Leestip: de paradox van keuzes van Barry Schwartz

’Hoe meer keuze, hoe meer mogelijkheden, hoe beter het is’ dat is volgens Barry Schwartz al jaren dé visie van de Westerse samenleving. Consumenten hebben nog nooit zoveel keuzevrijheid gehad als tegenwoordig. Of we nu een T-shirt, een kop koffie of een zorgverzekering kopen of de keuze hebben voor een nieuwe baan of een opleiding; alledaagse beslissingen zijn steeds complexer geworden door overvloed aan mogelijkheden. Zelfs in de zorg komt dit steeds meer terug. Hoe vaak vraagt je huisarts niet: “Wat wil jij dat ik doe?” En door het vele thuiswerken is zelfs de keuze om wel of niet aan het werk te gaan een constante afweging.

Het hebben van zoveel keuzevrijheid leidt uiteraard tot meer mogelijkheden en meer aansluiting op individuele wensen. Tegelijkertijd laat Schwartz in zijn boek De paradox van keuzes zien dat zoveel keuzes ook leiden tot meer twijfel en stress. Naarmate het aantal keuzemogelijkheden blijft groeien, worden de gevolgen ook nog eens steeds negatiever. We krijgen te maken met keuzestress, het maken van alledaagse keuzes kosten ons steeds meer tijd, we zien door de bomen het bos niet meer, we maken afwegingen gebaseerd om de verkeerde redenen en zijn minder tevreden met de uiteindelijk gekozen optie.

In het boek analyseert Schwartz aan de hand van sprekende voorbeelden en wetenschappelijk (marketing)onderzoek hoe mensen met de overvloed aan keuzes omgaan, hoe organisaties en overheden hierop inspelen en wat de effecten hiervan zijn. Daarbij geeft het boek handige tips hoe je zelf gemakkelijker tot een keuze komt. Eentje waar je ook écht tevreden over bent. Het boek is daarom niet enkel interessant om zelf van te leren, maar biedt communicatieprofessionals ook interessante inzichten over de psychologische gevolgen van keuzevrijheid.

Het boek is o.a. te koop via bol.com

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.