Sssst, bel, luister of lees?

door | 26-03-18 | Contentmarketing

Na alle ophef over het genderneutrale ‘reizigers’ scoort de NS opnieuw minpunten qua communicatie. Dit keer gaat de discussie over de pictogrammen voor werk- en rustcoupés in de vernieuwde intercity’s. Die blijken voor veel reizigers allesbehalve duidelijk. Waar gaat het mis?

Diverse tweets van reizigers verraden het probleem al: het icoon is als een assemblagelogo opgebouwd. Het boekje en de koptelefoon stralen stilte uit, de laptop een ‘neutrale’ activiteit (een serie kijken, werk). Gecombineerd komen ze niet tot één instructie. Wat mag je in deze coupé nu wel en niet?

Uitgangspunt voor een goed icoon is minimale ruimte voor interpretatie. In één oogopslag moet je zien wat de zender wil. Plaats hier je bagage en hier geen fietsen. Roken is hier verboden, parkeren kan hier juist wel.

Met de genuanceerde instructie (praten mag, maar niet te hard) maakt NS zichzelf het in dit geval lastig. Je zou zeggen: maak daarvan een algemene boodschap in de trein. Voorlopig zijn reizigers het spoor bijster. Wij kijken al uit naar het nieuwe icoon.


Het icoon voor de werk- en rustcoupés
Bard Borger

Consultant & Copywriter

Lees ook deze blogs...

Een goed decor zegt meer dan 1.000 woorden

  Singapore, Zweden, Mongolië, Zwitserland of tóch weer het Vredeshuis in Panmunjom? Gokkers moeten snel zijn, want binnen niet afzienbare tijd is de locatie voor de top tussen Trump en Kim Jong-un bekend. De locatiekeuze voor deze top is hoe dan ook een strategische...

Lees meer

ING: Hoe de Titanic op de ijsberg afstevende

    De ijsberg zien, roepen naar de kapitein en tóch het schip zien zinken. Hoogstwaarschijnlijk voelden enkele communicatieprofessionals bij ING zich de afgelopen weken niet gehoord. Want het terugdraaien van de beoogde salarisverhoging van de topman was...

Lees meer

Copyright © Sterk Werk Communicatie & Contentmarketing