Selecteer een pagina

Maandoverzicht juni 2020

Na de dood van George Floyd vorige maand, ontstond een domino effect aan gebeurtenissen die alles te maken hadden met de Black Lives Matter beweging. Van het protest op de Dam tot de controverse rondom Johan Derksen. Wij selecteerden 10 opvallende crisiscommunicatie items.

CBS HEEFT DE PRIVACYWAAKHOND ACHTER ZICH AAN - 9 JUNI

De overheid wil door middel van de coronaspoedwet telefoons van burgers gaan volgen, om zo inzicht te krijgen in het aantal besmettingen en hoe deze zich verspreiden. Er volgt veelal kritiek, want hoe wordt onze privacy gewaarborgd? Nu blijkt dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) achter de schermen hier al op grote schaal mee bezig was. Het CBS heeft namelijk samen met Vodafone vastgelegd hoeveel mensen in 2018 in Amsterdam waren voor Koningsdag en waar zij vandaan kwamen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekijkt nu of hiermee de wet is overtreden. Volgens de AP moeten we niet in een surveillancemaatschappij terecht komen. Nu het RIVM soortgelijke cijfers wilt ontvangen, is dit in ieder geval iets om in het achterhoofd te houden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/09/lang-voor-de-coronaspoedwet-volgde-het-cbs-al-telefoons-van-burgers-a4002280

 

FEMKE HALSEMA EN GEBREK AAN COMMUNICATIE - 11 JUNI

Ze stond op elke nieuwssite, was trending op Twitter en was het gesprek van elke talkshow. Femke Halsema, die de Black Lives Matter demonstratie op de Dam op 1 juni door liet gaan, kreeg kritiek vanuit alle hoeken en gaten. Hoewel achteraf is gebleken dat deze demonstratie geen brandhaard is geweest voor verdere corona besmettingen, zijn er wel een aantal andere gebreken te benoemen, zo beaamt ook Halsema. Zo waren er geen communicatiemiddelen die de demonstranten hadden moeten waarschuwen dat de Dam te vol was. De focus lag te veel op een potentiële escalatie, in plaats van te proberen de mensen op andere gedachten te brengen, waarvoor communicatie een uitstekend middel was geweest. Wellicht had een omgevingsanalyse ook geholpen bij het inschatten van het aantal mensen dat zou komen opdagen. Halsema en haar team verwachtten namelijk honderden demonstranten, maar dit werden er duizenden. Een onderzoek moet nu aantonen waarom dit verschil zo groot was.

https://www.nu.nl/binnenland/6057049/halsema-spijt-dat-communicatie-over-te-volle-dam-bij-protest-uitbleef.html

ONRUST BIJ TATA STEEL - 15 JUNI

Het is wederom onrustig bij Tata Steel. De werknemers hebben voor de derde keer een staking georganiseerd die tenminste acht uur duurde. Werknemers voeren actie tegen de dreigende reorganisatie bij het bedrijf. De eigenaren willen namelijk duizenden banen schrappen. Ook zijn de medewerkers ontevreden over het vertrek van directievoorzitter Theo Henrar. Ze vinden dat ze geen goede uitleg hebben gekregen over zijn vertrek.
Daarnaast kwam Tata Steel ook nog in het nieuws door een onderzoek van de GGD rond Beverwijk, wat aantoonde dat er meer longkanker voorkwam in de regio door ‘roken en luchtverontreiniging’. Tata Steel is verantwoordelijk voor veel fijnstof in de lucht, wat voor een hogere kans zorgt op longkanker en andere soorten kanker.

https://nos.nl/l/2337279

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/meer-longkanker-door-roken-en-luchtverontreiniging-rond-beverwijk-blijkt-uit-ggd-onderzoek/

