Selecteer een pagina

Leestip: The great Influenza van John M. Barry

Ruim honderd jaar geleden (1918/1919) was de wereld ook in de ban van een globale pandemie, de Spaanse Griep. Het virus resulteerde in 20 tot 100 miljoen doden wereldwijd en legde de halve wereld plat. Klinkt bekend? Het is niet voor niets dat de huidige coronacrisis vergeleken wordt met de Spaanse Griep. Een boek over de vorige pandemie kreeg de afgelopen maanden dan ook uitgebreide aandacht. The Great Influenza: The Story of the Deadliest Pandemic in History, geschreven door John M. Barry was veelal uitverkocht, werd geprezen door verschillende influencers waaronder Bill Gates, en werd een New York Times Besteller.

In het boek laat Barry zien hoe de toenmalige pandemie niet alleen miljoenen gezinnen trof, maar ook de geschiedenis veranderde. Veel vergelijkingen met de huidige crisis kunnen worden getrokken. Ook aan het begin van de 20e eeuw kwamen de beste kanten van de mens naar voren, maar ook die tijd stond helaas in het teken van onwetendheid, angst, hebzucht, fake news en schuld.

Het boek is niet alleen interessant voor ons allen die te maken hebben met het coronavirus, maar biedt ook communicatieprofessionals interessante inzichten. Het boek behandelt namelijk niet alleen wat er gebeurde, maar richt zich ook op de strategieën/acties die wel of niet succesvol waren en bevat verschillende tips. Bijvoorbeeld over het belang van leiderschap, het luisteren naar experts, het omgaan met onwetendheid en angst en het gevaar van teveel druk op zorgmedewerkers en experts.

Ondanks dat het boek ruim 16 jaar oud is, had John M. Barry een vooruitziende blik: ‘’niet alleen kan een soortgelijke pandemie plaatsvinden… het zal vrijwel zeker gebeuren.’’ Nu, in het begin van 2021,  kunnen we hem alleen maar gelijk geven en de lessen meenemen die de vorige pandemie ons heeft geleerd.

 

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Ook interessant...

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.