Selecteer een pagina

Huwelijksaanzoek in pyjama

door 13-06-19Communicatieadvies

Op de een of andere manier ben ik verzeild geraakt in het huwelijksseizoen. Hoewel ik zelf al decennialang getrouwd ben, heb ik dit kwartaal een aantal bruiloften. Voor mij inmiddels wel een beetje een ver-van-mijn-bedshow, maar het is altijd leuk te zien hoe het huwelijksbed van een ander wordt ingezegend. En leerzaam. Vooral de manier waarop huwelijken worden voorbereid en hoe er wordt uitgepakt, zette me aan het denken over de parallellen met ons dagelijks werk.

Vuurwerk en de pyjama

Het eerste trouwfeest ging letterlijk gepaard met veel vuurwerk, muziek, lichtshows en werd vastgelegd met drones die de hele avond boven de feestlocatie cirkelden. Niets was te gek, alles werd uit de kast gehaald om op het strand van Athene aan ‘dé dag van je leven’ van het bruidspaar zoveel mogelijk kracht bij te zetten. Een andere bruiloft vindt komende maand in Italië plaats. Alleen al de ambiance zorg ervoor dat er ook over dit feest ongetwijfeld nog lang nagepraat wordt.

Het derde feest – waar ik het even over wil hebben – zal nog wel even duren, want de uitnodiging is er nog niet eens uit. Ik begreep dat de toekomstige bruid door haar partner op z´n knieën, in pyjama in de vroege ochtend is gevraagd. Zonder vuurwerk en met de slaap nog in de ogen.. Het was dit plaatje, een ambiance in schril contrast staat met de twee huwelijksfeesten, dat me aan het denken zette. .. Wat is een relatie, wat is een huwelijk? Gaat het om de pracht en praal of om de oprechte – zij het wat onromantische en slaperige – uitnodiging om samen verder te gaan. Is er meer dan alleen maar vuurwerk? Of hoort de pyjama er ook gewoon bij?

Jouw organisatie is meer dan alleen de verpakking

In feite is het met een bedrijf of organisatie net zo. Zo af en toe mag je er best op z’n paasbest uitzien; een prachtige verpakking. Waar het echt om gaat is de inhoud; wat je doet en zegt in je pyjama als de buitenwereld even niet meekijkt of -luistert. Doet me denken aan een boek dat ik ooit las getiteld Wie ben je als niemand je ziet. Kortom, zonder verpakking.

Als je jouw organisatie wilt positioneren, is het belangrijk om te beginnen met wie je bent als niemand je ziet. Eerlijk en oprecht, waarden en normen. Dat is de basis waarop je verder kunt bouwen – of kleden met een huwelijksoutfit die daarbij aansluit. En als je dat voor elkaar hebt, komen de ambiance en het vuurwerk vanzelf. Zo wordt je organisatie als een goed huwelijk; langdurig en tegen een stootje bestand.

Benieuwd hoe Sterk Werk Communicatie & Content Marketing een positionering voor jouw bedrijf kan inzetten? Desnoods inclusief ambtenaar van de burgerlijke stand? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gert Hofsteenge

Director SWC Groep

Share This

Vertel het voort

Deel deze blog met je netwerk.