Selecteer een pagina

Geef emoties een prominente rol in de communicatie

door 3-04-20Blog

De coronacrisis heeft geleid tot compleet verschillende emotionele reacties (zie ook onze blog van 27 maart 2020). Waarom is het zo belangrijk de patronen te herkennen en de emoties in kaart te brengen? En hoe breng je deze emoties dan vervolgens weer samen in een communicatiestrategie?

Diepgaande zorgen, angst en paniek ontstaan vooral als er onduidelijkheid en onzekerheid is. Het geven van duidelijke, consistente en niet tegenstrijdige informatie is daarom van groot belang. Benoem wat de risico’s zijn en ontkracht valse geruchten die voor angst zorgen. En zelfs als de antwoorden er (nog) niet zijn, geef dan altijd aan wanneer je wel met antwoorden komt. Geef sowieso procesinformatie. Anders gezegd, wat kunnen mensen zintuigelijk waarnemen en wat ben je aan het doen om de crisis op te lossen?

Inzichtelijk

Apathie en ontkenning liggen dicht bij elkaar, maar vragen niet om dezelfde strategie. Mensen die apathie ervaren, kan je daadwerkelijk ‘banger maken’. Voor deze mensen geldt voornamelijk het advies goed inzichtelijk te maken wat de risico’s van hun acties zijn en wat dit virus precies kan veroorzaken. Waarschuwingen, aantallen en verhalen over slachtoffers kunnen hierbij helpen.

Averechts

Voor mensen die in ontkenning zitten, werkt het ‘banger maken’ juist averechts. Hoe enger de boodschap, des te meer ze in de ontkenning schieten. Ontkenning is namelijk een zeer defensieve emotie. Ook overdrijvingen, onjuistheden en leugens vormen voor deze groep een gevaar. Mensen die in de ontkenning zitten, zijn vaak al wantrouwend. Als ze je betrappen op een leugen of fout, zal dit vervolgens voor de gehele crisis worden meegewogen.

Twijfelwoorden

Het is van belang bestaande angst te legitimeren. Ontkenning is tenslotte niet de afwezigheid van angst, maar de onderdrukking van angst. En angst mag er zijn. Daarnaast is het geven van een handelingsperspectief belangrijk. Mensen die dingen moeten (of in dit geval niet moeten) doen, verdwijnen sneller uit de ontkenning. Dit lijkt op dit moment wat lastiger. We moeten namelijk voornamelijk dingen niet doen. Maar ook dat is handelingsperspectief. Daarnaast zijn symbolische acties, zoals applaudisseren voor hulpverleners of een kaartje sturen naar opa’s en oma’s handelingsperspectief. Zorg ervoor dat de berichtgeving niet verschillend kan worden geïnterpreteerd. Gebruik geen zogeheten twijfelwoorden zoals ‘’Blijf zoveel mogelijk thuis’’. Juist de woorden ‘zoveel mogelijk’ laten ruimte om alsnog naar buiten te gaan. Wees daarom direct en duidelijk: Blijf thuis!

Benoemen

Emoties verdienen dus een prominente rol in de communicatiestrategie. Ontloop het benoemen van emoties niet, maar benoem ze op een juiste manier. Samenvattend: Geef mensen (symbolische) handelingsperspectieven, ontkracht onjuiste geruchten en geef duidelijke – niet vrij interpreteerbare – informatie. Maak verder geen onhaalbare beloftes, maar spreek wel verwachtingen uit en zorg ervoor dat de boodschap, consistent, vanuit één stem en veelvuldig wordt herhaald. Tot slot: overdrijf niet, onderschat niet, maar blijf bovenal eerlijk.

drs Marije van Kwawegen

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier