Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof?
Weet je welke stappen je moet ondernemen?
Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof? Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof?
Weet je welke stappen je moet ondernemen?
Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Professionele crisiscommunicatie maakt het verschil

Als je organisatie iets overkomt, ben je dan crisisproof? Twijfels of wil je sparren? Bel of mail ons.

Crisisproof in drie stappen

Een crisis is niet alleen een bedreiging, maar ook een kans.
Het komt aan op het professioneel inzetten van crisiscommunicatie. Met goede crisiscommunicatie zijn crisissituaties te beheersen.

VOOR

Goede crisiscommunicatie begint in vredestijd. Bereid je voor met een goed plan van aanpak en een crisisteam. En oefen vooral veel.

  • Crisisscenario’s analyseren en uitwerken
  • Opzetten en/of verbeteren van de crisisstructuur
  • Maken van een stakeholdersanalyse
  • Opstellen plan van aanpak
  • Oefening van het crisisteam met behulp van simulaties, trainingen en evaluaties

Meer over voorbereiden

Volg een mediatraining

Training Omgevingsanalyse

TIJDENS

Tijdens de crisis heb je een omgevingsanalyse, een concreet strategisch advies en een aanpak nodig.

  • 24/7 beschikbaar voor acute crisis: 06 – 475 87 045
  • Analyse, advies en aanpak
  • Omgevingsanalyse m.b.v. analisten van Monalyse
  • Onafhankelijke tegenspreker en sparringpartner
  • Aanvulling crisisteam, zowel op afstand als ter plaatse

Bellen: 06 – 475 87 045
Mailen: crisis@sterkwerk.nl

NA

Na afloop van de crisis is het noodzakelijk te evalueren, nazorg te bieden en te werken aan herstel van vertrouwen.
  • Evaluatie en onderzoek
  • Nazorg communicatie op de korte en lange termijn
  • Bouwen aan nieuw vertrouwen
  • Borging

Meer over evaluatie

Crisis oplossen in drie stappen

Een crisis is niet alleen een bedreiging, maar ook een kans. Het komt aan op het professioneel inzetten van crisiscommunicatie. Met goede crisiscommunicatie zijn crisissituaties te beheersen.

VOOR

Goede crisiscommunicatie begint in vredestijd. Bereid je voor met een goed plan van aanpak en een crisisteam. En oefen vooral veel.

  • Crisisscenario’s analyseren en uitwerken
  • Opzetten en/of verbeteren van de crisisstructuur
  • Maken van een stakeholdersanalyse
  • Opstellen plan van aanpak
  • Oefening van het crisisteam met behulp van simulaties, trainingen en evaluaties

Over voorbereiden

Volg een mediatraining

Training Omgevingsanalyse

TIJDENS

Tijdens de crisis heb je een omgevingsanalyse, een concreet strategisch advies en een aanpak nodig.
  • 24/7 beschikbaar voor acute crisis: 06 – 475 87 045
  • Analyse, advies en aanpak
  • Omgevingsanalyse m.b.v. analisten van Monalyse
  • Onafhankelijke tegenspreker en sparringpartner
  • Aanvulling crisisteam, zowel op afstand als ter plaatse

Bellen: 06 – 475 87 045
Mailen: crisis@sterkwerk.nl

NA

Na afloop van de crisis is het noodzakelijk te evalueren, nazorg te bieden en te werken aan herstel van vertrouwen.
  • Evaluatie en onderzoek
  • Nazorg communicatie op de korte en lange termijn
  • Bouwen aan nieuw vertrouwen
  • Borging

Over evaluatie

Crisis Communicatie Cirkel

Is uw organisatie al crisisproof? Bekijk dan onze Crisis Communicatie Cirkel voor een concreet mini-stappenplan

(Online) Mediatraining

Het is bewezen dat mediatrainingen helpen bij het goed naar buiten brengen van de kernboodschap van een organisatie. Hoe blijf je zichtbaar en hoorbaar? In beeld en woord, zowel intern als extern?   

Training omgevingsanalyse

Een Omgevingsanalyse is tijdens crisis een onmisbaar instrument in de wereld van big data en 24/7 nieuwsvoorziening.

crisisgame

Ben jij crisisproof en beschik jij over voldoende crisisconditie? Laat je niet verrassen en neem de proef op de som.

Whitepaper crisiscommunicatie

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

CRISIS COMMUNICATIE CIRKEL

Is uw organisatie al crisisproof? Bekijk dan onze Crisis Communicatie Cirkel voor een concreet mini-stappenplan

(Online) Mediatraining

Het is bewezen dat mediatrainingen helpen bij het goed naar buiten brengen van de kernboodschap van een organisatie. Hoe blijf je zichtbaar en hoorbaar? In beeld en woord, zowel intern als extern?   

Training omgevingsanalyse

Een Omgevingsanalyse is tijdens crisis een onmisbaar instrument in de wereld van big data en 24/7 nieuwsvoorziening.

CRISISGAME

Ben jij crisisproof en beschik jij over voldoende crisisconditie? Laat je niet verrassen en neem de proef op de som.

Whitepaper crisiscommunicatie

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Het team

Maak kennis met het crisisteam. Wij staan klaar wanneer jij hulp kunt gebruiken. Waar jij vastloopt, pakken wij de draad op. Voor, tijdens en na crisissituaties.

Dat is soms overleg met één van ons via de telefoon en/of mail. Als het moet komen één of twee van ons naar je toe. Kortom, ook dit is maatwerk.

Het team

Maak kennis met het crisisteam. Wij staan klaar wanneer jij hulp kunt gebruiken. Waar jij vastloopt, pakken wij de draad op. Voor, tijdens en na crisissituaties.

Dat is soms overleg met één van ons via de telefoon en/of mail. Als het moet komen één of twee van ons naar je toe. Kortom, ook dit is maatwerk.

Dick van Gooswilligen

Als Director Crisiscommunicatie, issues en (social)mediatrainingen managet Dick van Gooswilligen het crisiscommunicatieproces van organisaties. Daarnaast ondersteunt hij de daadwerkelijke inzet van (sociale) media tijdens een crisis. “Dat is mijn lust en mijn leven.”

Evi van den Oever

Zowel als journalist en als communicatieprofessional heeft Evi van den Oever crises van dichtbij meegemaakt. Ze houdt van de dynamiek van crisiscommunicatie, blijft scherp op inhoud én het grotere geheel.

Ze helpt organisaties met voorbereiding en training, maar zeker ook when the shit hits the fan.

Marije van Kwawegen

Marije van Kwawegen ondersteunt organisaties tijdens een crisis én tijdens de voorbereiding. De praktische en theoretische kennis die zij in huis heeft, zijn daarbij onmisbaar. Belangrijkste lessen? Crisiscommunicatie begint in vredestijd, belofte maakt schuld en… onderschat nooit de kracht van oprechte excuses.

Jos van der Pluijm

Jos van der Pluijm heeft jarenlange ervaring in communicatiefuncties, bij zowel grote multinationals alsmede bij lokale bedrijven. Door deze brede ervaring kan Jos snel schakelen van kleine issues naar grote crises en hierin duiding bieden. 

Nick Braun

Nick heeft ervaring in reputatiemanagement en online communicatie bij kleine en grote organisaties. Door zijn kennis van digitale (social) media weet hij als geen ander hoe je bij een crisis je online kanalen moet monitoren en inzetten.

Contact opnemen

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen voor, tijdens en na crisissituaties? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen voor, tijdens en na crisissituaties? Neem dan contact met ons op.

Ontdek meer over crisiscommunicatie

Er is veel te vertellen en te leren over crisiscommunicatie. We delen regelmatig nieuwe blogs, kijktips en andere interessante content.

Maak van je persbijeenkomst een online succes

Maak van je persbijeenkomst een online succes

Het organiseren van een persbijeenkomst is voor veel organisaties dé manier om de banden met relevante journalisten rondom specifieke onderwerpen aan te halen. Er zitten alleen nogal wat beperkingen aan de traditionele, fysieke persbijeenkomst, zo is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig is daar de online/hybride variant. Zeer zeker niet alleen een noodgedwongen alternatief, maar wat ons betreft ‘here to stay’.

Lees meer
Over profielen, kleuren en voorkeuren – effectief communiceren en samenwerken

Over profielen, kleuren en voorkeuren – effectief communiceren en samenwerken

Hoe communiceer ik zo effectief mogelijk of hoe verkoop ik wat aan een ander? Hoe werk ik het best samen met die ene collega, klant of leverancier? Vragen die je jezelf ongetwijfeld ook wel eens stelt. Zeker als je ervaart dat sommige gesprekken stroever verlopen dan andere. Dat kan in zoveel factoren zitten, maar een van de belangrijkste is het inleven in de ander, je gesprekspartner kennen. Maar hoe doe je dat dan?

Lees meer
Influence – Robert Cialdini

Influence – Robert Cialdini

Een must have voor de zelfrespecterende communicatieprofessional. Cialdini legt uit aan de hand van een aantal ‘principes’: reciprocation, commitment and consistency, social proof, authority en scarcity, hoe we worden beïnvloed. Aan de hand van deze kenmerken legt hij met voorbeelden en cases uit hoe de basis van communicatie en beinvloeding werkt.

Lees meer

Ontdek meer over crisiscommunicatie

Er is veel te vertellen en te leren over crisiscommunicatie. We delen regelmatig nieuwe blogs, kijktips en andere interessante content.

Influence – Robert Cialdini

Influence – Robert Cialdini

Een must have voor de zelfrespecterende communicatieprofessional. Cialdini legt uit aan de hand van een aantal ‘principes’: reciprocation, commitment and consistency, social proof, authority en scarcity, hoe we worden beïnvloed. Aan de hand van deze kenmerken legt hij met voorbeelden en cases uit hoe de basis van communicatie en beinvloeding werkt.

Lees meer
Maandoverzicht september 2020

Maandoverzicht september 2020

Van de schrijnende situatie in vluchtelingenkamp Moria tot corruptie bij de politie en van het boycotten van Netflix tot #ikdoenietmeermee. Wij selecteerden tien opvallende crisiscommunicatie-items voor de maand september 2020.

Lees meer
Niet te breken – Sander Aarts

Niet te breken – Sander Aarts

Sander Aarts is waarschijnlijk de best getrainde militair van Nederland. Niet meteen iemand die je met het communicatievak zou associëren, maar zijn boek “Niet te breken” biedt ook voor communicatieprofessionals interessante inzichten. Want hoe ga je om met stress en emoties? Welke factoren zorgen ervoor dat een team optimaal samenwerkt? Wat zijn de do’s en don’ts van leiderschap? Allemaal zaken waar Aarts in zijn militaire carrière mee te maken kreeg, meestal ook nog eens onder extreme omstandigheden.

Lees meer