Selecteer een pagina

Communicatie onder de waterspiegel

door | 2-05-19 | Communicatieadvies

Tegenwoordig is het druk aan de kades van Rotterdam. Steeds vaker meren enorme cruiseschepen aan. Ze zijn volgeladen met duizenden toeristen die in 20 uur tijd Nederland gaan ‘doen’. Om een voorbeeld te noemen: de afgelopen week lagen er twee drijvende flatgebouwen naast elkaar aan de kade. Dit jaar alleen al zullen meer dan honderd schepen in Rotterdam afmeren. Waar de meeste mensen niet bij stilstaan, is het belang van de communicatie tussen deze immense voertuigen.

 

Er is niet alleen congestie op de snelwegen. Maar in toenemende mate ook op waterwegen. En dat is te merken. Onlangs voeren in Nijmegen een vrachtschip en een cruiseschip tegen elkaar aan. Volgens de Gelderlander zou ‘de communicatie tussen beide schepen’ een rol hebben gespeeld. Een paar dagen later was het raak op de Westerschelde. Toen botste een cruiseschip met 171 passagiers op een tanker. En wie herinnert zich niet de beelden van de twee rubberboten die rond dezelfde tijd op de Schelde in Antwerpen frontaal met elkaar in botsing kwamen?

Daar waar in één geval expliciet de communicatie tussen de schepen als oorzaak wordt genoemd, kun je gevoeglijk aannemen dat in die andere gevallen er ook iets mis moet zijn gegaan qua communicatie. Ik ga er voor het gemak niet van uit dat de bestuurders van de rubberboten afspraken om elkaar met opzet te raken.

 

Training voor de bemanning

Nu zijn er in Nederland gelukkig een aantal trainingscentra voor de bemanning van cruiseschepen, waaronder – vanzelfsprekend – in Rotterdam. Zo kun je vooraf simuleren wat er later fout kan gaan, om te voorkomen dat het later echt fout gaat. Het maakt niet uit of je nu boven de waterspiegel zit, of daaronder. Je moet vooraf denken en vooraf vaststellen wat je gaat communiceren. Want anders houd je het niet droog.

 

Communiceer vooraf

Eigenlijk is de boodschap heel simpel. Als je wilt dat je plannen uitkomen en niet in het water vallen, soms in de meest letterlijke zin des woords; communiceer dan vooraf en niet achteraf.

Natuurlijk kan iedereen wel een beetje communiceren. Maar of je nu aan het roer staat van een cruiseschip met 3000 opvarenden of een onderneming met 300 mensen. Ga oefenen, ga trainen, laat je helpen. Want op de klippen lopen? Dat gun je niemand.

Gert Hofsteenge

Director SWC Groep

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Share This

Vertel het voort

Deel deze blog met je netwerk.