Selecteer een pagina

Goede PR begint én eindigt bij je content!

door | 9-05-19 | Contentmarketing

Veel organisaties zijn actief op het gebied van PR om zo veel mogelijk aandacht te genereren voor hun producten of diensten. Prima uiteraard, want er valt een groot bereik te halen wanneer jouw nieuwsbericht in de juiste (vak)media verschijnt. Maar toch is er hierbij één aspect dat vaak vergeten wordt. Namelijk de aandacht voor de eigen content. En dat is zonde, want een goede PR-aanpak kan niet zonder een contentstrategie die daarbij aansluit.

 

Stel je voor: bedrijf X verstuurt een persbericht en houdt een perslobby want er is een nieuw product of dienst die het onder de aandacht wil brengen. Het bericht wekt de interesse van journalisten, die online gaan zoeken naar meer informatie. Wat ze vervolgens aan content vinden, bepaalt voor een belangrijk deel de kans op extra media-aandacht zoals een interview of publicatie. Beetje jammer als er dan niks geschikts te vinden is, toch?!

Hetzelfde geldt voor je doelgroep. Stel, iemand ziet een interessante publicatie en wil meer over het onderwerp weten. Het is eeuwig zonde als deze content niet beschikbaar is. Je bent dan heel kort onder de aandacht geweest, maar kunt er geen vervolgactie op ondernemen.

 

Een persbericht zonder bijbehorende content is als een vis zonder water

Zorg daarom altijd voor extra content die past bij je persbericht. Geef bijvoorbeeld extra informatie over wat in het persbericht wordt gemeld. Of geef dezelfde informatie nog eens in een andere vorm, bijvoorbeeld visueel. Laat met deze content zien welke waarde je bedrijf toevoegt voor de gebruikers van een product of dienst. Gepersonaliseerde content is nog een ander voorbeeld. Want hiermee bedien je iemand die specifiek geïnteresseerd is in één thema of deelonderwerp. Een persbericht staat dan ook nooit op zichzelf. De informatie die je hierin deelt, zal de geïnteresseerde (of dat nu een journalist is of iemand anders) naar je overige content toe leiden.

 

Content die aandacht oplevert

Echter, het omgekeerde kan ook. Content die je creëert en (online) deelt die dusdanig ‘werkt’ dat het de aandacht genereert van journalisten. Bijvoorbeeld wanneer je een blog publiceert en hier allerlei reacties op komen vanuit het vakgebied en/of de media. Of een whitepaper met nieuwe onderzoeksresultaten die dusdanig veel aandacht oplevert, dat het onderwerp nieuws wordt. Op deze manier kan het zelfs zo zijn dat jouw onderwerp het nieuws haalt, zonder dat je hier zelf een persbericht voor hebt uitgestuurd of journalisten actief hebt benaderd.

Hier komt nog een ander aspect bij kijken. Namelijk: vertrouwen. Mediagebruikers hebben steeds minder geloof in de traditionele media, in advertenties of in commerciële, dertien-in-een-dozijnreclameboodschappen. Maar de moderne klant prikt hier snel doorheen. Wat wel wordt vertrouwd, is content die laat zien welk probleem een product/dienst voor de gebruiker oplost. Daarom zul je moeten zorgen dat jouw content laat zien wat de toegevoegde waarde is van je organisatie voor je doelgroep. Dat betekent niet dat er een “wij van WC-eend”-achtige boodschap in zit. Maar wél dat je meedenkt in de waarde voor de gebruiker.

 

PR en content gaan altijd samen

Hoe ga je in de praktijk dan om met de samenhang tussen PR en content(marketing)? Enkele tips die je zo kunt inzetten:

  • Zorg dat persberichten niet op zichzelf staan en onderdeel zijn van een groter contentpakket. Een persbericht is een middel, geen doel op zich.
  • Bedenk welke vragen kunnen ontstaan bij journalisten of je doelgroep en verwerk de antwoorden hierop in je content.
  • Bedenk heel goed welk doel je wilt bereiken. Wil je je bijvoorbeeld positioneren als ‘thought leader’ op een specifiek onderwerp? Wil je een probleem aankaarten waarvoor jouw organisatie een oplossing biedt? En: hoe past dit bij je organisatiedoelen?
  • Zorg dat je content helder uitdraagt welke visie je hebt op een onderwerp. Jouw unique selling point kan heel nieuwswaardig zijn!

 

Meer weten over hoe je PR en contentmarketing in de praktijk slim kunt inzetten? Wij helpen je graag! Lees meer over Contentmarketing.

Kenny de Vilder

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Vertel het voort

Deel deze blog met je netwerk.