Selecteer een pagina

Het thema bepalen van je content: durf te kiezen!

door 6-06-19Contentmarketing

Organisaties die actief content inzetten, worstelen vaak nog met het aanbrengen van focus. Het kiezen van een thema is dan een belangrijke manier om voor scherpte in je contentstrategie te zorgen. Maar hoe doe je dat precies? In dit blog gaan we in op de stappen die je kunt nemen om tot een thema te komen.

Door een thema te kiezen, voorkom je dat je over ‘alles’ content gaat creëren. Je zorgt er tegelijkertijd voor dat datgene wat je naar buiten brengt, past bij de missie en doelstellingen van je organisatie. Het is daarom altijd verstandig om één of twee thema’s te kiezen en niet gelijk over alle denkbare thema’s content te creëren.

Durf te kiezen!

Het kiezen van een thema waarover je content maakt, kan best lastig zijn. Vaak raakt je product of dienst aan meerdere onderwerpen, waardoor het lastig is om keuzes te maken. Ook kan het voorkomen dat er meerdere stakeholders zijn of verschillende groepen mensen waar je je op wil richten. Welke keuzes maak je dan? Op basis van welke argumenten?

Van belang is in elk geval dat het thema dat je kiest, past bij de missie van je organisatie. Welke doelstellingen zijn er voor de komende jaren en hoe draagt content eraan bij om deze te behalen? Het is belangrijk hierover na te denken, omdat content met een focus op andere thema’s voor ruis zorgt in het behalen van je doelstellingen. Daarbij hebben klanten of volgers het al snel door wanneer een boodschap niet in lijn is met de daadwerkelijke praktijk en prikken ze vervolgens door je content heen. Gevolg: je geloofwaardigheid neemt af. Door in je content rekening te houden met de organisatiedoelstellingen, kun je vaak een uniek thema ‘claimen’, omdat jouw organisatie als enige op een bepaalde manier omgaat met dit onderwerp.

Het belang van monitoring en onderzoek

Om vervolgens dat thema te kiezen, is het belangrijk eerst vast te stellen waar je publiek van wakker ligt. Dit doe je door bijvoorbeeld in de (social) media te monitoren wat er over jouw merk en de mogelijke thema’s wordt gezegd en te onderzoeken op welke trefwoorden potentiële klanten online zoeken. Bedenk daarnaast ook wat actuele thema’s zijn en of er een (maatschappelijk) probleem is wat jij met je product of dienst oplost.

Kijk ook naar wat je concurrenten doen. Wanneer concurrent X net dat thema heeft geclaimd wat jij ook wil kiezen, kan het verstandig zijn om een ander onderwerp in te zetten om zo meer naar voren te komen. Of kies voor hetzelfde thema, maar dan met een andere insteek. Veel bedrijven doen op dit moment bijvoorbeeld ‘iets’ met duurzaamheid, maar daardoor raakt hun content ondergesneeuwd in de lawine aan informatie over dit onderwerp. Ben je bijvoorbeeld een bouwbedrijf dat veel kantoorpanden realiseert, dan kun je kiezen voor het algemene thema ‘efficiënt bouwen’. Grote kans echter dat meerdere bedrijven hier al iets mee doen. Het thema ‘het effect van een gezond binnenklimaat op medewerkers in kantoorgebouwen’ is dan al veel concreter.

Thought leadership: stip op de horizon

Na het kiezen van het thema en het lanceren van de content, al dan niet in een campagne, kan het zijn dat je op lange termijn gezien wordt als ‘thought leader’ op dit onderwerp. Dit is een partij waar het publiek automatisch aan denkt als dé autoriteit op een bepaald onderwerp. Thought leader worden, is voor organisaties vaak een wens. Je bereikt dit echter alleen als het publiek je als zodanig ziet, niet door zelf te benoemen dat je thought leader bent. Door het hanteren van een ‘novel point of view’, oftewel een uniek punt wat alleen jij uitdraagt, bereik je wel sneller dat je als thought leader gezien wordt. Dit haakt weer in op het thema wat je kiest en wat je hierover uitdraagt in je content.

Bedenk dus vooraf goed wat je om welke reden(en) wil vertellen met jouw content, voor wie je dat doet en wat je voor deze groep mensen aan problemen of pijnpunten oplost. Herhaal vervolgens ook je boodschap regelmatig door nieuwe content in te zetten: zo houd je blijvend de aandacht van je publiek. Zorg ook dat je van je laat horen op momenten die relevant zijn voor jouw gekozen thema. Hanteer je deze aanpak? Dan kan de stip op de horizon zomaar zijn dat je uitgroeit tot thought leader en gezien wordt als specialist of autoriteit op een bepaald thema.

 

Heb jij moeite met het kiezen van een thema voor je contentstrategie?  Wij denken graag mee! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Kenny de Vilder

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Vertel het voort

Deel deze blog met je netwerk.