Selecteer een pagina

Podcasts & chill: jouw boodschap on demand bij jouw publiek

door 8-05-20Blog

De podcast is een populair communicatiemiddel voor bedrijven en organisaties. Hoe is het succes van podcasts te verklaren? In dit blog staan achtergronden en tips voor organisaties die zelf ook podcasts willen inzetten. Er is goed nieuws: luisteraars zijn namelijk op zoek naar verdieping.

De eerste keer dat ik een podcast luisterde, was als voorbereiding op een interview. Ik zou iemand over belastingzaken spreken en had gezien dat daarover een podcast beschikbaar was. Het verbaasde me dat ik na het luisteren van de podcast voor mijn gevoel veel meer over het onderwerp wist dan na het lezen van een x aantal pagina’s aan rapporten. Tot voor kort fronste ik als tekstschrijver nog wel eens de wenkbrauwen als een klant een podcast wilde over een thema, in plaats van een mooi achtergrondartikel of whitepaper. Die tijd is voorbij, ik ben helemaal fan van podcasts. En ik ben al lang niet meer de enige.

Het succes van podcasts

Waarom zijn podcasts zo populair? Er zijn meerdere redenen:

  • Verdieping: Yes, je mag eindelijk weer eens wat langer je verhaal doen! Waar artikelen vaak niet te lang mogen zijn en ook video kort en krachtig moet zijn, kun je in een podcast echt meer kwijt. Ok, het moet nog steeds to the point en relevant zijn, maar in pakweg 20 minuten kun je veel vertellen. Onderzoek laat ook zien dat luisteraars bewust die verdieping willen. En ook niet onbelangrijk: tijdens de coronacrisis luisteren mensen vaker naar radio, volgens het Nationaal Luister Onderzoek. Smeed dus dat ijzer nu het heet is!
  • On demand: Podcasts zijn terug te luisteren waar en wanneer de luisteraar dat wil. Net als Netflix kijken, min of meer. De afwas doen en een podcast opzetten, geen probleem! Een podcast luisteren tijdens je work-out? Eitje! Podcast & chill? Kan dus gewoon!😊 Hoe dan ook, je boodschap komt binnen bij de luisteraar op het moment dat hij daar open voor staat. En dat hoeft zeker niet tijdens kantooruren te zijn.
  • Platform: Podcasts zijn zo’n beetje overal te verspreiden: via Spotify, via iTunes, op je website, op YouTube, kortom het is eenvoudig om daar te zijn waar je publiek toch al is. Ik had zelf niet zo snel verwacht om een podcast over belastingen via Spotify te luisteren maar het is toch echt gebeurd!
  • Relatief eenvoudig op te nemen: Ja je hebt uiteraard een goede locatie nodig zoals een studio en opnameapparatuur. Maar: er is veel mogelijk. Ook op kantoor of zelfs thuis kunnen podcasts opgenomen worden. Tijdens de coronacrisis maakten wij onlangs voor een klant podcasts op afstand, alles werd via online verbindingen opgenomen.
  • Versterkt je overige content. Een podcast is zeker geen vervanging van andere contentmiddelen, eerder een versterking! Kun je in een artikel bijvoorbeeld maar een x aantal woorden kwijt, wijs er dan op dat er meer informatie, verdieping, interviews e.d. in een podcast beschikbaar zijn. Interessant voor zowel degene die meer over het onderwerp wil weten, maar ook voor iemand die bijvoorbeeld niet zo graag leest of de informatie anders niet voorbij had zien komen. Voor meer leadgedreven organisaties is een podcast ook geschikt als uithangbord om conversie te bevorderen.

 

Zelf starten met een podcast

Hoe begin je dan met het maken van een podcast? Deze punten zijn belangrijk :

  • Bedenk welk verhaal je wil vertellen. Wat is het doel van de podcast en wat wil je de luisteraar meegeven? Zomaar een gesprek voeren, is niet productief en kan tot eindeloos montagewerk leiden. Zorg dat je relevant blijft!
  • Wie gaat dat vertellen? Een podcast met een professionele stem als gespreksleider is voor de luisteraar erg prettig. Stem dus goed af wie het gesprek leidt, maar ook hoeveel sprekers er zijn, welke rol de geïnterviewde(n) of vertellers hebben en in hoeverre je je aan een vooraf vastgesteld format houdt. Een script hanteren kan handig zijn, teveel scripten is ook weer niet goed en komt niet naturel over. Zorg voor de juiste balans!
  • Opbouw en montage. Een complete podcast waar één persoon aan het woord is, kan nog ok zijn als die persoon een goede verteller is, leuker is het om bijvoorbeeld audiofragmenten in de podcast te verwerken of met vaste ‘rubrieken’ te werken. Bedenk dan wel vooraf wat je hiermee wil doen en hoe dit in de eindmontage verwerkt wordt.
  • Denk vooraf na over de contentmix. Verwijs je in andere content naar de podcast? Of juist andersom, bespreek je een rapport wat is uitgebracht? Denk goed na over de mix van de verschillende contentmiddelen en welke rol jouw podcast hierin heeft.
  • Monitor de opname. Zorg bijvoorbeeld dat je in contact staat met de gespreksleider om een gesprek bij te sturen als van het onderwerp afgedwaald dreigt te worden. Of als er te lang over 1 onderwerp wordt gesproken en er nog 3 op de agenda staan. Tuurlijk, je kan veel oplossen in de eindmontage. Maar het scheelt veel werk als de eerste opname al meteen goed is.
  • Bepaal de kanalen van verspreiding. Waar wil je de podcast plaatsen? Op Spotify? Op je eigen website? Andere plaatsen? Een combi? Check van tevoren hoe dit werkt, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan of als de podcast snel online moet komen. Ook is het belangrijk om na te gaan hoe jouw publiek het liefst podcasts beluistert. Is dat onderweg en dus via Spotify of iTunes of juist achter de computer via YouTube of je eigen website?

Wil je weten hoe wij jouw organisatie kunnen helpen met het bedenken én opnemen van een podcast? Neem dan vrijblijvend contact op.

Kenny de Vilder

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier