Selecteer een pagina

Maandoverzicht april 2020

Het coronavirus hield ook in deze maand de media in de wurggreep. Wij selecteerden 10 opvallende crisiscommunicatie-items.

2 APRIL - ONHANDIGE ACTIE

Niet alleen veel steun en applaus voor de mensen in de zorg, maar ook voor de onvermoeibare vakkenvullers. Voor de deur van het Albert Heijn-filiaal in Leiden kreeg het eerbetoon met stoepkrijt gestalte. En passant werd ook de looneis voor deze beroepsgroep meegenomen. Op de Facebookpagina van dit filiaal werd de hulde gecommuniceerd. De zin minimumloon 14 euro was op de foto die Albert Heijn plaatste digitaal weggepoetst en vervangen door stoeptegels. Dat werd natuurlijk snel ontdekt. De grootgrutter ging op social media aan de digitale schandpaal. Na het erkennen van deze onhandige actie werd het bericht verwijderd. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5078486/albert-heijn-manipulatie-eerbetoon-vakkenvullers

9 APRIL - WETENSCHAP HOUDT MEDIATRAINING TEGEN HET LICHT

Omgaan met de media is normaal gesproken voor veel mensen al een hele kunst. Laat staan tijdens een crisis. Aurélie De Waele, gastprofessor aan de Universiteit Gent, hield de werkwijzen van mediatrainers tegen het licht om te ontdekken wat bij het overbrengen van een boodschap wel en niet werkt. Geen wetenschappelijk onderzoek, maar wel een onderzoek door een wetenschapper.  https://www.swocc.nl/kennisbank-item/hoe-bereid-je-je-voor-op-media-interviews-in-tijden-van-crisis/

11 APRIL - COMMUNICATIE IS BROOD EN WIJN

Nog meer duiding vanuit België. Dit keer door schrijver en filosoof Hugo Camps die met Nieuwsuur sprak: “Communicatie is brood en wijn. Het is inherent vreemd aan de mens, want als je niet het recht hebt om iemand aan te raken, dan valt de helft van de communicatie weg. Wij zijn in onze natuur afgesneden van de aanrakingsmoraal. Dat is een soort van amputatie.” https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2330179-schrijver-hugo-camps-mist-in-de-coronacrisis-de-hoop.html

23 APRIL - MEELIFTEN OP DE CORONACRISIS

Crisiscommunicatie komt nu bij elk bedrijf aan bod. Erik van de Nadort zag verschillende aanpakken voorbijkomen. Allereerst het bedrijf dat een boost kreeg door corona maar daarbij even vergat ook de beveiliging aan te passen aan het massale gebruik van het videobellen via Zoom. Of het bedrijf dat toffe dingen doet om de wereld te helpen, maar eigenlijk vooral zichzelf helpt. Zet je social responsiblity activiteiten niet te veel op de voorgrond, tipt Erik. Dan heb je ook nog de bedrijven die er niks van willen merken en wachten tot het virus op magische wijze verdwijnt. Of bedrijven die wel door kunnen werken zoals ze gewend waren, wat communiceer je dan? Pas je communicatie subtiel aan, let op je bewoordingen. Wat je vooral niet moet doen, is proberen aan te haken met het coronavirus, ofwel ‘newsjacking’. Nee, meeliften op een globale crisis, doe dat maar niet.

https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/meeliften-op-een-medische-ramp-een-slecht-idee

26 APRIL - HOOP VOOR DE TOEKOMST?

Te midden van al het communicatieve coronageweld weten de politieke partijen DENK en 50plus toch het nieuws te halen en te houden. En dat is op zich een knappe prestatie. Kijkend naar de laatste partij. Zowel het Bestuur en later ook fractievoorzitter Henk Krol geven er de brui aan. Krol richt met voormalig Partij voor de Dieren kamerlid Femke van Kooten de Partij voor de Toekomst op. Die gaan we ongetwijfeld in deze rubriek nog wel een paar keer tegenkomen, gokken wij.    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/26/partijbestuur-50plus-stapt-op-na-hetzes-en-lastercampagnes-a3997897

4 APRIL - GEEN VAKKENVULLERS, MAAR ZAKKENVULLERS

Tijdens een crisis zijn er altijd mensen en bedrijven die uit een crisis een slaatje proberen te slaan. Dan bedoelen we niet degenen die out of the box denken en op een slimme andere manier handel proberen te drijven. Dan denken we aan iemand als Bob Chapek, de CEO van Disney, die 100.000 medewerkers zonder loon naar huis stuurt, maar zelf een bonus van 300% opstrijkt. In dit rijtje hoort ook het gulzige Booking.com thuis dat zonder mankeren om overheidssteun vraagt terwijl het geld tegen de plinten klotst. Dichter bij huis: topmannen Pieter Elbers en Ben Smith van KLM/Airfrance vonden het ook wel weer eens tijd voor een bonus, hoewel zij hier later alsnog vanaf zagen. Lees meer over deze en andere onsympathieke bedrijven. https://www.sprout.nl/artikel/coronavirus/dit-zijn-de-19-meest-onsympathieke-bedrijven-tijdens-de-coronacrisis-update-1

9 APRIL - STRAKKE COMMUNICATIE - BESTAAT DAT WEL?

Rutte gaf aan ‘strakker’ te willen communiceren, maar volgens Annette Klarenbeek moet je dat juist niet willen. Wie in deze spannende tijd moet communiceren met de samenleving, krijgt te maken met ontzettend veel meningen, interpretaties, etc. Het is juist dan belangrijk om te luisteren naar experts die opstaan tijdens een crisis, de zogenoemde ‘crisismakelaars’. Zij bepalen en vertalen het sentiment onder de bevolking. Volgens Annette hangt het succes van een crisisbeleid voor een groot deel af van de manier waarop de regering en de samenleving op elkaar reageren. Dus Rutte: niet strak, maar dynamisch communiceren; nauwgezet kijken en luisteren wat er allemaal geroepen wordt.

https://www.hu.nl/onderzoek/onderzoek/communicatie-in-crisistijd-niet-strak-maar-dynamisch

21 APRIL - POLITIEKE STER IN CRISISCOMMUNICATIE

Wat kun je nou beter wel of juist niet zeggen als politicus tijdens de huidige corona-epidemie? Bestuurskundige Marij Swinkels weet hier wel raad mee en sprak over haar bevindingen bij NPO Radio 1. Volgens haar bestaat een goed crisisnarratief uit een aantal componenten zoals het erkennen van de emoties die een crisis met zich meebrengt. Ook bestaat een goed narratief uit het opstellen van gemeenschappelijke waarden, denk aan Ruttes boodschap: “We houden 1,5 meter afstand.” Swinkels ziet ook enkele verbeterpunten voor de vertolkers van het Nederlandse crisisnarratief. Zo is het belangrijk om de wetenschap uit te leggen en te verantwoorden wiens advies wordt gevolgd.

https://www.nemokennislink.nl/facesofscience/blogs/hoe-temmen-politici-angst-en-onzekerheid-tijdens-de-coronacrisis/

23 APRIL - BEÏNVLOEDING VAN GEDRAG TIJDENS PERSCONFERENTIES

Het valt Cecilia Keuchenius, sociaalpsycholoog en gedragsdeskundige bij Motivaction, op dat er verschillende gedragsbeïnvloedingsprincipes worden gebruikt tijdens de persconferenties. Zo wordt er benadrukt dat de bevolking alleen “samen” een oplossing kan bieden. Het gemeenschapsgevoel wordt op deze manier versterkt. Daarnaast geeft Rutte ook positieve feedback door te benadrukken wat juist wél goed gaat. Dit versterkt de behoefte onder het volk om het gewenste gedrag uit te voeren. Een van de opvallende technieken die in de persconferentie van 21 april werd gebruikt, is het maken van een persoonlijke connectie. Rutte liet zich van zijn persoonlijke kant zien: ‘Ik wil hier ook wel een persoonlijke noot aan toevoegen’ en ‘Ik heb hier de afgelopen dagen ongelofelijk mee geworsteld’. Hiermee toonde hij zijn menselijke kant en dit kon rekenen op meer begrip.

https://www.adformatie.nl/gedragsverandering/14-technieken-gedragsbeinvloeding-van-mark-rutte-perscos

27 APRIL - KONING GEEFT MEERWAARDE TIJDENS CRISIS

In tijden van crisis is Willem-Alexander de koning te rijk tijdens zijn optredens. Zo blijkt uit de jaarlijkse Koningsdag-enquête dat veel Nederlanders zijn optreden weten te waarderen. Met een rapportcijfer van 7,7 krijgt de koning dit jaar het hoogste cijfer van zijn hele ambtsperiode. Hij wordt getypeerd als menselijk, betrokken en meelevend. Echter is er minder waardering voor zijn salaris, de stijve houding en geërfde titel. De mening van het volk over de nieuwe baard van de koning is dan weer niet meegenomen in deze enquête.

https://nos.nl/artikel/2331857-enquete-koning-heeft-meerwaarde-in-tijden-van-crisis.html

 

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier