Selecteer een pagina

Crisiscommunicatie in HBO-serie ‘Chernobyl’

Voor de crisiscommunicatieliefhebbers en -experts die nog niet zijn aangesloten bij HBO, is de tijd nu toch echt aangebroken om een abonnement aan te schaffen. De mini-serie ‘Chernobyl’ wil je namelijk niet missen. De serie krijgt de hoogste score ooit op IMDb: een 9,7.

‘Chernobyl’ draait om de nucleaire ramp uit 1986 in de voormalige Sovjet-Unie. In het plaatsje Tsjernobyl ontplofte destijds een reactor van de kerncentrale. De serie is een angstaanjagende, tastbare beschouwing van een van de grootste rampen uit de geschiedenis, inclusief de strategische keuzes en crisiscommunicatie.

Informatie komt pijnlijk langzaam

‘Chernobyl’ geeft op boeiende wijze de communicatie ten tijde van een grote crisis weer. Je kijkt mee met de uren, dagen en maanden voor en na de gebeurtenis. Terwijl de autoriteiten er alles aan doen om de feiten te verdoezelen, is het voor de kijker duidelijk dat de dreiging vele malen groter is dan naar buiten toe wordt gecommuniceerd. Enerzijds is er sprake van onwetendheid en complexiteit. Daardoor worden de risico’s zwaar onderschat en komt foutieve informatie naar buiten. Anderzijds is er sprake van ontkenning en leugens. Pas 18 dagen na de ramp, vertelt Sovjetleider Michail Gorbatsjov op televisie over de ramp.

Voorbeeld van de worsteling tijdens crises

De kernramp is een goed voorbeeld van de schade die het achterwege laten van belangrijke informatie tot gevolg kan hebben. Ook de worsteling over het voorkomen van paniek, zeer complexe materie en het delen van onjuiste informatie is duidelijk zichtbaar in de serie. Scheikundige Valeri Legasov (gespeeld door Jared Harris) vraagt zich dan ook aan het einde van de serie af: ‘’Where I once only cared about the cost of truth, I now only ask what is the cost of lies.’’

Waarom het ontwijken van vragen tijdens interviews nooit een goed antwoord is, leggen we uit in onze whitepaper: ‘Waarom “geen commentaar” nooit een goed antwoord is. ’

Dick van Gooswilligen

Director crisis, issues en mediatrainingen, Sterk Werk Crisis & Communicatie

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Share This

Vertel het voort

Deel deze blog met je netwerk.