Selecteer een pagina

Waar zijn de visuals tijdens de corona persconferenties?

door 9-12-20Blog, Communicatieadvies

Communicatieprofessionals kennen het belang van visuele content. Mensen onthouden beeld(en) nu eenmaal beter dan tekst en al helemaal tijdens een crisis. Het verbaast me daarom dat in de persconferenties van Mark Rutte en Hugo de Jonge vaak met alleen een overvloed aan woorden wordt gestrooid. Kan dat niet anders?

Ze vormen inmiddels een bekend fenomeen: de persconferenties van premier Rutte, vaak met minister De Jonge aan zijn zijde en een gebarentolk. Lange verhalen vol belangrijke informatie waarvan velen het meeste al na enkele minuten weer zijn vergeten. Erg opvallend dat juist bij zulke momenten geen gebruik wordt gemaakt van visualisaties. Dat zou de boodschap van het kabinet namelijk sterker, herkenbaarder en toegankelijker maken. Uiteraard bestaan er wel visuals en infographics over het virus,  zoals bijvoorbeeld de routekaart. Maar de website van de overheid en het RIVM zijn voornamelijk gevuld met tekst. De samenvattende infographics werden tot nu toe vooral door de media gemaakt.

Beelden worden 60.000 keer sneller verwerkt

Onze hersenen zijn minder goed in staat om informatie op te nemen dan je misschien denkt. Er valt onderscheid te maken tussen het werkgeheugen, waar indrukken als eerste binnenkomen, en het langetermijngeheugen. Wanneer informatie binnenkomt, heeft het werkgeheugen tijd nodig om dit te verwerken en naar het langetermijngeheugen te verplaatsen. Daarbij raakt het werkgeheugen vrij snel overbelast. Hierdoor wordt nieuwe informatie tijdelijk niet meer verwerkt. Hoe meer informatie je dus binnenkrijgt, hoe minder je ervan onthoudt. Visualisaties kunnen hierbij helpen.

Een beeld vraagt over het algemeen veel minder bewuste aandacht van de ontvanger om het te verwerken. Zoiets gaat 60.000 keer sneller dan tekst en leidt dus minder snel tot overbelasting van het werkgeheugen. Beelden sluiten ook beter aan op de informatiebehoefte van onze hersenen. Het grootste deel van de informatie die naar ons langetermijngeheugen wordt gestuurd, is namelijk visueel. Het gaat om zo’n 90% van het totaal.

Afbeeldingen zijn likeable en shareable

Zeker als we te maken hebben met processen, langdurige stappenplannen of regels, biedt visualisatie uitkomst. Met verbale communicatie kost dit veel meer informatie om uit te leggen en dat is nou juist hetgeen wat tijdens de persconferenties veelvuldig gebeurt. Het gebruik van afbeeldingen helpt daarnaast niet alleen tijdens persconferenties of presentaties, maar uiteraard ook op websites en social media. Een gemiddeld persoon leest maar 20% van alle tekst op een webpagina of in een bericht op social. Daarnaast delen we op social media liever beelden dan tekst. Niet voor niks hebben kanalen als TikTok, Pinterest en Instagram zoveel succes.

Tijdens een crisis is beeld sterker

Visualisatie is niet alleen van toegevoegde waarde voor marketing- en communicatieacties, maar is ook tijdens risicocommunicatie of een crisis een handig hulpmiddel. In een normale tijd kan iemand gemiddeld zo’n zeven stukjes informatie verwerken als het gaat om tekst of verbale communicatie. Dus zeven stappen in een proces of zeven onderdelen van een overzicht. Wanneer er sprake is van stress of paniek, kan iemand minder onthouden dan normaal: nog maar drie stukjes informatie. Beelden worden echter zo snel verwerkt, dat ze vrij snel in het langetermijngeheugen terechtkomen, Hierdoor kunnen mensen ook tijdens een crisis meer beeldinformatie onthouden. Juist daarom is de nooduitgang vaak visueel weergegeven. Pijlen, eenvoudige pictogrammen en herkenbare patronen zijn gemakkelijker te verwerken door het werkgeheugen. Dit noemen we het signaleringsprincipe. Daarnaast is visuele communicatie in veel gevallen ook universeel en in één oogopslag te begrijpen, ongeacht de moedertaal of het opleidingsniveau. Bij de persconferenties van Rutte en de Jonge blijft het vaak beperkt tot verbale communicatie, zonder ondersteuning van beelden. De persconferentie zou communicatief baat hebben bij het gebruik van bijvoorbeeld ondersteunende pictogrammen, passende symbolen en herhalen en samenvattende bulletpoints in beeld. Dit alles draait op het principe van een oude communicatieve wijsheid: een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. En zo is het!

Marije van Kwawegen

Consultant, Sterk Werk Communicatie

Share This

Deel dit!

Deel dit verhaal op social - Snel en makkelijk hier