Selecteer een pagina

Coronavirus zorgt voor klamme communicatiehandjes

door 28-02-20Blog

De eerste gevallen van het Coronavirus hebben ons land bereikt. Het was niet de vraag of, maar wanneer het Coronavirus zich in ons land zou nestelen. Wat en hoe gaan organisaties communicerenHet is hoe dan ook alle hens aan dek. De Corona Communicatie Cirkel kan daarbij helpen.  

Waar Nederland tijdens de Mexicaanse griep en het SARS-virus nog de dans leek te ontspringen, is dat dit keer niet het geval. COVID-19 heeft ons land bereikt en grijpt overal om zich heen. Dat zorgt ook voor klamme handjes bij communicatieprofessionals: de omvang en de impact van deze situatie hebben we namelijk nog niet eerder meegemaakt. Wat communiceer je naar medewerkers die komend weekend terugkomen van hun wintersportvakantie? Gaat die vergadering volgende week of dat internationale congres volgende maand nog door? Laat je alle medewerkers verplicht twee weken thuis werken en kan dat überhauptOf: je bent zelf twee weken weggeweest, hebt geen werkmail gelezen en keert maandag voor het eerst weer terug op het werkWat moet je dan doen? Dan is het handig als er naast voldoende zelfredzaamheid ook handelingsperspectief van je baas beschikbaar is.  

Verbinding maken als uitgangspunt  

Iedere zichzelf respecterende organisatie heeft als het goed is inmiddels zijn Crisis Management Team (CMT) bij elkaar geroepen om de crisis rond de uitbraak van het Coronavirus en de effecten op de organisatie zo goed mogelijk te managen. Het beleid van de organisatie en aanwezige protocollen vormen hierbij het uitgangspunt. Crisiscommunicatie vervult in dit proces een kritieke succesfactor 

Het is van belang te weten welke vragen er rond het thema Coronavirus leven, zowel in de binnenwereld (onder de eigen medewerkers) als in de buitenwereld (bij stakeholders zoals klanten, leveranciers, omwonenden etc.). Verzamel en veredel dit sentiment van omgevingsanalyses en mediascans stelselmatig. Op basis van die vragen kunnen er concrete kernboodschappen worden geformuleerd. Zorg ervoor dat deze empathisch, transparant en verbindend van aard zijn. Uitgangspunt van je boodschap is het aansluiten op alle denkbare vragen die bij alle relevante stakeholders van een organisatie levenAnalyseer doorlopend de communicatie-inspanningen en stuur indien nodig bij. 

Geen paniek, wel alertheid 

Let op de tone of voicePaniek is niet nodig en helpt niemand verder, zo heeft ook het RIVM al laten weten. Alertheid en preventie is uiteraard wel belangrijkEen juiste communicatiemix is cruciaal. Is het intranet met bijvoorbeeld een livestream het belangrijkste informatiekanaal? Verstuur je elke ochtend om 8.00 uur een update per mail? Zet je ook WhatsApp inOf beleg je drie keer per dag een conference call? Middelen zijn natuurlijk mooi, maar het meest effectief is het persoonlijk contact (op afstand)Ga daarom waar mogelijk in gesprek met de medewerkers en leg hen uit waarom een bepaalde maatregel nodig is (“wij gaan de komende 14 dagen verplicht thuis werken”)Investeer in de vraag: what’s in it for me? Bezondig je niet alleen aan zenden, maar vraag in deze gesprekken ook om tips en tops hoe het beter kan. 

Het zijn heel veel vragen die nog niet eerder aan de orde zijn gekomen. Speciaal voor communicatieprofessionals die worstelen met een wirwar aan vragenbeoogde strategie en aanpak heeft Sterk Werk Communicatie de Corona Communicatie Cirkel inclusief mini-stappenplan ontworpen. Bekijk de overzichtspagina en ontdek hoe deze jou kan helpen tijdens dit issueVeel succes en doe er je voordeel mee. 

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier