Project Description

Case

Mercy Ships & de komst van ’s werelds grootste ziekenhuisschip: de Global Mercy

Een indrukwekkend gezicht in het centrum van Rotterdam op 26 februari 2022. Aan de Wilhelminakade, pal naast de Erasmusbrug, meerde ’s werelds grootste ziekenhuisschip aan: de Global Mercy. Dit nieuwste schip van de internationale hulporganisatie Mercy Ships lag twee weken in Rotterdam, voordat het koers zette naar Afrika om daar zorg te bieden aan mensen die dat dringend nodig hebben. Mercy Ships koos voor Sterk Werk Communicatie om de organisatie bij te staan in het genereren van media-aandacht rondom de komst van de Global Mercy en ondersteuning bij contentmarketing.

Klant
Expertises

Public Relations
Contentmarketing

Global Mercy: grootste ziekenhuisschip ter wereld

De Global Mercy is met recht een gigant onder de ziekenhuisschepen. Het schip heeft in totaal 12 dekken, waarvan het ziekenhuis zich bevindt op dek 3 en 4. Per dag kunnen in totaal 950 mensen op het schip werken, eten en zorg ontvangen. De Global Mercy heeft zes operatiekamers, 102 bedden voor acute zorg, zeven intensive care/isolatiebedden en 90 extra bedden voor zelfzorg. Aan boord is woonruimte voor 641 mensen, waaronder de (medische) bemanning. De professionals die de zorg verlenen, doen dit op vrijwillige basis.

Nadat de Global Mercy in Rotterdam aankwam, verplaatste het schip na enkele dagen naar de Parkkade en bleef daar twee weken liggen zodat er gelegenheid was voor genodigden, pers en publiek om het schip te bezoeken. Ruim 10.000 mensen uit 111 landen bezochten in deze periode de Global Mercy, waaronder oud-premier Balkenende en meerdere prominente politici, prinses Anne uit Groot-Brittannië en tenorzanger Andrea Bocelli die de opvarenden met een concert verraste.

1 op 1 interview Global Mercy

Om goed voorbereid te zijn op vragen vanuit de media, kreeg directeur Martijn Provily van Mercy Ships Holland een mediatraining van Sterk Werk. Sterk Werk schreef daarnaast diverse persberichten over de komst van de Global Mercy. Ook hielpen we met het maken van (de content voor) een virtuele tour. De tour vormde een belangrijk element in de middelenmix van Mercy Ships, ook omdat op het moment van de aankomst in Rotterdam nog diverse coronamaatregelen van kracht waren en een ‘onbeperkt’ bezoek aan het schip niet mogelijk was.

Onze bijdrage

Mercy Ships legde bij Sterk Werk de vraag neer om zoveel mogelijk media-aandacht te genereren rondom de komst van de Global Mercy naar Rotterdam. Hiervoor hebben we een communicatieplan opgesteld, waarna we hard aan de slag gingen in de uitvoering. Journalisten werden gebeld en kregen een uitnodiging toegestuurd met informatie over de aankomst van het schip, de mogelijkheid tot een exclusief kijkje op het schip en konden 1-op-1-interviews aanvragen met experts. Ook werd gelobbyd bij landelijke, regionale en lokale media om zoveel mogelijk journalisten te enthousiasmeren voor de komst van de Global Mercy en de achterliggende missie van Mercy Ships.

Mercy Ships virutele tour

Resultaten: volop media-aandacht voor de Global Mercy

Mercy Ships stond volop in de aandacht voor, tijdens en na de periode dat de Global Mercy in Rotterdam aanmeerde. In totaal waren er in landelijke media ruim veertig publicaties en ook nog eens 29 in regionale en lokale media. Daarnaast werd in 31 vakbladen aandacht besteed aan de organisatie Mercy Ships en/of het ziekenhuisschip.

Mercy ships media-aandacht
Kijk ook eens bij:
Alle cases
Alle cases