Evalueren van een crisis

Elke crisis is een kans om (af) te leren

Evaluatie van de (crisis)communicatie is onmisbaar. Samen op zoek naar antwoorden op de vraag ‘wat ging goed?’ en ‘wat kan voortaan beter?’ Doe dat zo snel mogelijk, want dan liggen de keuzes en afwegingen nog vers in het geheugen.

Evaluatie van de (crisis)communicatie is onmisbaar. Samen op zoek naar antwoorden op de vraag ‘wat ging goed?’ en ‘wat kan voortaan beter?’ Doe dat zo snel mogelijk, want dan liggen de keuzes en afwegingen nog vers in het geheugen.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Aan de hand van een evaluatiemonitor, met daarin verschillende vragen en overwegingen, kunnen wij samen met jou de crisis reconstrueren en evalueren. Dit doen wij aan de hand van drie onderdelen:

Structuur en plan

Was de organisatie als geheel en het crisisteam specifiek in staat om de crisis aan te pakken?

Vragen die hierbij gesteld worden:

  • Was het crisisplan uitgebreid en duidelijk genoeg?
  • Beschikte het crisisteam over alle benodigde vaardigheden?
  • Waren de mandaten voldoende om het werk te kunnen doen?
Partners en stakeholders

In hoeverre is er contact geweest met stakeholders? En hoe verliep dit?

Vragen die hierbij gesteld worden:

  • Waren de stakeholders vooraf in kaart gebracht?
  • Welke keuzes maakten concurrenten? Werd hier op ingespeeld?
  • Werd er samengewerkt met externe partijen (politie, gemeenten, toezichthouders) en hoe verliep dit?
Aanpak en analyse

Welke middelen zijn door de organisatie ingezet en hoe verliep dit?

Vragen die hierbij gesteld worden:

  • Was er voldoende voorbereid op persvragen?
  • Hoe werd (social) media gemonitord en werd dit voldoende meegenomen in de besluitvorming?
  • Wat was het frame van de buitenwereld en was hier voldoende op ingespeeld?

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Aan de hand van een evaluatiemonitor, met daarin verschillende vragen en overwegingen, kunnen wij samen met jou de crisis reconstrueren en evalueren. Dit doen wij aan de hand van drie onderdelen:

Structuur en plan

Was de organisatie als geheel en het crisisteam specifiek in staat om de crisis aan te pakken?

Vragen die hierbij gesteld worden:

  • Was het crisisplan uitgebreid en duidelijk genoeg?
  • Beschikte het crisisteam over alle benodigde vaardigheden?
  • Waren de mandaten voldoende om het werk te kunnen doen?
Partners en stakeholders

In hoeverre is er contact geweest met stakeholders? En hoe verliep dit?

Vragen die hierbij gesteld worden:

  • Waren de stakeholders vooraf in kaart gebracht?
  • Welke keuzes maakten concurrenten? Werd hier op ingespeeld?
  • Werd er samengewerkt met externe partijen (politie, gemeenten, toezichthouders) en hoe verliep dit?
Aanpak en analyse

Welke middelen zijn door de organisatie ingezet en hoe verliep dit?

Vragen die hierbij gesteld worden:

  • Was er voldoende voorbereid op persvragen?
  • Hoe werd (social) media gemonitord en werd dit voldoende meegenomen in de besluitvorming?
  • Wat was het frame van de buitenwereld en was hier voldoende op ingespeeld?

Monitoren en analyseren

Met ons monitorings- en analysesysteem Monalyse kunnen wij voor je volledig in kaart brengen wat de crisissituatie in de media (zowel online als offline) teweeg heeft gebracht, en in hoeverre je strategische keuzes van invloed zijn geweest.

Monitoren en analyseren

Met ons monitorings- en analysesysteem Monalyse kunnen wij voor je volledig in kaart brengen wat de crisissituatie in de media (zowel online als offline) teweeg heeft gebracht, en in hoeverre je strategische keuzes van invloed zijn geweest.

Meer weten?

Meer weten over crisisevaluatie? Neem contact met ons op. Dat kan via het contactformulier of door te bellen of te mailen.

Telefoonnummer: 010 – 456 78 49
E-mail: crisis@sterkwerk.nl

 

Neem contact op

Meer weten?

Meer weten over crisisevaluatie? Neem contact met ons op. Dat kan via het contactformulier of door te bellen of te mailen.

Tel: 010 – 456 78 49
E-mail: crisis@sterkwerk.nl

Neem contact op