Selecteer een pagina

Crisiscommunicatie, Dr. Phil weet raad

door 19-08-16Crisiscommunicatie

‘DON’T WAIT UNTIL YOU’RE IN A CRISIS TO COME UP WITH A CRISIS PLAN.’

– PHIL MCGRAW


Zodra je de kop van deze blog leest, denk je het waarschijnlijk meteen: daar komen ze weer met Dr. Phil op de proppen. De man die alles beter weet en elk probleem – hoe complex ook – binnen drie kwartier weet op te lossen. Een lichte irritatie bekruipt je. Mij vergaat het niet anders.

Toch is het leerzaam om eens in te zoomen op de filosofie van deze man. Eén van zijn uitspraken staat bovenaan dit stuk. Hoe flikt hij het telkens weer binnen drie kwartier? Het antwoord: hij heeft een plan. Specifiek voor de kwestie die speelt heeft Dr. Phil al een oplossing bedacht. Daarmee redt hij zijn gasten en zichzelf met verve uit de schrijnende situatie die zich voltrekt op het scherm. Het ziet er telkens weer verrassend logisch uit.

Niet wachten
Uit onderzoek van het COT, Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven geen crisisplan heeft. Dat is ook mijn ervaring bij veel bedrijven en organisaties die mij inriepen tijdens een crisis of een serieus issue. Wat je dan ziet is emotie, verwarring, besluiteloosheid en ontkenning. Noem maar op. Dr Phil revisited. Dat kan beter en eigenlijk moet het ook beter. Of, om toch weer onze televisiedokter te citeren: “Wacht niet tot je in een crisis zit om een crisisplan op te stellen.” Het klinkt heel gemakkelijk en in essentie is het dat ook. Pas als je een plan hebt, kun je aan de slag. “You can’t change what you don’t acknowledge,” zegt Dr. Phil ook. Dus geef het maar toe.

Aan de slag
Heb jij al een crisisplan voor je organisatie? Weet jij wat je moet doen in geval van een product recall, een ongeval of een Zembla-reportage waardoor je reputatie een opdonder krijgt? Mijn advies: ga aan de slag en maak dat plan. Ik denk graag met je mee.

Gert Hofsteenge

Director SWC Groep

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier