Selecteer een pagina
BDO: Benchmark ziekenhuizen

BDO: Benchmark ziekenhuizen

BDO: Benchmark Ziekenhuizen

Communicatiestrategie, Public relations

BDO – Benchmark Ziekenhuizen

In de jaarlijkse Benchmark Ziekenhuizen onderzoekt BDO Accountants & Adviseurs (BDO) de financiële performance van de algemene ziekenhuizen en de Universitaire Medische Centra in Nederland. Doel van de benchmark is niet alleen een algemeen beeld te schetsen, maar ook de veerkracht van ziekenhuizen te bevorderen, cijfermatig inzicht te geven in de sector én houvast te bieden in de discussies over de noodzakelijke duurzame veranderingen in de zorg.

Onze bijdrage

Onze opdracht is om zoveel mogelijk media-aandacht voor BDO en de Benchmark Ziekenhuizen te realiseren. Met als bijkomend doel dat de accountants- en adviesorganisatie gezien wordt als specialist in de zorg en zodoende ook geraadpleegd wordt door politiek, media en zorginstellingen. Wij organiseren in samenwerking met BDO een persbijeenkomst. Wij selecteren de relevante journalisten om uit te nodigen voor deze bijeenkomst. Zij krijgen een door ons gemaakte persuitnodiging, waarna wij actief lobbyen om zoveel mogelijk media te interesseren. In deze bijeenkomst worden de resultaten gedeeld, krijgen journalisten de kans plenair vragen te stellen en één-op-een in gesprek te gaan met de experts. De begeleiding van deze interviews ter plaatse wordt door ons gedaan. Evenals de voorbereiding op de persvragen door middel van het gezamenlijk opstellen van een kernboodschap en een generale repetitie van de bijeenkomst waarin we ook oefenen met alle mogelijke vragen. Daarnaast maken en versturen wij een persbericht naar alle relevante media en ondersteunen we bij persvragen.

Resultaten

De gekozen aanpak sorteert effect; de persbijeenkomst wordt massaal bezocht en tientallen regionale en landelijke media publiceren jaarlijks over het onderzoek van BDO. Van de grootste landelijke dagbladen en hun regionale edities, de ANP-bulletins op radiozenders, interviews bij BNR Nieuwsradio, teletekstvermelding op 101 tot en met landelijke (en regionale) nieuwswebsites als nu.nl, het NOS-journaal, RTL Nieuws en actualiteitenrubrieken als Een Vandaag. De inhoudelijke experts van BDO kwamen in veel gevallen aan het woord. Daarnaast heeft het voor hen deuren geopend naar de politiek en zorginstellingen en weten media de specialisten van BDO te vinden.

Leger des Heils: Professionele communicatie en woordvoering

Leger des Heils: Professionele communicatie en woordvoering

Leger des Heils: Professionele communicatie en woordvoering

Communicatiestrategie, crisiscommunicatie en mediatrainingen

Het Leger des Heils helpt en zorgt voor mensen aan de onderkant van de samenleving en gelooft dat iedereen er toe doet. Meer dan 6500 professionals helpen mensen met verslavingen, schulden, opvoedproblemen, huiselijk geweld en psych(iatr)ische problemen. Ook is het Leger des Heils actief op het terrein van jeugdbescherming en reclassering. Het Leger des Heils heeft vestigingen in vrijwel alle plaatsen van Nederland. Duizenden vrijwilligers ondersteunen dagelijks het werk van het Leger des Heils in Nederland.

Sterk Werk Communicatie en Contentmarketing adviseert en ondersteunt het Leger des Heils al geruime tijd bij het opzetten van professionele communicatie en woordvoering. Een gedegen mediatraining bracht de woordvoerders op het juiste niveau. Het Leger des Heils wilde echter meer.

Helpen aan een professionelere communicatieve organisatie

We kregen de kans samenhang aan te brengen tussen de verschillende communicatieafdelingen en de daar werkende professionals. Zo is er samenhang ontstaan tussen de communicatieafdelingen van het Leger des Heils centraal en decentraal. Om dat te realiseren mochten we een tijdlang één van onze communicatieprofessionals detacheren bij onze opdrachtgever. We kregen een helder beeld over de wensen van de organisatie, over het profiel van een nieuwe manager en de manier waarop specifiek kon worden ingespeeld op de cultuur.

De voorzitter van de Raad van Bestuur van het Leger des Heils, Cornel Vader vertelt enthousiast over Sterk Werk Communicatie: ‘Sterk Werk is er in geslaagd om samenhang aan te brengen tussen de verschillende communicatieafdelingen binnen onze organisatie. Daaruit is een nieuwe afdeling ontstaan met een nieuwe spirit die ook nog eens professioneler is.’

Voorbereid zijn op crises

Door beter samen te werken lukt het ook om nare situaties die zich voordoen het hoofd te bieden. Crisissituaties doen zich bij iedere organisatie voor, maar bij een complexe organisatie als het Leger des Heils misschien nog wel vaker. Immers, de doelgroep is niet altijd gemakkelijk te helpen, de mogelijkheden zijn beperkt en de acceptatie van de maatschappij loopt terug. Door een stevig team bij het Leger des Heils op te zetten dat zich met issues en crises bezighoudt, wordt nu beter ingespeeld op onverwachtse situaties en hoe daarmee om te gaan.