TRUMP GEEFT KAEPERNICK EEN TWEEDE KANS - 18 JUNI

Donald Trump vindt dat de veelbesproken footballspeler Colin Kaepernick, die knielde tijdens het volkslied als protest tegen het politiegeweld en racisme, een tweede kans verdient in de American footballcompetitie NFL. Kaepernick deed dit voor het eerst in 2016, wat internationaal voor veel navolging zorgde. Hij deed voor het laatst in de NFL mee in 2017, omdat clubs er weinig voor voelden hem nog een contract te geven. Trumps opmerking is vrij opmerkelijk, aangezien de president zich eerder fel uitsprak tegen Kaepernick en andere sporters die knielden tijdens het volkslied. Toch wil Trump hem graag weer aan het spelen zien en geeft hem wat betreft het knielen ‘graag nog een kans’. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

https://www.nu.nl/sport-overig/6058780/trump-draait-bij-en-vindt-dat-kaepernick-nieuwe-kans-verdient-in-nfl.html

NAAST ROOKWORSTEN NU OOK CRISIS BIJ HEMA - 19 JUNI

Nadat de HEMA overgenomen werd door schuldeisers, werd één ding duidelijk: het lot van de HEMA zal niet lang in hun handen liggen. Zowel Ahold als Blokker geven aan interesse te hebben om de HEMA over te nemen. Ook was er al een ander initiatief gestart door echte HEMA fans met ‘We Love HEMA/Hou de HEMA’ met als doel genoeg geld op te halen om de winkel over te nemen. Medewerkers, leveranciers, klanten en fans kunnen zich melden op de bijbehorende website om steun te bieden. Ze waren ook trending op Twitter, maar of dat genoeg is voor een miljoenendeal valt te betwijfelen. Duidelijk is wel dat de fans niet zomaar bij de pakken neer zitten en zich inzetten om het *worst* case scenario te vermijden. Het is dus nog even afwachten wat de toekomst voor de oer-Hollandse winkel zal zijn.  

https://www.trouw.nl/opinie/we-love-hema-het-verhaal-achter-de-hashtags~bdd013f2/

DE VOOR- EN NADELEN VAN HET THUISWERKEN VOLGENS DRIE TOPVROUWEN - 10 JUNI

Volgens drie topvrouwen van APG, ABN AMRO en Achmea, zorgt de huidige crisis voor een nieuw licht op risicomanagement. Volgens hen heeft de crisis laten zien dat de strategie klopt, maar dat de executie veel sneller en beter kan. Hoewel een crisis geen sprint is, maar een marathon, moesten veel bedrijven een sprintje trekken om het thuiswerken te organiseren. De beperkingen van het thuiswerken bleken voornamelijk bij de creativiteit te liggen. Tijdens brainstormsessies kun je te pas en te onpas ideeën roepen, met videobellen moet je één voor één elkaar uit laten spreken. Daarnaast is het thuiswerken niet voor iedereen fijn: sommige mensen wonen alleen en voelen zich eenzaam, anderen hebben kinderen waar ze gillend gek van worden. De corona crisis een grote impact gehad op ons gedrag en wij zijn dan ook erg benieuwd welke gewoontes we mee zullen nemen en welke we achterlaten.

https://managementscope.nl/magazine/artikel/1376-cut-the-crap-mentaliteit

COMMUNICATIE WINT FORS AAN WAARDERING TIJDENS CORONACRISIS - 14 JUNI

Uit onderzoek van de beroepsvereniging voor Communicatieprofessionals, Logeion en Renata Verloop, communicatieadviseur en gespecialiseerd in de overheid, blijkt dat communicatie meer gewaardeerd wordt bij de overheid tijdens de coronacrisis. Zo laten bestuur en organisatie zich meer adviseren en wordt er een veel groter beroep gedaan op de communicatie teams. De reden hiervoor? Er bestaat geen medicijn of vaccin. Wat er wel is, zijn omgevingsanalyses, communicatie en gedragsbeïnvloeding. Overheden zetten hier dan ook massaal op in. Verder zeggen communicatieteams ook aan kwaliteit te hebben gewonnen tijdens deze crisis, met name op het gebied van samenwerking en verbeterde digitale vaardigheden. Daar tegenover zien we dat de vermoeidheid toeslaat bij de communicatie teams, zoals in elke crisis onvermijdelijk gebeurt.

https://www.adformatie.nl/pr/communicatie-wint-fors-aan-waardering-tijdens-coronacrisis

MYSTERIE DOOD ZWEEDSE PREMIER EINDELIJK OPGELOST? - 10 JUNI

34 jaar geleden werd de Zweedse premier Olaf Palme na een bezoek aan de bioscoop met zijn vrouw neergeschoten. Het was nog altijd onzeker wie de dader was, maar nu is er dan toch een stukje licht aan het einde van de tunnel. Hoewel forensisch bewijs nog altijd ontbreekt (het moordwapen is nooit gevonden en de plaats delict was slecht afgezet waardoor bewijsmateriaal besmet of verloren raakte), is er op basis van getuigenverklaringen een nieuwe verdachte aangewezen: Stig Engstrom. Heugelijk nieuws voor de nabestaanden zou je denken, maar er is een klein probleempje: van Engstrom is geen motief bekend en hij pleegde zelfmoord in 2000. Vervolging is daardoor niet meer mogelijk en dus wordt het onderzoek binnenkort afgesloten. Het mysterie rondom de dood van de premier zorgde voor talloze hobbydetectives en er werden meerdere samenzweringen bedacht. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/10/er-is-een-overleden-verdachte-maar-de-moord-op-olof-palme-is-zeker-niet-opgelost-a4002399

DE ROL VAN NEDERLAND TIJDENS DE CORONA-UITBRAAK - 19 JUNI

Dat we niet voorbereid waren op de coronacrisis, mag duidelijk zijn. Dat we ook niet inzagen hoe groot het besmettingsgevaar was, bleek wel toen Carnaval in februari gewoon doorging. Nu we al maandenlang samenleven op 1.5 meter afstand is dat bijna niet meer voor te stellen. Kort daarna kwamen de eerste besmettingsgevallen en voor we het wisten vochten we om toiletpapier en werkten we vanuit huis. Het coronavirus bracht ons samen (weliswaar op 1.5 meter afstand), maar het verwoeste ook het leven van de ondernemers, maakte het leven van het zorgpersoneel zwaar, zorgde voor vele slachtoffers en liet ons inzien dat Nederland het virus flink onderschat heeft. NRC bracht een reconstructie uit van de corona-uitbraak van dag tot dag en welke rol Nederland had in dit proces. En voor de mensen met een wat kortere spanningsboog: deze long read is ook te beluisteren als podcast.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/19/hoe-nederland-reageerde-op-het-nieuwe-virus-uit-china-van-niks-aan-de-hand-tot-blinde-paniek-a4003075

https://open.spotify.com/episode/4QQmpZMZqBHRCRqaEG1pcM

WAAROM EEN STANDPUNT INNEMEN VOOR BLACK LIVES MATTER NIET VANZELFSPREKEND IS - 25 MEI T/M 30 JUNI

Voor merken is een standpunt innemen in de Black Lives Matter beweging makkelijker gezegd dan gedaan; je komt niet weg met simpel scoren. Een standpunt innemen heeft als doel bestaande klanten te behouden en voor een betere naamsbekendheid zorgen. Maar, zodra dit niet 100% oprecht is, hang je als merk. Je kan wel een statement op Instagram plaatsen, maar mensen kijken verder dan dat: hoe is de diversiteit binnen het bedrijf? Is er wel een goede representativiteit van de samenleving? Wordt er gedoneerd aan organisaties die zich inzetten tegen racisme? Wat heeft het merk in het verleden gedaan of juist niet? Als het statement en de antwoorden op deze vragen niet overheen komen, zullen maar weinig klanten de statements als oprecht zien en zal er ongetwijfeld kritiek komen.

Vele merken hebben hier al de gevolgen van ondervonden. Zo ging de topman van Crossfit weg omdat hij gezegd had niet rouwig te zijn om de dood van George Floyd, kreeg Volkswagen kritiek op een racistische reclame en trekken adverteerders zich terug na de uitspraken van Johan Derksen waarin hij een vergelijking trekt tussen zwarte piet en Akwasi.

Aan de andere kant zijn er ook merken die proactief reageren of hun beleid aanpassen. Zo legde Alexis Ohanian (mede-oprichter van Reddit) zijn bestuursfunctie neer, om deze te geven een Afro-Amerikaan(se) en zo te zorgen voor meer diversiteit en representativiteit binnen het bedrijf. Ook stopte L’oreal met de term ‘whitening’ van huidbleekproducten en deet.

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier