welke toon bij de grap past. Speel in op actualiteit. Zorg dat je publiek de boodschap in de grap herkent en zich er mee identificeert. Monitor ook zeker hoe de grap landt bij de doelgroep en stuur bij waar nodig. Sta ook open voor humor van anderen en blijf altijd relativeren, want het is en blijft maar een grap. Voor dit jaar zijn deze tips misschien mosterd na de maaltijd, maar voor volgend jaar zeker nuttig om toe te passen in je contentkalender en PR.

Lees hier meer over contentmarketing en PR.

Joey Brink

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier