De wereld van crisiscommunicatie
We vertellen je graag over de wereld van crisiscommunicatie.
De wereld van crisiscommunicatie
We vertellen je graag over crisiscommunicatie.
The Loudest Voice: “Fox News-kijkers willen zich geïnformeerd voelen”
Kijktip: The Loudest Voice. Een serie over journalistiek is voor medialiefhebbers doorgaans bingewaardig. Zeker als het om een waargebeurd verhaal gaat. De prijswinnende miniserie The Loudest Voice uit 2019 is daarom een absolute aanrader.
Framing Britney: veelbesproken documentaire leidt ook in Nederland tot ophef
Het gaat er al weken over in de internationale (roddel)pers, de nieuwe documentaire van The New York Times: Framing Britney. De documentaire was in Nederland te zien op Net5 en al snel trending topic op verschillende sociale media. De documentaire zoomt in op het leven van de zangeres en de (negatieve) aandacht die zij als jonge vrouw van de media kreeg. Ook haar mentale inzinking en het feit dat de zangeres, al dan niet ongewenst, onder curatele staat van haar vader Jamie Spears, komt aan bod. Verder richt de documentaire zich op de breed gesteunde Free Britney-beweging die van mening is dat Britney in gevangenschap leeft.
Hybride stagelopen is here to stay
Het vinden van een geschikte stage is door corona knap lastig. Organisaties zijn niet per se happig op nieuwe stagiaires die ze ook moeten inwerken en begeleiden naast alle coronarompslomp. Daardoor is er een enorm tekort aan stageplaatsen. “Toch kunnen stagiaires in deze tijd juist een uitkomst bieden met hun jonge geesten en grote technologische kennis”, stelt student/stagiaire Maaike van Liempd.
Maandoverzicht januari 2021
In Washington wordt het Capitool bestormd, verkiezingsfraude in Oeganda en hevige protesten in Rusland tegen president Poetin. In Nederland is het al niet veel beter. De vaccinatie komt maar moeizaam op gang, het kabinet valt, er komt een avondklok en we beleven de ergste rellen sinds 40 jaar. De maand januari in 10 nieuwsberichten.
Propaganda
Het nieuwe onderzoeksjournalistieke programma duikt in de wereld van nieuws, nepnieuws, alternatieve feiten en de rol en verantwoordelijkheid van media hierbij. Wie verspreiden deze informatie, welk belang dienen zij en wat is hun doel? De feiten worden gecheckt en de waarheid komt boven tafel.
Glas is meer dan halfvol
Communicatieprofessionals werken natuurlijk net als vele anderen vooral thuis en digitaal sinds de uitbraak van de coronacrisis. Ik krijg nog wel eens de vraag of ik daar blij van word en het werk er niet onder lijdt. Toegegeven, het was in het begin zeker even wennen. Maar ik ervaar inmiddels ook dat deze nieuwe manier van werken veel voordelen met zich meebrengt en het resultaat dat we behalen voor onze opdrachtgevers er zeker niet minder op wordt.
Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars
Voor het 11e jaar op rij heeft marktonderzoeker Newcom Research het Nationale Social Media onderzoek gehouden: het grootste onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Ook dit jaar bracht het onderzoek enkele opvallende ontwikkelingen naar voren die interessant en bruikbaar zijn voor communicatieprofessionals. Wat valt op?
The great Influenza van John M. Barry
Ruim honderd jaar geleden (1918/1919) was de wereld ook in de ban van een globale pandemie, de Spaanse Griep. Het virus resulteerde in 20 tot 100 miljoen doden wereldwijd en legde de halve wereld plat. Klinkt bekend? Het is niet voor niets dat de huidige coronacrisis vergeleken wordt met de Spaanse Griep. Een boek over de vorige pandemie kreeg de afgelopen maanden dan ook uitgebreide aandacht. The Great Influenza: The Story of the Deadliest Pandemic in History, geschreven door John M. Barry was veelal uitverkocht, werd geprezen door verschillende influencers waaronder Bill Gates, en werd een New York Times Besteller.
Vaccinatie is flinke communicatieopgave voor overheid
Nu de eerste coronavaccins in Nederland zijn gearriveerd, lijkt er eindelijk een klein beetje licht aan het eind van de tunnel te komen. De overheid is begonnen met het informeren van de bevolking over het vaccin met onder andere een speciale website en tv-spotjes. Toch bestaan er nog veel twijfels onder Nederlanders over het nemen van het vaccin. Er ligt dan ook een forse communicatieopgave voor de overheid in de komende periode.
