Het EK-voetbal: ‘genieten’ van merkcampagnes en media-statements

door 9-06-21Blog, Communicatieadvies, Contentmarketing

Het EK-voetbal staat voor de deur en de Oranjegekte barst weer los. Of je als communicatieprofessional nu wel of niet van voetbal houdt, dit soort momenten blijven interessant om te volgen. Er komen namelijk tal van geslaagde en minder geslaagde (content)campagnes voorbij, net als bijzondere media-optredens. Ook dit jaar weer…

Van de vuvuzela tot Koning Toto: merkcampagnes rondom Oranje

Merken investeren al decennia lang bij elk groot voetbaltoernooi in ‘creatieve’ campagnes. Radio, tv en sociale media worden overspoeld met ludieke filmpjes en inhakers. Ook dit jaar weer: bekijk zeker even het overzicht met Oranje-campagnes op Adformatie. Vaak gaan de merkcampagnes gepaard met bijbehorende (oranje) attributen. Herinneren we ons de oranje vuvuzela nog uit 2010? Ongetwijfeld, maar of de link met een merk hierbij nog gelegd wordt? Dat is vermoedelijk wel het geval bij de DutchDress, beter bekend als het Bavariajurkje.

Veel merken en bedrijven hopen natuurlijk hun verkoop te stimuleren of naamsbekendheid te vergroten door in te haken op de Oranjegekte. Een groot voetbaltoernooi (maar denk ook aan de Olympische Spelen) is een ideaal moment om even in the picture te staan. Je moet als merk wel een beetje geluk hebben met de sportieve prestaties van onze landgenoten. Als het toernooi voorbij is, of ‘we’ liggen er vroegtijdig uit, is de hosannastemming vaak snel voorbij en gaan we over tot de orde van de dag. Als merk heb je dan wellicht wat meer omzet behaald, maar ligt jouw oranje-attribuut bij duizenden Nederlanders achterin de kast stof te happen.

Het kan ook fout gaan, inspelen op het oranjesentiment. De oranje oorlogshelm uit 2006 deed het nodige stof opwaaien omdat hij qua vorm toch verdacht veel leek op de helm van het Duitse leger in ‘40-’45. De KNVB verbood de helm bij wedstrijden van het Nederlands elftal, wat weer voor een mediastorm in binnen- en buitenland zorgde. Hoewel de vraag naar de helm na deze ophef overigens fors steeg, is dit waarschijnlijk niet de manier waarop je als bedrijf in de media wil komen.

Bond en bondscoach onder het vergrootglas

Ook de communicatie vanuit de KNVB en bondscoach Frank de Boer wordt in deze periode breed uitgemeten. De Boer deed een aantal ongelukkige uitspraken in de media. Zo gaf hij aan alle afvallers voor de EK-selectie persoonlijk gebeld te hebben. Bij zeker twee spelers was dat niet het geval: Anwar El Ghazi ontving zelfs ‘live’ tijdens tv-opnamen een appje waarin hij het nieuws kreeg dat hij geen EK speelt, ook Jeremiah St. Juste gaf aan niet gebeld te zijn. Onhandig, communicatieregel één is niet liegen. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

Enkele dagen na dit akkefietje gaf hij aan dat Queensy Menig een optie was als rechtsbuiten, terwijl de aanvaller van FC Twente niet in de selectie zit. De Boer bedoelde vermoedelijk Quincy Promes die wel is geselecteerd. Feitenkennis is noodzakelijk tijdens een mediaoptreden. Zorg dat je voorbereid bent en alle informatie paraat hebt. Daarnaast wekte De Boer de woede van keeper Jasper Cillessen door enkele dagen na de bekendmaking van de selectie te verkondigen dat Cillessen alsnog afviel door een positieve coronatest en hersteltijd. Dit tot verbazing van de doelman, die verklaarde dat De Boer tijdens het selectiemoment al wist dat de keeper positief had getest, fit was en geen klachten had. Ongelukkige momenten.

Met 17 miljoen bondscoaches wordt de communicatie van de KNVB in deze tijd ook nadrukkelijk gevolgd en, hoe kan het ook anders, bekritiseerd.  Zo pakte de voetbalbond het podium met een heuse afvallers-show, waarin de spelers die niet in de definitieve EK-selectie kwamen op social media met tussenpozen werden aangekondigd. Pijnlijk, want niet alleen lekten de namen op voorhand alsnog uit, ook leek het velen beter om de ‘losers’ een dergelijke soort publieke vernedering te besparen. Dan pakten de Italianen het in ieder geval komischer aan: in een Songfestival-achtige setting werd de EK-selectie gepresenteerd, waarna spelers en staf ongemakkelijk samen liedjes zongen. Ziet u het al voor zich? Memphis Depay en Wout Weghorst die samen een uitvoering van ‘Viva Hollandia’ ten gehore brengen, live op tv?

Het beloven weer boeiende weken te worden, zowel voor sportliefhebbers als communicatieprofessionals. Laten we hopen op fraaie campagnes, heldere media-statements en dat we, om met het inmiddels legendarische statement van een voormalig rvc-voorzitter van de KNVB te eindigen, iedere wedstrijd zullen winnen!

Kenny de Vilder

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier