Training Omgevingsanalyse

Maakt voor communicatieprofessionals een wereld van verschil

gemiddelde waardering 8.7

Training Omgevingsanalyse

Maakt voor communicatieprofessionals een wereld van verschil

gemiddelde waardering 8.7

In de wereld van big data en 24/7 nieuwsvoorziening via zowel klassieke media (radio, TV en kranten) en sociale media is een Omgevingsanalyse een onmisbaar instrument. Het is bewezen dat je als communicatieprofessional zonder een Omgevingsanalyse soms de plank misslaat. Met alle gevolgen van dien. 

Door te weten welke vragen zowel in de binnen- als de buitenwereld van een organisatie de ronde doen (het Intranet, de website, social media, radio en TV, enzovoorts), is het mogelijk snel relevante vragen te beantwoorden en/of speculaties en geruchten de kop in te drukken. Al deze informatie wordt door een goed opgeleide analist verwerkt in een Omgevingsanalyse.

In de wereld van big data en 24/7 nieuwsvoorziening via zowel klassieke media (radio, TV en kranten) en sociale media is een Omgevingsanalyse een onmisbaar instrument. Het is bewezen dat je als communicatieprofessional zonder een Omgevingsanalyse soms de plank misslaat. Met alle gevolgen van dien. 

Door te weten welke vragen zowel in de binnen- als de buitenwereld van een organisatie de ronde doen (het Intranet, de website, social media, radio en TV, enzovoorts), is het mogelijk snel relevante vragen te beantwoorden en/of speculaties en geruchten de kop in te drukken. Al deze informatie wordt door een goed opgeleide analist verwerkt in een Omgevingsanalyse.

Werkwijze

Een Omgevingsanalist verzamelt, analyseert en veredelt alle relevante informatie/vragen in korte en bondige rapportages. Ook vragen van klanten die bij het call center binnenkomen of wat medewerkers via media of relaties horen en zien, worden daarin meegenomen. Niet alleen feiten, cijfers en opinies zijn belangrijk. Ook houding en gedrag van mensen worden in beeld gebracht. Een Omgevingsanalyse is een cruciaal instrument, zowel tijdens een crisis als in vredestijd.

Analyse, advies en aanpak

Op basis van een Omgevingsanalyse wordt een communicatieadvies en een plan van aanpak gemaakt. Concreet: welke strategische keuzes worden er gemaakt, welk nieuwsbericht wordt er op de website/intranet gezet, wat gaat de woordvoerder voor camera vertellen, hoe ziet de Tweet of de Facebookpost eruit en wat zegt de medewerker van het call center tegen klanten? Vervolgens meet de Omgevingsanalist of alle (communicatie)inspanningen daadwerkelijk effect hebben. Komen er geen nieuwe vragen bij, verdwijnen geruchten en passen mensen hun gedrag daadwerkelijk aan?

Maatwerk

Sterk Werk Crisis & Communicatie heeft op basis van theoretische inzichten en de praktische ervaring die is opgedaan tijdens tientallen crises en issues binnen zowel de publieke als de private sector, een maatwerk training Omgevingsanalyse ontwikkeld. Deze kennis en kunde is te gebruiken Voor, Tijdens en Na een crisis. Niet alleen tijdens een crisis, ook tijdens dagelijkse werkzaamheden zijn Omgevingsanalyses heel waardevol. In alle gevallen maakt de communicatieprofessional met zo’n Omgevingsanalyse het verschil. 

Het gemiddelde rapportcijfer van onze training is een 8,7.

Werkwijze

Een Omgevingsanalist verzamelt, analyseert en veredelt alle relevante informatie/vragen in korte en bondige rapportages. Ook vragen van klanten die bij het call center binnenkomen of wat medewerkers via media of relaties horen en zien, worden daarin meegenomen. Niet alleen feiten, cijfers en opinies zijn belangrijk. Ook houding en gedrag van mensen worden in beeld gebracht. Daarmee is een crisis of een issue sneller te kantelen.

Analyse, advies en aanpak

Op basis van een Omgevingsanalyse wordt een communicatieadvies en een plan van aanpak gemaakt. Concreet: welke strategische keuzes worden er gemaakt, welk nieuwsbericht wordt er op de website/intranet gezet, wat gaat de woordvoerder voor camera vertellen, hoe ziet de Tweet of de Facebookpost eruit en wat zegt de medewerker van het call center tegen klanten? Vervolgens meet de Omgevingsanalist of alle (communicatie)inspanningen daadwerkelijk effect hebben. Komen er geen nieuwe vragen bij, verdwijnen geruchten en passen mensen hun gedrag daadwerkelijk aan?

