Selecteer een pagina

 

Multinationals, was met de fiets gegaan

door | 12-10-18 | Public Relations

Hoe pijnlijk een foto een beeld kan bevestigen, bleek toen ik vanochtend de Volkskrant opensloeg. Het geblindeerde busje vol topmannen van multinationals, gefotografeerd vanachter de hekken en tussen de bosschages rondom Het Catshuis. Rutte had de topmannen een tip meegegeven: wees meer transparant, schuif eens aan bij een talkshow, leg uit wat je doet.

De roep om meer communicatie is begrijpelijk. We mogen ervan uitgaan dat de top van multinationals heel afgewogen zijn besluiten neemt. Door niet alleen over het besluit, maar ook over de afwegingen en de argumenten om het tóch zo te doen te communiceren, krijg je op zijn minst meer begrip voor het besluit.

En toch wringt het.

Communicatie als lapmiddel
Eerder deze maand verbaasde communicatiegoeroe Betteke van Ruler zich al in een publicatie over de starre houding van topmanagers tegenover communicatie. En vanochtend sprak oud-directeurcommunicatie van Aegon, Jan Driessen, op Radio 1 zijn verbazing uit over het gebrek aan communicatiekunde van de topmannen wanneer het om hun persoonlijke vergoedingen gaat. Beiden maken een terecht punt: de captains of industry laten zich over van alles adviseren, maar zodra het om hen zelf gaat, wordt elk goedbedoeld advies net zo makkelijk in de wind geslagen.

Geen commentaar geven en hopen dat het overwaait. De momenteel leidende communicatiestrategie als het gaat om salarisverhogingen, bonussen, belastingdeals of witwasschandalen, heeft jaren goed gewerkt. Tot nu. Ook de tijd dat je met vervuilend beleid wegkwam met een beetje greenwashing, is voorbij. Beleid dat negatieve gevolgen heeft voor de maatschappij, laat zich niet langer wegpoetsen met communicatie. Communicatie als lapmiddel heeft afgedaan. Het begint met de goede dingen doen.

Communicatie is ook luisteren
Communicatie is niet alleen zenden, het is ook luisteren. Luisteren naar de maatschappij. Luisteren naar je klanten, niet alleen naar aandeelhouders. Luisteren naar de geluiden op social media. Ga in gesprek, en neem het advies van je communicatieadviseur ter harte. Dit kan leiden tot andere besluitvorming. Daardoor kan de kloof tussen maatschappij en multinational beter gedicht worden. Je kunt het vertrouwen in je onderneming beter vasthouden. Dat doet het beursaandeel sneller stijgen. Want ook de relatie tussen reputatie en aandeelwaarde wordt belangrijker, zo blijkt uit een studie van Aon.

Terug naar de foto voor het Catshuis. De topmannen hadden zich onsterfelijk kunnen maken. Door heel eenvoudig na afloop een persconferentie te geven. En tenminste op hoofdlijnen uit te leggen wat ze hadden besproken en wat ze wellicht geleerd hadden.

Of door met de fiets te komen. Dat hadden ze in ieder geval van Rutte kunnen leren.

Sietse Pots

Managing Director

Copyright © Sterk Werk Communicatie & Contentmarketing