Maak van je persbijeenkomst een online succes

door 22-10-20Blog, Communicatieadvies, Contentmarketing, Public Relations

Het organiseren van een persbijeenkomst is voor veel organisaties dé manier om de banden met relevante journalisten rondom specifieke onderwerpen aan te halen. Er zitten alleen nogal wat beperkingen aan de traditionele, fysieke persbijeenkomst, zo is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig is daar de online/hybride variant. Zeer zeker niet alleen een noodgedwongen alternatief, maar wat ons betreft ‘here to stay’.

Organisatorische obstakels

Beperkingen aan een persbijeenkomst? Er zijn toch juist veel succesvolle voorbeelden van bekend? Natuurlijk zijn die er, alleen aan de organisatorische kant zitten de nodige obstakels. Journalisten haken wellicht af omdat ze te ver moeten reizen. De locatie heeft misschien een beperkte capaciteit waardoor er een maximum aantal aanwezigen kan zijn. Het huren van die locatie kan ook nog eens flinke kosten met zich meebrengen. Naast de zaalhuur moet er ook iets van catering zijn, net als medewerkers om iedereen op te vangen en te begeleiden. Denk ook aan parkeer- of reiskosten. En last but not least: we weten dat het door de coronamaatregelen simpelweg lang niet altijd mogelijk is om een fysieke persbijeenkomst te organiseren.

De online persbijeenkomst: tips en tricks

Het kan gelukkig ook anders. En nog beter! Inmiddels hebben we de nodige ervaring met het organiseren van een hybride en volledige online persbijeenkomst. Wat blijkt? Er was in vergelijking met eerdere jaren meer belangstelling onder journalisten voor het evenement. Geen teleurstellingen dat de zaal vol was, iedereen kon het live volgen. Ook de gebruikelijke 1-op-1-interviews na afloop konden digitaal allemaal plaatsvinden. En met de juiste techniek is het organiseren van zo’n bijeenkomst zonder al te veel toeters en bellen eigenlijk een fluitje van een cent.

Waar moet je op letten bij het organiseren van een online (of desnoods hybride) persbijeenkomst? We delen graag enkele tips met je:

  • Zorg voor een goede internetverbinding, bij voorkeur via een vaste lijn.
  • Oefen van tevoren en verdeel de rollen goed. Wij gebruiken hiervoor Microsoft Teams live events, een extensie van het bekende Teams. De ‘producer’ heeft een aantal mogelijkheden voor het delen van één van meerdere beelden en het beheren van de Q&A. Oefening baart kunst!
  • Zorg voor een zo’n laagdrempelig mogelijke livestream, die via een openbare link op elk apparaat zonder noodzakelijke software of account te volgen is. Zo kan een deelnemer die op het laatste moment toch nog verhinderd is, de link eenvoudig doorsturen naar een collega.
  • Attendeer de deelnemers een dag van tevoren op de online bijeenkomst, maar stuur de link pas vlak van tevoren om onduidelijkheid over de startdatum en -tijd te voorkomen.
  • Bereid de spreker(s) voor op het praten in een camera en voor een verder lege zaal. Ook voor geoefende sprekers zal het even vreemd aanvoelen dat er niemand aanwezig is. Terwijl er online misschien juist meer kijkers zijn dan normaal!Zorg voor een externe (kwalitatief goede) webcam.
  • Denk na over het plaatsen van een goede microfoon die ook het omgevingsgeluid weergeeft. Bijvoorbeeld als er iemand live vragen uit de chat aan de spreker stelt.
  • Houd rekening met de vertraging bij een livestream van al snel 15 tot 30 seconden. Dat betekent een andere manier van het opbouwen van de presentatie. Zorg voor tussenvragen die het geheel soepel laten verlopen.
  • Denk aan een online persmap die de journalisten van de juiste informatie voorziet zonder dat stukken ongewenst op het internet gaan rondzwerven.
  • Probeer via de Q&A de deelnemers betrokken te houden door de aanmoediging om vragen te stellen, tijdens de bijeenkomst 1-op-1 te reageren en relevante vragen ook voor de andere deelnemers toonbaar te maken.
  • Zorg voor een follow-up na afloop. Stuur bijvoorbeeld een link waarop de sessie is terug te kijken naar de aanwezigen en/of een download over de inhoud van de sessie. Vraag ook om feedback na afloop van een eerste online bijeenkomst – en zet dat contact meteen om in een nieuwe kans!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een online of hybride persbijeenkomst voor jouw organisatie? We denken graag met je mee.

Evi van den Oever

Managing Director, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier