Selecteer een pagina

Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars

Voor het 11e jaar op rij heeft marktonderzoeker Newcom Research het Nationale Social Media onderzoek gehouden: het grootste onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Ook dit jaar bracht het onderzoek enkele opvallende ontwikkelingen naar voren die interessant en bruikbaar zijn voor communicatieprofessionals. Wat valt op?

Allereerst is niet geheel onverwachts het social media-gebruik tijdens de coronacrisis verder toegenomen, met name onder jongeren. Ruim 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder zijn actief op de diverse platforms en spenderen er dagelijks gemiddeld 97 minuten aan.

TikTok en Pinterest zijn de grote winnaars. Het aantal Nederlanders dat TikTok gebruikt, groeide in 2020 met ruim 1 miljoen. Hierdoor streeft TikTok Facebook voorbij onder Nederlanders tussen de 15 en 19 jaar. Ook LinkedIn doet het goed. Het aantal LinkedIn-gebruikers is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid van 4,7 naar 5 miljoen Nederlanders, een stijging van 266.000 gebruikers.

Instagram doet het daarentegen minder goed. De foto-app zag afgelopen jaar, met name in de leeftijdsgroep onder de 40 jaar, nauwelijks groei. Desondanks blijft de app populair onder Nederlanders. De meest gebruikte app van Nederland is en blijft WhatsApp (12,4 miljoen gebruikers). Ook voor dagelijks gebruik is de app het meest populair (9,8 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks).

Wie zich bezighoudt met het uitstippelen van een corporate communicatiestrategie, doet er goed aan de inhoud van dit rapport ter harte te nemen. Zet je in op LinkedIn, of geef je toch TikTok een kans? Maatwerk is hoe dan ook belangrijk.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.