Media-aandacht genereren met persberichten: deel 2 – het schrijftraject

door 22-11-21Blog, Communicatieadvies, Public Relations

Het is zover! Je kunt in de digitale pen klimmen om het persbericht te schrijven nadat je alle stappen die ik in deel 1 deelde, bent nagelopen. Maar dan… hoe pak je dat aan? Hoe schrijf je een goed persbericht, wat moet je daarvoor doen? En vooral ook: wat moet je juist niét doen? Je leest het in dit blog over het schrijftraject van persberichten.

Oprolbaar

Erg belangrijk is dat een persbericht ‘oprolbaar’ of ‘opvouwbaar’ is: je begint altijd met het vermelden van het belangrijkste nieuws. Alles wat daarna volgt, dient als uitleg bij het nieuwsitem waarover het bericht gaat. Het belangrijkste nieuws vermeld je dan ook altijd in de allereerste zin van de introductie. Een journalist krijgt tal van persberichten per dag, dus je wilt meteen de aandacht grijpen. Houd de intro sowieso kort: drie tot vier regels is echt voldoende.  Dan ga ik ervan uit dat je écht iets nieuwswaardigs hebt uiteraard, maar dat heb je in het voortraject natuurlijk al bepaald!

Boven de intro staat uiteraard de kop/titel van het persbericht en die wil je kort, kernachtig en pakkend houden. Ik probeer hem zelf altijd op één regel te krijgen, hoewel er uitzonderingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld bij producten of diensten met een enorm lange naam. Wat ik ook altijd doe, is de titel pas als laatste onderdeel van het persbericht schrijven. Je hebt dan al het hele bericht geschreven, waardoor je goed kunt bepalen hoe je het belangrijkste nieuws op een leuke manier in een titel kunt verwerken.

Werk je op basis van informatie uit een nieuw onderzoek of rapport? Vermeld dan na de intro kort om welk onderzoek het gaat, indien mogelijk met een directe link. Noem ook enkele belangrijke gegevens uit de studie, zoals aantal respondenten, wanneer het werd uitgevoerd en door wie etc. Zo weet een journalist waar jouw nieuws vandaan komt en waar meer informatie is te vinden.

Mand!

Qua lengte is er een belangrijke tip: houd het persbericht beknopt. Helaas zie ik nog al te vaak persberichten langskomen die, echt waar, meer dan duizend woorden tellen. Wat mij betreft is er een belangrijke les, namelijk dat als het korter kan, het korter moet. Mand! Een lengte van ongeveer 500-600 woorden is echt prima. Twijfel je of alle belangrijke punten in het persbericht moeten? Probeer dan de 2-3 belangrijkste uit te werken en geef aan dat meer informatie te vinden is in het rapport of via de woordvoerder wiens gegevens onderaan het bericht staan. Is een journalist geïnteresseerd, dan neemt hij of zij echt wel contact op of downloaden ze het bronrapport.

Werk in je persbericht met tussenkopjes voor de leesbaarheid, maar beperk dit tot twee of drie stuks. Houd daarnaast rekening met SEO en verwerk enkele slim gekozen zoekwoorden in je bericht. Let op: dat betekent geen overkill aan zoekwoorden, leesbaarheid is wat mij betreft altijd belangrijker dan zoekmachinerobots. Cijfers in het persbericht zijn prima, maar noem altijd waar deze vandaan komen en voorkom dat je in elke zin met percentages of getallen strooit, dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Zorg verder dat je niet veel vakjargon of Engelstalige woorden gebruikt. Een voorbeeld: het woord overkill wat ik zojuist opschreef, is ook prima als ‘stortvloed’ te vertalen.

Vermijd Google Translate

Is er vanuit het internationale hoofdkantoor een Engelstalig persbericht beschikbaar gesteld? Trap dan niet in de valkuil om dit door Google Translate te gooien en daarna in het Nederlands uit te sturen! Grote kans dat het dan namelijk vol staat met onleesbare zinnen die weliswaar correcte woorden bevatten, maar niet automatisch tot een goed verhaal leiden. Daarnaast is het vaak een mooie kans om een internationale ontwikkeling te duiden en te relateren aan de Nederlandse situatie. Kijk dus of je nog een quote van een Nederlandse expert kunt verwerken.

In het bericht komt vaak ook een quote van een inhoudelijk expert of woordvoerder. Deze geeft duiding bij de rest van het persbericht en bevat nooit nieuwe informatie. Zorg dat de geciteerde persoon op de hoogte is van de definitieve quote en de algehele strekking van het persbericht.

Ben je vervolgens klaar met het schrijven van het persbericht? Lees het eerst zelf nog eens grondig na en kijk of je in de haast niet ergens een foutje hebt gemaakt. (Speltip: met CONTROL + F en dan twee keer een spatie intikken, haal je er dubbele spaties uit, een veelgemaakte fout) Laat vervolgens ook een collega het bericht nog eens nalezen voordat het wordt verstuurd naar relevante mediacontacten.

Wil je meer weten over hoe je een goed persbericht schrijft of hoe je dit in de juiste mix met andere contentmiddelen inzet om nieuwswaarde te genereren? Neem vrijblijvend contact op, we denken graag met je mee.

Kenny de Vilder

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier