Selecteer een pagina

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof?
Weet je welke stappen je moet ondernemen?
Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof? Weet je welke stappen je moet ondernemen? Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof?
Weet je welke stappen je moet ondernemen?
Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof? Weet je welke stappen je moet ondernemen? Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Crisisproof in drie stappen

Een crisis is niet alleen een bedreiging, maar ook een kans.
Het komt aan op het professioneel inzetten van crisiscommunicatie. Met goede crisiscommunicatie zijn crisissituaties te beheersen.

VOOR

Voorafgaand aan een crisis heb je een goed crisisteam en een plan van aanpak nodig. En vooral veel oefening.

  • Crisisscenario's analyseren en uitwerken
  • Opzetten en/of verbeteren van de crisisstructuur
  • Maken van een stakeholdersanalyse
  • Opstellen plan van aanpak
  • Oefening van het crisisteam met behulp van simulaties en evaluaties

Meer over voorbereiden

Volg een mediatraining

TIJDENS

Tijdens de crisis heb je een omgevingsanalyse, een concreet strategisch advies en een aanpak nodig.

  • 24/7 beschikbaar voor acute crisis: 06 – 475 87 045
  • Analyse, advies en aanpak
  • Aanvulling crisisteam, zowel op afstand als ter plaatse

Bellen: 06 – 475 87 045
Mailen: crisis@sterkwerk.nl

NA

Na afloop van de crisis is het noodzakelijk te evalueren, nazorg te bieden en te werken aan herstel van vertrouwen.

  • Evaluatie en onderzoek
  • Nazorg communicatie op de korte en lange termijn
  • Bouwen aan nieuw vertrouwen
  • Borging

Volg een crisissimulatie

Volg een mediatraining

Crisis oplossen in drie stappen

Een crisis is niet alleen een bedreiging, maar ook een kans. Het komt aan op het professioneel inzetten van crisiscommunicatie. Met goede crisiscommunicatie zijn crisissituaties te beheersen.

VOOR

Voorafgaand aan een crisis heb je een goed crisisteam en een plan van aanpak nodig. En vooral veel oefening.

  • Crisisscenario's analyseren en uitwerken
  • Opzetten en/of verbeteren van de crisisstructuur
  • Maken van een stakeholdersanalyse
  • Opstellen plan van aanpak
  • Oefening van het crisisteam met behulp van simulaties en evaluaties

Meer over voorbereiden

Volg een mediatraining

TIJDENS

Tijdens de crisis heb je een omgevingsanalyse, een concreet strategisch advies en een aanpak nodig.

  • 24/7 beschikbaar voor acute crisis: 06 – 475 87 045
  • Analyse, advies en aanpak
  • Aanvulling crisisteam, zowel op afstand als ter plaatse

Bellen: 06 – 475 87 045
Mailen: crisis@sterkwerk.nl

NA

Na afloop van de crisis is het noodzakelijk te evalueren, nazorg te bieden en te werken aan herstel van vertrouwen.

  • Evaluatie en onderzoek
  • Nazorg communicatie op de korte en lange termijn
  • Bouwen aan nieuw vertrouwen
  • Borging

Volg een crisissimulatie

Volg een mediatraining

In 1 minuut

Onze visie samengevat in 1 minuut.

In 1 minuut

Onze visie samengevat in 1 minuut.

Ontdek meer over crisiscommunicatie

Er is veel te vertellen en te leren over crisiscommunicatie. We delen regelmatig nieuwe blogs, video's en andere interessante content.

Scandal: een spannende tv-serie over crisiscommunicatie

Scandal: een spannende tv-serie over crisiscommunicatie

Voor de ware liefhebbers van de (Amerikaanse) wereld van crisiscommunicatie /-management zijn de zeven seizoenen van de ABC televisieserie Scandal verplicht kijkvoer. Scandal is sinds begin 2019 te zien via Videoland.

De serie is gebaseerd op het leven en het werken van het Amerikaanse crisiskanon Judy A. Smith. In Scandal wordt zij voor een deel zichtbaar gemaakt via de actrice Olivia Pope (Kerry Washington).

Het bedrijf van Olivia Pope wordt ingehuurd om crisissituaties niet te laten ontaarden in schandalen. Dat doet ze door heel veel te fixen voor de klant: van het spinnen van een verhaal tot het opruimen van de lijken in de kast. Dat haar medewerkers (the fixers) daarbij stevig over de rand gaan, maakt van Scandal een spannende politieke thriller. Judy Smith benadrukt in interviews dat zij nooit zou tekenen voor alle acties die Pope & CS in gang zetten. Toch had ze in de functie van co-executive producer en technisch adviseur een stevige vinger in de pap bij het eindresultaat van de serie.

Judy Smith was onder andere assistent-woordvoerder van president George Bush senior. Nadat zij het witte huis verliet, begon ze haar eigen bureau. Dat is gespecialiseerd in crisisbeheersing en mediarelaties. Ze stond tientallen grote concerns bij tijdens een crisis. Ook had zij een paar opmerkelijke klanten waaronder ’s werelds beroemdste stagiaire Monica Lewinsky en acteur Wesley Snipes.

Lees meer

Checklist: hoe volledig is je crisiscommunicatie?

Wie het nieuws een beetje volgt, komt vaak genoeg crisissituaties tegen. Van, product recalls en fraudezaken tot aan grote rampscenario’s. De voorbeelden zetten veel organisaties aan het denken. Als hen iets overkomt, zijn het crisismanagement en de crisiscommunicatie dan goed georganiseerd? Kennen de medewerkers, het bestuur en het crisisteam hun taak als plotseling de reputatie van de organisatie op het spel staat? En jij? Weet jij wat je te doen staat?

Lees meer

Crisiscommunicatie is een wettelijk vastgestelde taak van de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio. Bij een daadwerkelijke ramp of crisis zorgt de burgemeester dat de getroffen bevolking in zijn gemeente op de juiste wijze wordt geïnformeerd en geeft hij onder meer de te volgen gedragslijn aan. In dit dossier wordt informatie over crisiscommunicatie verzameld om inzicht te geven in verschillende aspecten van dit Overheidsproces tijdens incidenten en crises.

Lees meer

Ontdek meer over crisiscommunicatie

Er is veel te vertellen en te leren over crisiscommunicatie. We delen regelmatig nieuwe blogs, video's en andere interessante content.

Scandal: een spannende tv-serie over crisiscommunicatie

Scandal: een spannende tv-serie over crisiscommunicatie

Voor de ware liefhebbers van de (Amerikaanse) wereld van crisiscommunicatie /-management zijn de zeven seizoenen van de ABC televisieserie Scandal verplicht kijkvoer. Scandal is sinds begin 2019 te zien via Videoland.

De serie is gebaseerd op het leven en het werken van het Amerikaanse crisiskanon Judy A. Smith. In Scandal wordt zij voor een deel zichtbaar gemaakt via de actrice Olivia Pope (Kerry Washington).

Het bedrijf van Olivia Pope wordt ingehuurd om crisissituaties niet te laten ontaarden in schandalen. Dat doet ze door heel veel te fixen voor de klant: van het spinnen van een verhaal tot het opruimen van de lijken in de kast. Dat haar medewerkers (the fixers) daarbij stevig over de rand gaan, maakt van Scandal een spannende politieke thriller. Judy Smith benadrukt in interviews dat zij nooit zou tekenen voor alle acties die Pope & CS in gang zetten. Toch had ze in de functie van co-executive producer en technisch adviseur een stevige vinger in de pap bij het eindresultaat van de serie.

Judy Smith was onder andere assistent-woordvoerder van president George Bush senior. Nadat zij het witte huis verliet, begon ze haar eigen bureau. Dat is gespecialiseerd in crisisbeheersing en mediarelaties. Ze stond tientallen grote concerns bij tijdens een crisis. Ook had zij een paar opmerkelijke klanten waaronder ’s werelds beroemdste stagiaire Monica Lewinsky en acteur Wesley Snipes.

Lees meer

Checklist: hoe volledig is je crisiscommunicatie?

Wie het nieuws een beetje volgt, komt vaak genoeg crisissituaties tegen. Van, product recalls en fraudezaken tot aan grote rampscenario’s. De voorbeelden zetten veel organisaties aan het denken. Als hen iets overkomt, zijn het crisismanagement en de crisiscommunicatie dan goed georganiseerd? Kennen de medewerkers, het bestuur en het crisisteam hun taak als plotseling de reputatie van de organisatie op het spel staat? En jij? Weet jij wat je te doen staat?

Lees meer

Crisiscommunicatie is een wettelijk vastgestelde taak van de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio. Bij een daadwerkelijke ramp of crisis zorgt de burgemeester dat de getroffen bevolking in zijn gemeente op de juiste wijze wordt geïnformeerd en geeft hij onder meer de te volgen gedragslijn aan. In dit dossier wordt informatie over crisiscommunicatie verzameld om inzicht te geven in verschillende aspecten van dit Overheidsproces tijdens incidenten en crises.

Lees meer

Het team

Maak kennis met het crisisteam. Deze mensen staan klaar wanneer jij hulp kunt gebruiken. Waar jij vastloopt, pakken zij de draad op. Voor, tijdens en na crisissituaties.

Het team

Maak kennis met het crisisteam. Deze mensen staan klaar wanneer jij hulp kunt gebruiken. Waar jij vastloopt, pakken zij de draad op. Voor, tijdens en na crisissituaties.

Dick van Gooswilligen

Als Director Crisiscommunicatie, issues en (social)mediatrainingen managet Dick van Gooswilligen het crisiscommunicatieproces van organisaties. Daarnaast ondersteunt hij de daadwerkelijke inzet van (sociale) media tijdens een crisis. 'Dat is mijn lust en mijn leven.'

Dick heeft ervaring in communicatiefuncties bij BAM, Shell, Siemens, maar werkte ook 17 jaar bij de Politie. Als Hoofd van het Crisis Communicatie Team Nationale Politie was hij direct betrokken bij tientallen crises, rampen en situaties met maatschappelijke onrust.

Dick spreekt zowel de taal van de private als de publieke sector.

Gert Hofsteenge

Gert is gepokt en gemazeld in crisismanagement en neemt jarenlange directie- en bestuurservaring mee aan de crisistafel. Crisiscommunicatie is zijn grote passie. Daadkracht en slagvaardigheid kenmerken zijn aanpak.

Thérèse Dulfer

Thérèse heeft praktijkervaring opgedaan als woordvoerder, persvoorlichter en communicatieadviseur voor, tijdens en na crisissituaties. Vanuit haar expertise geeft ze mediatraining en adviseert ze mensen, zowel preventief als ten tijde van crisissituaties. Haar motto: 'Geen commentaar is nooit goed'.

Evi van den Oever

Zowel als journalist en als communicatieprofessional heeft Evi van den Oever crises van dichtbij meegemaakt. Ze houdt van de dynamiek van crisiscommunicatie, blijft scherp op inhoud én het grotere geheel.

Bij Sterk Werk Crisis & Communicatie helpt ze organisaties met voorbereiding en training, maar zeker ook when the shit hits the fan.

Haar belangrijkste lessen? Houd het hoofd koel, vorm een klein crisisteam waarin alle belangrijke disciplines vertegenwoordigd zijn en formuleer als eerste gezamenlijk heldere (communicatie)doelen.

Sietse Pots

Sietse adviseert organisaties ten tijde van crises. Met tientallen crisisprojecten achter zijn naam – variërend van kleine issues tot grote crises – weet hij wat werkt in spannende tijden. Zijn journalistieke kennis en ervaring in het communicatievak zorgen dat hij zowel strategisch als pragmatisch organisaties helpt bij het herstel van vertrouwen.

Marije van Kwawegen

Marije van Kwawegen ondersteunt organisaties met theoretische bewijsvoering, voorbereiding op crises en omgevingsanalyses. Bij een acute crises staat zij klaar om haar theoretische én praktijkgerichte ervaring direct in te zetten.

Goede voorbereiding op crisissituaties is volgens Marije onmisbaar. Wat men zelden doet, doet men namelijk zelden goed.

De belangrijkste lessen? Crisiscommunicatie begint in vredestijd, belofte maakt schuld en… onderschat nooit de kracht van oprechte excuses. 

Neem contact op

06 – 475 87 045
crisis@sterkwerk.nl
Veerhaven 7, 3016 CJ Rotterdam