Selecteer een pagina

Formula 1 Drive to Survive: het gekonkel achter de schermen

 

Het derde seizoen van de populaire documentaire “Drive to survive” is op Netflix te zien. Met de start van het nieuwe Formule-1 seizoen in zicht een goed moment om terug te kijken naar alle perikelen van het vorige racejaar. Ook de racewereld stond uiteraard in het teken van Covid-19. Opvallend is dat het in de miljardenwereld van Formule-1 niet enkel draait om het racen en de techniek, maar dat ook de communicatie en het mediacontact van groot belang zijn.

Bij de eerste race van het seizoen 2019-2020 in Australië werd bekend dat enkele monteurs van het McClarenteam besmet waren met het coronavirus. Dit zorgde ervoor dat de gehele competitie onverwachts werd stilgelegd. De organisatie van de Formule-1 veranderde in een crisisteam en was genoodzaakt om, samen met alle teams, snelle en ingrijpende beslissingen te nemen.

De crash van Romain Grosjean

Ook de heftige crash van Romain Grosjean wordt uitgebreid in beeld gebracht. Bij deze crash raakte zijn bolide de vangrail, schoot de bolide in vuur en vlam en eindigde deze in twee stukken. Op het moment dat een dusdanig heftige crash plaatsvindt, kiest de organisatie ervoor geen beelden meer uit te zenden tot bekend is of de coureur het ongeval heeft overleeft. Tegen alle verwachtingen in overleefde Grosjean de crash. De documentaire biedt dan ook een uniek kijkje in een crisissituatie binnen de Formule-1.

Lekken in de media en juridische- en communicatiespelletjes

Verder wordt duidelijk dat de Formule-1 wereld bol staat van lekken naar de media en waar juridische- en communicatiespelletjes elkaar opvolgen. Een opvallend voorbeeld is het nieuwe contract van Sebastiaan Vettel. Nadat zijn contract bij raceteam Ferrari niet werd verlengd, besloot hij om in het weekend van de 1000e race van Ferrari het nieuws bekend te maken dat hij een nieuw team had gevonden. Hierdoor lag de aandacht niet meer op de belangrijke dag voor Ferrari, maar op het nieuwe team van Vettel. Eén van de vele communicatiespelletjes waar kijkers van kunnen smullen.

Een aanrader voor sport en communicatieliefhebbers

Door de vele verschuivingen binnen de teams, de ernstige crashes, het coronavirus en de verschillende trucs op communicatiegebied, is de documentaire een aanrader voor alle sport en communicatieliefhebbers. De komende tijd zal de Formule-1 weer vaker in de media verschijnen, aangezien aankomend weekend het 72e seizoen van start gaat. De documentaire staat nu in zijn geheel op Netflix en bevat tien afleveringen.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier