De wereld van crisiscommunicatie

We vertellen je graag over de wereld van crisiscommunicatie.

De wereld van crisiscommunicatie

We vertellen je graag over crisiscommunicatie.

Maandoverzicht oktober 2020

Maandoverzicht oktober 2020

De lancering van de CoronaMelder, fraude bij de gemeente Rotterdam, de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen, het vakantietripje van de Koning en zijn gezin en aanslagen in Frankrijk: oktober was weer een roerige maand vol crises en opvallende kwesties. Wij selecteerden tien opvallende crisiscommunicatie-items voor de maand oktober 2020

Lees meer
Trump vs. Biden: communicatieve treurmars naar het Witte Huis

Trump vs. Biden: communicatieve treurmars naar het Witte Huis

De Amerikaanse verkiezingen staan voor de deur en daarmee komt een eind aan waarschijnlijk de meest bizarre verkiezingsstrijd aller tijden. Ongeacht of Donald Trump wordt herkozen of Joe Biden het stokje als president overneemt, de strijd om het Witte Huis was dit keer te gênant voor woorden. We blikken terug op de dieptepunten uit een campagne waarin je je als communicatieprofessional voortdurend kon verbazen over allerlei rariteiten.

Lees meer
Maak van je persbijeenkomst een online succes

Maak van je persbijeenkomst een online succes

Het organiseren van een persbijeenkomst is voor veel organisaties dé manier om de banden met relevante journalisten rondom specifieke onderwerpen aan te halen. Er zitten alleen nogal wat beperkingen aan de traditionele, fysieke persbijeenkomst, zo is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig is daar de online/hybride variant. Zeer zeker niet alleen een noodgedwongen alternatief, maar wat ons betreft ‘here to stay’.

Lees meer
Over profielen, kleuren en voorkeuren – effectief communiceren en samenwerken

Over profielen, kleuren en voorkeuren – effectief communiceren en samenwerken

Hoe communiceer ik zo effectief mogelijk of hoe verkoop ik wat aan een ander? Hoe werk ik het best samen met die ene collega, klant of leverancier? Vragen die je jezelf ongetwijfeld ook wel eens stelt. Zeker als je ervaart dat sommige gesprekken stroever verlopen dan andere. Dat kan in zoveel factoren zitten, maar een van de belangrijkste is het inleven in de ander, je gesprekspartner kennen. Maar hoe doe je dat dan?

Lees meer
Influence – Robert Cialdini

Influence – Robert Cialdini

Een must have voor de zelfrespecterende communicatieprofessional. Cialdini legt uit aan de hand van een aantal ‘principes’: reciprocation, commitment and consistency, social proof, authority en scarcity, hoe we worden beïnvloed. Aan de hand van deze kenmerken legt hij met voorbeelden en cases uit hoe de basis van communicatie en beinvloeding werkt.

Lees meer
Thuiswerktips 2.0. Balans tussen inspanning en ontspanning

Thuiswerktips 2.0. Balans tussen inspanning en ontspanning

Thuiswerken. We ontkomen er niet meer aan. Sinds deze week is het namelijk weer de aangepaste norm. De setting is veranderd. Van zoemende airco’s en lauwe kantoorkoffie naar krijsende kinderen, speelse huisdieren en buffelende mannen en vrouwen verzameld rondom de keukentafel. Hoe zorg je dat je effectief thuiswerkt en mentaal gezondheid blijft?

Lees meer
Maandoverzicht september 2020

Maandoverzicht september 2020

Van de schrijnende situatie in vluchtelingenkamp Moria tot corruptie bij de politie en van het boycotten van Netflix tot #ikdoenietmeermee. Wij selecteerden tien opvallende crisiscommunicatie-items voor de maand september 2020.

Lees meer
De kracht van professioneel luisteren

De kracht van professioneel luisteren

Je luistert elke dag. ‘s Ochtends begint het met de wekker, dan vervolgens intensief luisteren tijdens die lange digitale werkvergadering en daarna ontspannen luisteren naar de muziek via Spotify. (On)bewust ben je dus de hele dag bezig met luisteren en het verwerken van informatie. Luisteren is dus van groot belang voor ons functioneren. Zowel zakelijk als privé. Het is daarom opmerkelijk dat sommige organisaties nog steeds niet of slecht naar hun omgeving luisteren.

Lees meer
Maandoverzicht oktober 2020

Maandoverzicht oktober 2020

De lancering van de CoronaMelder, fraude bij de gemeente Rotterdam, de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen, het vakantietripje van de Koning en zijn gezin en aanslagen in Frankrijk: oktober was weer een roerige maand vol crises en opvallende kwesties. Wij selecteerden tien opvallende crisiscommunicatie-items voor de maand oktober 2020

Lees meer
Trump vs. Biden: communicatieve treurmars naar het Witte Huis

Trump vs. Biden: communicatieve treurmars naar het Witte Huis

De Amerikaanse verkiezingen staan voor de deur en daarmee komt een eind aan waarschijnlijk de meest bizarre verkiezingsstrijd aller tijden. Ongeacht of Donald Trump wordt herkozen of Joe Biden het stokje als president overneemt, de strijd om het Witte Huis was dit keer te gênant voor woorden. We blikken terug op de dieptepunten uit een campagne waarin je je als communicatieprofessional voortdurend kon verbazen over allerlei rariteiten.

Lees meer
Maak van je persbijeenkomst een online succes

Maak van je persbijeenkomst een online succes

Het organiseren van een persbijeenkomst is voor veel organisaties dé manier om de banden met relevante journalisten rondom specifieke onderwerpen aan te halen. Er zitten alleen nogal wat beperkingen aan de traditionele, fysieke persbijeenkomst, zo is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig is daar de online/hybride variant. Zeer zeker niet alleen een noodgedwongen alternatief, maar wat ons betreft ‘here to stay’.

Lees meer
Over profielen, kleuren en voorkeuren – effectief communiceren en samenwerken

Over profielen, kleuren en voorkeuren – effectief communiceren en samenwerken

Hoe communiceer ik zo effectief mogelijk of hoe verkoop ik wat aan een ander? Hoe werk ik het best samen met die ene collega, klant of leverancier? Vragen die je jezelf ongetwijfeld ook wel eens stelt. Zeker als je ervaart dat sommige gesprekken stroever verlopen dan andere. Dat kan in zoveel factoren zitten, maar een van de belangrijkste is het inleven in de ander, je gesprekspartner kennen. Maar hoe doe je dat dan?

Lees meer
Influence – Robert Cialdini

Influence – Robert Cialdini

Een must have voor de zelfrespecterende communicatieprofessional. Cialdini legt uit aan de hand van een aantal ‘principes’: reciprocation, commitment and consistency, social proof, authority en scarcity, hoe we worden beïnvloed. Aan de hand van deze kenmerken legt hij met voorbeelden en cases uit hoe de basis van communicatie en beinvloeding werkt.

Lees meer
Thuiswerktips 2.0. Balans tussen inspanning en ontspanning

Thuiswerktips 2.0. Balans tussen inspanning en ontspanning

Thuiswerken. We ontkomen er niet meer aan. Sinds deze week is het namelijk weer de aangepaste norm. De setting is veranderd. Van zoemende airco’s en lauwe kantoorkoffie naar krijsende kinderen, speelse huisdieren en buffelende mannen en vrouwen verzameld rondom de keukentafel. Hoe zorg je dat je effectief thuiswerkt en mentaal gezondheid blijft?

Lees meer
Maandoverzicht september 2020

Maandoverzicht september 2020

Van de schrijnende situatie in vluchtelingenkamp Moria tot corruptie bij de politie en van het boycotten van Netflix tot #ikdoenietmeermee. Wij selecteerden tien opvallende crisiscommunicatie-items voor de maand september 2020.

Lees meer
De kracht van professioneel luisteren

De kracht van professioneel luisteren

Je luistert elke dag. ‘s Ochtends begint het met de wekker, dan vervolgens intensief luisteren tijdens die lange digitale werkvergadering en daarna ontspannen luisteren naar de muziek via Spotify. (On)bewust ben je dus de hele dag bezig met luisteren en het verwerken van informatie. Luisteren is dus van groot belang voor ons functioneren. Zowel zakelijk als privé. Het is daarom opmerkelijk dat sommige organisaties nog steeds niet of slecht naar hun omgeving luisteren.

Lees meer