Kennisbank

Lees onze blogs, kijk en luistertips die onder andere gaan over communicatie, contentmarketing, interne communicatie, crisiscommunicatie en public relations.

Naast blogs, kijk en luistertips publiceren we ook whitepapers. Daar gaan we nog een stapje dieper op de materie in.

Kennisbank

Lees onze blogs, kijk en luistertips die onder andere gaan over communicatie, contentmarketing, interne communicatie, crisiscommunicatie en public relations.

Naast blogs, kijk en luistertips publiceren we ook whitepapers. Daar gaan we nog een stapje dieper op de materie in.

De paradox van keuzes van Barry Schwartz

De paradox van keuzes van Barry Schwartz

We hebben een nieuwe leestip klaarstaan: De paradox van keuzes van Barry Schwartz. Het boek biedt communicatieprofessionals interessante inzichten over de psychologische gevolgen van keuzevrijheid.

Lees meer
Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars

Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars

Voor het 11e jaar op rij heeft marktonderzoeker Newcom Research het Nationale Social Media onderzoek gehouden: het grootste onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Ook dit jaar bracht het onderzoek enkele opvallende ontwikkelingen naar voren die interessant en bruikbaar zijn voor communicatieprofessionals. Wat valt op?

Lees meer
The great Influenza van John M. Barry

The great Influenza van John M. Barry

Ruim honderd jaar geleden (1918/1919) was de wereld ook in de ban van een globale pandemie, de Spaanse Griep. Het virus resulteerde in 20 tot 100 miljoen doden wereldwijd en legde de halve wereld plat. Klinkt bekend? Het is niet voor niets dat de huidige coronacrisis vergeleken wordt met de Spaanse Griep. Een boek over de vorige pandemie kreeg de afgelopen maanden dan ook uitgebreide aandacht. The Great Influenza: The Story of the Deadliest Pandemic in History, geschreven door John M. Barry was veelal uitverkocht, werd geprezen door verschillende influencers waaronder Bill Gates, en werd een New York Times Besteller.

Lees meer
Influence – Robert Cialdini

Influence – Robert Cialdini

Een must have voor de zelfrespecterende communicatieprofessional. Cialdini legt uit aan de hand van een aantal ‘principes’: reciprocation, commitment and consistency, social proof, authority en scarcity, hoe we worden beïnvloed. Aan de hand van deze kenmerken legt hij met voorbeelden en cases uit hoe de basis van communicatie en beinvloeding werkt.

Lees meer
Niet te breken – Sander Aarts

Niet te breken – Sander Aarts

Sander Aarts is waarschijnlijk de best getrainde militair van Nederland. Niet meteen iemand die je met het communicatievak zou associëren, maar zijn boek “Niet te breken” biedt ook voor communicatieprofessionals interessante inzichten. Want hoe ga je om met stress en emoties? Welke factoren zorgen ervoor dat een team optimaal samenwerkt? Wat zijn de do’s en don’ts van leiderschap? Allemaal zaken waar Aarts in zijn militaire carrière mee te maken kreeg, meestal ook nog eens onder extreme omstandigheden.

Lees meer
The Righteous Mind

The Righteous Mind

Hoe kan het toch dat mensen elkaar vaak niet begrijpen? Dat het soms lijkt alsof we op een ander morele wereld wonen dan onze kennissen en buren? En hoe kan het dat bepaalde woorden voor de één iets anders betekenen dan voor de ander? In zijn boek ‘the righteous mind’ geeft Jonathan Haidt antwoorden op deze vragen.

Lees meer
De paradox van keuzes van Barry Schwartz

De paradox van keuzes van Barry Schwartz

We hebben een nieuwe leestip klaarstaan: De paradox van keuzes van Barry Schwartz. Het boek biedt communicatieprofessionals interessante inzichten over de psychologische gevolgen van keuzevrijheid.

Lees meer
Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars

Social Media Onderzoek wijst uit: TikTok en Pinterest grote winnaars

Voor het 11e jaar op rij heeft marktonderzoeker Newcom Research het Nationale Social Media onderzoek gehouden: het grootste onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Ook dit jaar bracht het onderzoek enkele opvallende ontwikkelingen naar voren die interessant en bruikbaar zijn voor communicatieprofessionals. Wat valt op?

Lees meer
The great Influenza van John M. Barry

The great Influenza van John M. Barry

Ruim honderd jaar geleden (1918/1919) was de wereld ook in de ban van een globale pandemie, de Spaanse Griep. Het virus resulteerde in 20 tot 100 miljoen doden wereldwijd en legde de halve wereld plat. Klinkt bekend? Het is niet voor niets dat de huidige coronacrisis vergeleken wordt met de Spaanse Griep. Een boek over de vorige pandemie kreeg de afgelopen maanden dan ook uitgebreide aandacht. The Great Influenza: The Story of the Deadliest Pandemic in History, geschreven door John M. Barry was veelal uitverkocht, werd geprezen door verschillende influencers waaronder Bill Gates, en werd een New York Times Besteller.

Lees meer
Influence – Robert Cialdini

Influence – Robert Cialdini

Een must have voor de zelfrespecterende communicatieprofessional. Cialdini legt uit aan de hand van een aantal ‘principes’: reciprocation, commitment and consistency, social proof, authority en scarcity, hoe we worden beïnvloed. Aan de hand van deze kenmerken legt hij met voorbeelden en cases uit hoe de basis van communicatie en beinvloeding werkt.

Lees meer
Niet te breken – Sander Aarts

Niet te breken – Sander Aarts

Sander Aarts is waarschijnlijk de best getrainde militair van Nederland. Niet meteen iemand die je met het communicatievak zou associëren, maar zijn boek “Niet te breken” biedt ook voor communicatieprofessionals interessante inzichten. Want hoe ga je om met stress en emoties? Welke factoren zorgen ervoor dat een team optimaal samenwerkt? Wat zijn de do’s en don’ts van leiderschap? Allemaal zaken waar Aarts in zijn militaire carrière mee te maken kreeg, meestal ook nog eens onder extreme omstandigheden.

Lees meer
The Righteous Mind

The Righteous Mind

Hoe kan het toch dat mensen elkaar vaak niet begrijpen? Dat het soms lijkt alsof we op een ander morele wereld wonen dan onze kennissen en buren? En hoe kan het dat bepaalde woorden voor de één iets anders betekenen dan voor de ander? In zijn boek ‘the righteous mind’ geeft Jonathan Haidt antwoorden op deze vragen.

Lees meer