Selecteer een pagina

Podcast

On demand de boodschap bij jouw publiek

Sterk Werk helpt jouw organisatie van A tot Z bij het bedenken, maken en verspreiden van een professionele podcast.

Wat is een podcast?

Podcasts worden wel het nieuwe radio luisteren genoemd. Doordat je zelf kunt kiezen waar en wanneer je luistert, is een podcast vaak leuker, interessanter én leerzamer dan naar de radio luisteren. Plus, ook nog eens zonder reclames.

De podcast past helemaal in het ‘on demand-tijdperk’. Je kan bij wijze van spreken tijdens het koken, sporten of in de auto luisteren. De populariteit van podcasts stijgt dan ook snel. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde luisteraar tussen de 28 en 44 jaar oud is en hoger opgeleid. Over het algemeen luisteren meer mannen (70%) dan vrouwen (30%) naar podcasts.

Wat is een podcast?

Podcasts worden wel het nieuwe radio luisteren genoemd. Doordat je zelf kunt kiezen waar en wanneer je luistert, is een podcast vaak leuker, interessanter én leerzamer dan naar de radio luisteren. Plus, ook nog eens zonder reclames.

De podcast past helemaal in het ‘on demand-tijdperk’. Je kan bij wijze van spreken tijdens het koken, sporten of in de auto luisteren. De populariteit van podcasts stijgt dan ook snel. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde luisteraar tussen de 28 en 44 jaar oud is en hoger opgeleid. Over het algemeen luisteren meer mannen (70%) dan vrouwen (30%) naar podcasts.

Waarom podcasts inzetten?

Podcasts zijn een uitstekend communicatiemiddel om in te zetten voor jouw organisatie. Er zijn veel redenen om dit te doen:

 

  • Podcasts bieden ruimte voor verdieping. Waar andere communicatiemiddelen soms beperkingen hebben qua aantal woorden, kun je in een podcast echt de diepte in.
  • Tegelijkertijd is er in een podcast ook ruimte voor een persoonlijk tintje en spontaniteit.
  • Podcasts zijn hip en happening: je sluit daardoor aan bij waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en de platforms waar ze toch al actief zijn.
  • Podcasts zijn multi-inzetbaar in de klantreis: van de attract fase tot en met het warm houden van bestaande klanten. Ook voor wat meer leadgedreven organisaties kan het worden ingezet om conversie te verhogen.
  • Podcasts vormen een alternatief voor en/of een aanvulling op PR
  • Podcasts zijn een uitstekend middel om thought leadership te tonen en verdieping te bieden op een onderwerp.
  • Podcasts zijn relatief eenvoudig, snel en met een korte doorlooptijd te maken.
  • Inhoudelijke experts hebben weinig voorbereidingstijd nodig.

Waarom podcasts inzetten?

Podcasts zijn een uitstekend communicatiemiddel om in te zetten voor jouw organisatie. Er zijn veel redenen om dit te doen:

  • Podcasts bieden ruimte voor verdieping. Waar andere communicatiemiddelen soms beperkingen hebben qua aantal woorden, kun je in een podcast echt de diepte in.
  • Tegelijkertijd is er in een podcast ook ruimte voor een persoonlijk tintje en spontaniteit.
  • Podcasts zijn hip en happening: je sluit daardoor aan bij waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en de platforms waar ze toch al actief zijn.
  • Podcasts zijn multi-inzetbaar in de klantreis: van de attract fase tot en met het warm houden van bestaande klanten. Ook voor wat meer leadgedreven organisaties kan het worden ingezet om conversie te verhogen.
  • Podcasts vormen een alternatief voor en/of een aanvulling op PR
  • Podcasts zijn een uitstekend middel om thought leadership te tonen en verdieping te bieden op een onderwerp.
  • Podcasts zijn relatief eenvoudig, snel en met een korte doorlooptijd te maken.

Inhoudelijke experts hebben weinig voorbereidingstijd nodig.

 

Hoe wij jou helpen met podcasts?

Sterk Werk loodst jouw organisatie door alle fasen van het podcasttraject heen:

  • Doelstelling bepalen, doelgroep, kernboodschap bepalen, inbedding in communicatiemix
  • Concept (opbouw, storyline, lengte, in- en outro, sprekers, call-to-action)
  • Inhoud en vorm (script, interviewstijl, gespreksleider etc.)
  • Techniek (in de studio, op locatie of zelfs helemaal op afstand via online kanalen, geluidstechnicus, montage)
  • Verspreiding (keuze van en begeleiding bij plaatsing op platforms als Spotify, YouTube, iTunes, etc.)

Contact

Meer weten over het bedenken, maken en/of verspreiden van een podcast? Neem vrijblijvend contact met ons op