Maatwerk

Sterk Werk Crisis & Communicatie heeft op basis van theoretische inzichten en de praktische ervaring die is opgedaan tijdens tientallen crises en issues binnen zowel de publieke als de private sector, een maatwerk training Omgevingsanalyse ontwikkeld. Deze kennis en kunde is te gebruiken Voor, Tijdens en Na een crisis. Niet alleen tijdens een crisis, ook tijdens dagelijkse werkzaamheden zijn Omgevingsanalyses heel waardevol. In alle gevallen maakt de communicatieprofessional met zo’n Omgevingsanalyse het verschil. 

Het gemiddelde rapportcijfer van onze training is een 8,7.

Trainingsopzet

Wat komt tijdens deze interactieve training, waar theorie en praktijk hand in hand gaan, aan de orde?

  • Nut en noodzaak van een Omgevingsanalyse
  • Hoe scan je de relevante (sociale) media en breng je (publieks)vragen in kaart?
  • Opzet overzichtelijke Omgevingsanalyse
  • Bruikbare (gratis) tools
  • Juiste manier van rapporteren
  • Hoe gebruik je een Omgevingsanalyse tijdens een crisis?
  • Omgevingsanalyse als evaluatie-instrument

Trainingsopzet

Wat komt tijdens deze interactieve training, waar theorie en praktijk hand in hand gaan, aan de orde?

  • Nut en noodzaak van een Omgevingsanalyse
  • Hoe scan je de relevante (sociale) media en breng je (publieks)vragen in kaart?
  • Opzet overzichtelijke Omgevingsanalyse
  • Bruikbare (gratis) tools
  • Juiste manier van rapporteren
  • Hoe gebruik je een Omgevingsanalyse tijdens een crisis?
  • Omgevingsanalyse als evaluatie-instrument

Groepstraining

De Groepstraining is bedoeld voor medewerkers binnen het communicatievak die meer willen weten over en/of zich willen specialiseren in omgevingsanalyses. De groep bestaat per dag maximaal uit 4 leden.

Lees meer en schrijf je in voor onze training. Je kunt je voor deze training inschrijven als individu, of als groep van maximaal 4 personen.

Incompany Training

De Incompany Training is bedoeld voor organisaties binnen het communicatie-vak die zich willen specialiseren in omgevingsanalyses, of dit onderdeel willen maken van hun crisisvoorbereiding.

Het aanbod bestaat uit:

  1. Kennismakingstraining en/of Opfristraining (halve dag)
  2. Eendaagse Basistraining
  3. Eendaagse Verdiepingstraining
  4. Tweedaagse Combinatietraining Basis en Verdieping

Groepstraining

De Groepstraining is bedoeld voor medewerkers binnen het communicatievak die meer willen weten over en/of zich willen specialiseren in omgevingsanalyses. De groep bestaat per dag maximaal uit 4 leden.

Lees meer en schrijf je in voor onze training. Je kunt je voor deze training inschrijven als individu, of als groep van maximaal 4 personen.

Incompany Training

De Incompany Training is bedoeld voor organisaties binnen het communicatie-vak die zich willen specialiseren in omgevingsanalyses, of dit onderdeel willen maken van hun crisisvoorbereiding.

Het aanbod bestaat uit:

  1. Kennismakingstraining en/of Opfristraining (halve dag)
  2. Eendaagse Basistraining
  3. Eendaagse Verdiepingstraining
  4. Tweedaagse Combinatietraining Basis en Verdieping

Download whitepaper

Lees onze visie op crisiscommunicatie. Dit geeft je houvast voor het opzetten en het behoud van een crisisorganisatie.

Een goede Omgevingsanalist zet je nooit voor aap

Weten welke vragen er over je organisatie in de buiten- en binnenwereld leven, wordt steeds belangrijker. Omgevingsanalyses zijn daarbij een goed hulpmiddel. Een goede Omgevingsanalist zet je daarom nooit voor aap.

Meer weten?

Meer weten over de training Omgevingsanalyse? Neem contact met ons op. Dat kan via het contactformulier of door te bellen of te mailen.

Tel: 010 – 456 78 49
E-mail: crisis@sterkwerk.nl

Neem contact op

Neem contact op

Hoe is jouw media-optreden?

Voorbereiden op media-optredens? Volg een van onze mediatrainingen!