Nu de samenleving voor grote uitdagingen staat, is één ding duidelijk: als we blijven doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. Het nieuwe jaar vraagt om nieuwe uitgangspunten en anders kijken naar onderwerpen. Laat dat nu nét de kern zijn van een thought leadershipstrategie. Hoe zorg je als communicatieprofessional dat jouw organisatie als thought leader wordt gezien?

Behoefte aan vernieuwende perspectieven en oplossingen

De coronapandemie, de wooncrisis, het klimaat, het hybride werken, digitalisering, cyberdreigingen een krappe arbeidsmarkt; organisaties zien zich geconfronteerd met tal van grote, complexe uitdagingen die ook nog eens sterk onderling verweven zijn. In 2022 is het wat mij betreft dan ook duidelijk dat wie geen actie onderneemt, de boot mist. Blijf je bijvoorbeeld milieuvervuilend produceren? Dan zoeken je klanten wel een andere organisatie die dat niet doet. Bied je geen faciliteiten om optimaal thuis te kunnen werken? Medewerkers vinden zo weer een nieuwe werkgever waar dat wel kan.

Er zijn vernieuwende perspectieven nodig om de uitdagingen aan te pakken. Andere producten, diensten, manieren van samenwerken etc. Dat betekent dat ook communicatieprofessionals anders te werk moeten gaan. Ze moeten uitleggen waarom hun organisatie de problemen van hun publiek (of de samenleving als geheel) zo anders aanpakt en waarom zij dat op die manier doen. Daarnaast hebben ze ook een actieve rol in het teweegbrengen van verandering en/of een nieuwe manier van denken. Ik verwacht dan ook dat in 2022 meer dan ooit de nadruk op het novel point of view (een vernieuwend perspectief) van organisaties komt te liggen in de content die zij produceren en verspreiden.

Anders kijken naar maatschappelijke thema’s

Even ter opfrissing, wat is thought leadership ook al weer? Je kan het omschrijven als een strategie waarmee een organisatie zich positioneert en zijn stakeholders met behulp van een novel point of view anders naar onderwerpen laat kijken en hiervoor oplossingen probeert aan te dragen. Vaak zijn deze onderwerpen sectoroverstijgend en dienen ze een algemeen belang. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat besluit zijn CO2-uitstoot naar 0 terug te brengen. Tegenwoordig is dat niks nieuws meer, vijftien jaar geleden was dat nog wel zo en was het bedrijf daarmee wellicht een trendsetter. Als de markt dat ook zo erkende, werd het bedrijf op termijn als thought leader gezien. Want een thought leader ben je alleen als je over een langere periode ook zo gezien wordt door de markt of samenleving, je bent het niet omdat je het zelf voortdurend roept. Integendeel!

Onlangs las ik over een nieuwe aanpak rondom de verzekerbaarheid van deelmobiliteit. Iedereen kent deelscooters en ziet hoe deze soms worden behandeld door hun bestuurders. Verhuurders krijgen ze vaker wel dan niet beschadigd terug en dat is een probleem. Verzekeraars zien dit ook, waardoor het voor verhuurders lastiger wordt om hun voertuigen nog te verzekeren. In een proef waarin verschillende organisaties deelnemen, wordt dit probleem aangepakt door de verzekerbaarheid om te draaien van het voertuig naar de bestuurder (=novel point of view). Kortgezegd: als je je deelscooter sloopt of onverantwoord rijdt, betaal je daarvoor. Daarnaast werd dit thema gekoppeld aan initiatieven op het gebied van elektrisch rijden en verkeersveiligheid. Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe anders denken en het uitdragen van een novel point of view leidt tot aanpak van sectoroverstijgende problemen.

Zorg voor oplossingsgerichte content

Hoe draag je als communicatieprofessional bij aan thought leadership? Ik denk dat de kern zit in het duidelijk maken van wat je doet en waarom. ‘Wij doen het anders, want…’. Bijvoorbeeld een dakramenfabrikant die in zijn marketingcommunicatie niet zegt ‘wij verkopen dakramen’, maar laat zien dat ze daglicht, frisse lucht en een gezond binnenklimaat verzorgen en daarmee bijdragen aan een gezonde maatschappij. Dat is het novel point of view en als de markt dat ook zo ziet, kan deze fabrikant op termijn als thought leader worden gezien.

In de praktijk zijn er een aantal aandachtspunten die hierbij van belang zijn:

  • Zorg voor een oprecht novel point of view. Als dit in de organisatie niet aanwezig is, moet dit eerst uitgedacht worden. Het kan zeker nodig zijn om nieuwe producten of diensten te bedenken, maar dat hoeft niet per se. Purpose en de ‘why’ van je organisatie zijn erg belangrijk. Je stakeholders hebben het namelijk snel door wanneer je een novel point of view uitdraagt, maar dit niet in de kern van je organisatie zit.
  • Maak en verspreid oplossingsgerichte content. Focus op de problemen waar jouw publiek (of de samenleving als geheel) mee worstelt en bied content waar ze echt op zitten te wachten. Whitepapers, graphics of webinars zijn bijvoorbeeld goede middelen om complexe onderwerpen helder uit te leggen.
  • Werk sectoroverstijgend samen en communiceer daarover. Het klimaat zal je niet in je eentje redden, de wooncrisis laat zich ook lastig door één organisatie tackelen. Zoek naar innovatieve manieren van samenwerken, kom samen tot nieuwe oplossingen en communiceer ook dat je een gezamenlijke aanpak voorstaat. Het eerder genoemde voorbeeld over deelmobiliteit is precies zo’n samenwerking.
  • Durf radicale keuzes te maken. Niet alleen in wat je als organisatie wel/niet doet, ook in je communicatie. Stop met doelloze reclame te maken of het internet te bombarderen met banners en clickbait. Maak content waar je doelgroep echt iets aan heeft en waarin jouw visie duidelijk terugkomt.

Thought leader worden…?

Ben je een thought leader als je dit alles doet? Nee, zo werkt het helaas niet. De markt en de samenleving bepalen zelf of jouw organisatie inderdaad zo vernieuwend is als jij wellicht denkt. Ik denk wel dat je een goede stap in de richting zet om op termijn erkend te worden als thought leader wanneer je in 2022 en verder de grote uitdagingen van onze samenleving op deze manier te lijf gaat.

Worstel je met het uitdragen van jouw novel point of view of het maken van oplossingsgerichte content? Neem dan contact op met ons, we denken graag met je mee!