The Loudest Voice: “Fox News-kijkers willen zich geïnformeerd voelen”
Kijktip: The Loudest Voice. Een serie over journalistiek is voor medialiefhebbers doorgaans bingewaardig. Zeker als het om een waargebeurd verhaal gaat. De prijswinnende miniserie The Loudest Voice uit 2019 is daarom een absolute aanrader.
Framing Britney: veelbesproken documentaire leidt ook in Nederland tot ophef
Het gaat er al weken over in de internationale (roddel)pers, de nieuwe documentaire van The New York Times: Framing Britney. De documentaire was in Nederland te zien op Net5 en al snel trending topic op verschillende sociale media. De documentaire zoomt in op het leven van de zangeres en de (negatieve) aandacht die zij als jonge vrouw van de media kreeg. Ook haar mentale inzinking en het feit dat de zangeres, al dan niet ongewenst, onder curatele staat van haar vader Jamie Spears, komt aan bod. Verder richt de documentaire zich op de breed gesteunde Free Britney-beweging die van mening is dat Britney in gevangenschap leeft.
Hybride stagelopen is here to stay
Het vinden van een geschikte stage is door corona knap lastig. Organisaties zijn niet per se happig op nieuwe stagiaires die ze ook moeten inwerken en begeleiden naast alle coronarompslomp. Daardoor is er een enorm tekort aan stageplaatsen. “Toch kunnen stagiaires in deze tijd juist een uitkomst bieden met hun jonge geesten en grote technologische kennis”, stelt student/stagiaire Maaike van Liempd.
Maandoverzicht januari 2021
In Washington wordt het Capitool bestormd, verkiezingsfraude in Oeganda en hevige protesten in Rusland tegen president Poetin. In Nederland is het al niet veel beter. De vaccinatie komt maar moeizaam op gang, het kabinet valt, er komt een avondklok en we beleven de ergste rellen sinds 40 jaar. De maand januari in 10 nieuwsberichten.
Propaganda
Het nieuwe onderzoeksjournalistieke programma duikt in de wereld van nieuws, nepnieuws, alternatieve feiten en de rol en verantwoordelijkheid van media hierbij. Wie verspreiden deze informatie, welk belang dienen zij en wat is hun doel? De feiten worden gecheckt en de waarheid komt boven tafel.
Glas is meer dan halfvol
Communicatieprofessionals werken natuurlijk net als vele anderen vooral thuis en digitaal sinds de uitbraak van de coronacrisis. Ik krijg nog wel eens de vraag of ik daar blij van word en het werk er niet onder lijdt. Toegegeven, het was in het begin zeker even wennen. Maar ik ervaar inmiddels ook dat deze nieuwe manier van werken veel voordelen met zich meebrengt en het resultaat dat we behalen voor onze opdrachtgevers er zeker niet minder op wordt.
Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars
Voor het 11e jaar op rij heeft marktonderzoeker Newcom Research het Nationale Social Media onderzoek gehouden: het grootste onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Ook dit jaar bracht het onderzoek enkele opvallende ontwikkelingen naar voren die interessant en bruikbaar zijn voor communicatieprofessionals. Wat valt op?
The great Influenza van John M. Barry
Ruim honderd jaar geleden (1918/1919) was de wereld ook in de ban van een globale pandemie, de Spaanse Griep. Het virus resulteerde in 20 tot 100 miljoen doden wereldwijd en legde de halve wereld plat. Klinkt bekend? Het is niet voor niets dat de huidige coronacrisis vergeleken wordt met de Spaanse Griep. Een boek over de vorige pandemie kreeg de afgelopen maanden dan ook uitgebreide aandacht. The Great Influenza: The Story of the Deadliest Pandemic in History, geschreven door John M. Barry was veelal uitverkocht, werd geprezen door verschillende influencers waaronder Bill Gates, en werd een New York Times Besteller.
Vaccinatie is flinke communicatieopgave voor overheid
Nu de eerste coronavaccins in Nederland zijn gearriveerd, lijkt er eindelijk een klein beetje licht aan het eind van de tunnel te komen. De overheid is begonnen met het informeren van de bevolking over het vaccin met onder andere een speciale website en tv-spotjes. Toch bestaan er nog veel twijfels onder Nederlanders over het nemen van het vaccin. Er ligt dan ook een forse communicatieopgave voor de overheid in de komende periode.