Elke communicatie- of marketingprofessional herkent het wel: je wilt een contentcampagne optuigen, gaat enthousiast aan de slag, maar tijdgebrek bij jezelf of bij collega’s zorgt voor uitstel. We weten allemaal: dat leidt tot afstel. Zonde, want zo gaat een mooie kans verloren om de waarde van jouw producten/diensten aan je publiek te tonen. Het goede nieuws? Na het lezen van dit blog weet je waarom ‘geen tijd’ voortaan geen excuus meer is!

Van uitstel komt afstel

Een crisis die tussendoor komt, last minute prioriteiten waardoor inhoudelijke experts geen tijd hebben om input te geven of actuele ontwikkelingen die aandacht vereisen: allemaal zaken waardoor contentcampagnes vertraging oplopen. In de praktijk zie ik vaak genoeg dat organisaties graag willen, maar door allerlei redenen toch niet de tijd nemen om een contentcampagne voor te bereiden. Goede ideeën blijven zo op de plank liggen en meer dan eens komen ze daar ook niet meer vanaf. Bijvoorbeeld omdat later in het jaar blijkt dat de concurrent er met een soortgelijke campagne voor zorgt dat je niet meer relevant bent. Of het budget ‘op’ is. Of de actualiteit je goede ideeën inmiddels heeft ingehaald.

Focus in één week op je campagne

Hoe zorg je dan toch voor de content waaruit een campagne bestaat? Mijn advies: reserveer een korte periode van bijvoorbeeld een week, waarin de focus alleen op het creëren van content voor je campagne ligt. Je kunt hier aan het begin van het jaar al rekening mee houden in je strategische planning. Reserveer desnoods 2-3 momenten per jaar, dan is er altijd wel een optie mogelijk. Is het intensief, alle contentmiddelen voor een campagne uitwerken in een week? Absoluut! Maar het is zeker haalbaar en heeft ook voordelen:

  • Je hebt in die ene week de volledige focus op het thema. Geen afleiding want je collega’s weten dat jij en je teamgenoten die week gereserveerd hebben. En natuurlijk, dat betekent niet dat je er 40 uur niet bent, even de mail checken kan uiteraard altijd.
  • De inhoudelijke experts hoeven slechts één keer hun agenda vrij te maken. Input geven kost tijd, maar is uiteraard noodzakelijk om goede content creëren. Niet alleen kun je in een week echt zorgen voor diepgang en een onderwerp helemaal doorspreken, experts hoeven ook niet om de zoveel weken weer een interview te geven of teksten na te lezen.
  • Samen aan een campagne werken, is leuk! Ga met het team op een andere locatie zitten als dat weer kan, maak een online ‘room’ aan, plan een pizzameeting in, whatever, maar kom uit die comfortzone. Zo ontstaan vaak de beste ideeën.
  • Je boekt direct tastbare resultaten. Door in één week het traject van input tot creatie en oplevering van contentmiddelen te doorlopen, heb je direct de content beschikbaar. Handig, want zo kunnen collega’s al webpagina’s inrichten of e-mails klaarzetten, ook als de campagne pas later in het jaar van start gaat.
  • Je behaalt de doelen die je hebt gesteld. Want ondanks alle drukte en andere prioriteiten heb je wel gewoon die campagne voorbereid en komen er resultaten binnen. En dat is uiteraard wel zo fijn als er wordt geëvalueerd of de doelstellingen zijn behaald!

Geen tijd voor content? Dat is dus echt geen excuus meer…aan de slag!

Wil je meer weten over hoe je een campagne binnen een week van A tot Z optuigt? Of heb je hulp nodig om dit te doen? Lees dan meer over onze contentbootcamp of neem direct contact op. Wij denken graag met je mee.