Selecteer een pagina

Interviews afnemen: handige tips en tricks voor communicatieprofessionals

door 7-07-20Blog

Het houden van een interview is voor communicatieprofessionals dé manier om input op te halen wanneer je content maakt over complexe onderwerpen. Toch is interviewen niet zomaar iets wat je ‘even’ doet: het is een vak apart. In dit blog onmisbare interviewtips waarmee je direct aan de slag kan.

Interviews zijn er in allerlei vormen. Journalistieke varianten, voor radio, tv, magazines. Ook het sollicitatiegesprek is een voorbeeld (job interview zegt waarschijnlijk genoeg). Denk ook aan het verhoor van een verdachte door de politie. De interviews waar ik het over wil hebben, zijn bedoeld om meer informatie te krijgen van een expert op een bepaald vakgebied. Die input gebruik je vervolgens voor een whitepaper, artikel, blog, persbericht, etc. als onderdeel van een succesvolle(re) communicatiecampagne.

Bezint eer ge begint

De kracht van een goed interview ligt wat mij betreft voor een groot deel in de voorbereiding. Dat begint bij een goede briefing. Was die helder en volledig? Zo niet, schroom dan niet om je opdrachtgever om meer informatie te vragen. Doe je dat niet en kom je er achteraf achter dat je meer of andere zaken had moeten vragen tijdens het interview, dan is dat op zijn minst niet zo handig. Je krijgt meestal maar één kans om iemand te spreken, maak daar dus optimaal gebruik van!

Het heeft daarnaast weinig zin om een interview af te nemen als je jezelf niet hebt verdiept in de geïnterviewde. Wie is dat precies? Heeft hij/zij in het verleden al wat geschreven of verteld over het onderwerp waar je voor belt? Ik merk vaak dat als je wat meer weet van je gesprekspartner, dit erg gewaardeerd wordt. ‘Goh wat leuk dat je mijn artikel gelezen hebt’; het kan zomaar een manier zijn om het ijs te breken en zorgt ervoor dat je een leuk gesprek krijgt. Google dus even wat iemand voor carrière heeft gehad, welke artikelen of interviews er in het verleden zijn gepubliceerd, etc.

Verdiep je ook goed in het thema. Gaat het over een ingewikkelde machine, dan is het wel handig als je hier al enkele basiselementen van begrijpt. Interview je iemand over belastingwetgeving? Weet dan bijvoorbeeld welke veranderingen eraan komen. Je hoeft niet alles tot in detail te weten, daar is vaak het interview voor bedoeld, maar als je helemaal niks van het onderwerp af weet, kan dat tot irritatie leiden bij de geïnterviewde of gaat kostbare tijd verloren.

Gebruik LSD

Tijdens het gesprek zelf zijn er de nodige ‘trucjes’ om die input te krijgen die je nodig hebt. Voel aan het begin van het gesprek aan of je iemand met ‘u’ of ‘je’ mag aanspreken. Begin je met ‘u’, dan vraagt diegene vaak alsnog om ‘je’ te zeggen, is mijn ervaring. Stem ook af waarvoor je belt en wat het doel van het interview is. Zo voorkom je dat het gesprek daarna een heel andere richting op gaat dan je voor ogen had. Behoud als interviewer ook de regie van het gesprek. Zijpaden zijn soms best interessant en het is dan ook niet nodig om iemand direct af te kappen of te onderbreken. Maar gaat het echt een heel andere kant op dan nodig is? Grijp dan vriendelijk doch dringend in en breng het gesprek terug bij het hoofdonderwerp.

Een veel gehanteerde techniek bij interviews is de LSD-methode: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Luisteren lijkt logisch, maar is dat ook zo? Iemand goed laten uitpraten is voor veel interviewers nog best lastig! Maak gebruik van korte stiltes, zou mijn advies zijn. Soms moet de geïnterviewde even nadenken hoe iets geformuleerd moet worden en dan kan het best een paar seconden even stil zijn. Geen paniek! Voorkom in elk geval dat je direct de volgende vraag stelt en zo een half antwoord mist of als onbelangrijk afdoet.

Samenvatten is altijd een goede manier om even na te gaan of je iets goed hebt begrepen. Is dat inderdaad zo, vraag dan door over iets wat je graag wil weten. Een voorbeeld kan vaak interessant zijn om kleur aan je verhaal te geven. Of vraag om een mening, altijd een goede manier om iemand ‘los’ te krijgen in het gesprek. Gebruik dus de LSD-methode, het zal je helpen om het gesprek in goede banen te leiden.

Koffiepauze als interviewtactiek

Telefonische interviews zijn meestal efficiënter dan op locatie afspreken en zeker in deze coronatijden net even handiger. Of je nu belt of op locatie een interview afneemt, zorg altijd dat je hebt getest of je opnameapparatuur werkt. Je gaat niet een uur meeschrijven of -typen tijdens een telefoongesprek: reken maar dat je dingen vergeet te noteren of meer gefocust bent op je notities dan op het gesprek zelf. De hele tijd meeschrijven doe je al helemaal niet als je tegenover iemand zit en juist een prettig gesprek wil hebben. Neem het gesprek dus op, zeg dat ook vooraf, focus tijdens het gesprek op de geïnterviewde en werk de opname later uit.

Lichaamstaal is op locatie erg belangrijk. Kijkt iemand afwezig, krijg je korte antwoorden? Dan is je gesprekspartner er waarschijnlijk niet helemaal bij. Of spiegelt iemand jouw houding, wat duidt op een goede klik? Weet welke signalen er op welke emoties duiden! Dat is een hele wetenschap op zich en gaat wat ver om in dit blog dieper op in te gaan, maar jezelf hierin verdiepen kan zeker geen kwaad. Nog een tip voor een interview op locatie: neem gerust even een koffiepauze! Dit soort interviews duren vaak wat langer en om scherp te blijven is het voor zowel interviewer als geïnterviewde fijn om even een korte pitstop in te lassen. Zo ben je daarna allebei weer extra scherp en dat komt de input ten goede.

Neem je een interview via videoverbinding vanuit huis af? Check dan ook even je kleding en de ruimte waarin je het gesprek voert. Die hoodie waarin je ook je work-outs doet kan écht niet en een vieze vaat op het aanrecht is niet de meest professionele schermachtergrond…

Kortom, genoeg tips en tricks die toe te passen zijn voorafgaand aan en tijdens een gesprek! Interviews afnemen is echt een aparte discipline en ik garandeer je dat je er beter in wordt, naarmate je dit vaker doet en je goed op het gesprek hebt voorbereid.

Wil je meer weten over hoe interviews en/of hoe deze jouw content(marketing) kunnen versterken? Neem dan vrijblijvend contact op. Nog meer weten? Het boek Onder Hollandse helden. Valkuilen en levenslessen van een vragensteller van journalist Frénk van der Linden staat bomvol interessante verhalen over het houden van interviews. Aanrader!

Kenny de Vilder

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier