Het medialandschap verandert razendsnel. Traditionele media (radio, tv en kranten) verliezen terrein terwijl social mediaplatformen zoals TikTok en Instagram een explosieve groei in nieuwsconsumptie laten zien. Tegelijkertijd kampen steeds meer mensen met nieuwsmoeheid en mijden ze bewust negatieve berichten. Hoe ga je als (communicatie)professional om met deze schijnbare tegenstelling?
Uit onderzoek van de internationale hulporganisatie het Rode Kruis blijkt dat 50% van de Nederlanders zich soms afwendt van negatief nieuws. Onder jongeren ligt dat percentage nog hoger: 70% vermijdt soms negatief nieuws. De Mediamonitor 2024 van het Commissariaat voor de Media toont aan dat nieuwsconsumptie via traditionele kanalen drastisch daalt. Het percentage jongeren dat dagelijks nog nieuws via televisie volgt, is de afgelopen tien jaar gekelderd van 26% naar 9%. Streamingsdiensten zoals Netflix winnen onder dezelfde doelgroep daarentegen juist fors aan populariteit.
Belangrijke spelers
Daarnaast blijkt uit cijfers van Netwerk Mediawijsheid dat 38% van de Nederlandse volwassenen het algemene nieuws actief vermijdt. Vooral jongvolwassenen mijden nieuws vaker met een stijging van 11% naar 20% in het afgelopen jaar. Toch toont onderzoek ook aan dat 42% van de Nederlanders dagelijks nieuws volgt via sociale media. Platforms zoals NU.nl (7 miljoen unieke bezoekers per maand) en NOS.nl (10 miljoen bezoekers per week) zijn daarmee belangrijke spelers. Onder de bezoekers bevinden zich ook veel jongeren.
Hoe nu verder als je dit weet? Mediabedrijven en communicatieprofessionals moeten – rekening houdend met deze jongste inzichten – het nieuwsmenu nog aantrekkelijker en doelgroepgerichter maken. Het vermijden van nieuws betekent namelijk niet dat mensen onverschillig en niet geïnteresseerd zijn. Het is eerder een reactie op een overvloed aan vaak (negatieve) 24/7 berichtgeving. Volg het nieuws, maar doe dat met mate. Dit als variant op de bekende minder alcohol-slogan. Een “informatie- en mediadieet,” met vaste dagelijkse momenten van nieuwsconsumptie, kan daarbij helpen. Denk aan tips zoals:
- Maximaal twee keer per dag nieuws checken.
- Pushberichten uitschakelen.
- Bijvoorbeeld podcasts luisteren in plaats van door een eindeloze stroom headlines scrollen.
Tot slot nog vier praktische tips voor (communicatie)professionals die met hun kernboodschappen aan de slag willen gaan:
- Verhalen vol vertrouwen
Nieuwsmijders vertrouwen traditionele media niet langer blindelings. Daarom is het essentieel om verhalen te vertellen die niet alleen informeren, maar ook verbinden en inspireren. Emotionele en oprechte verhalen blijven namelijk wel hangen. De journalistiek kan hierin ook een rol spelen door het principe van constructieve journalistiek te omarmen: niet alleen problemen signaleren, maar ook oplossingen aandragen. - Social media kansen
Social mediaplatformen bieden de kans om specifieke doelgroepen te bereiken. Denk aan Instagram of TikTok waar complexe onderwerpen op een toegankelijke manier (visueel) kunnen worden uitgelegd. Dit kan ook jongeren aanspreken. - Beeld en geluid
Visuele content zoals korte video’s, infographics en animaties maken complexe informatie toegankelijk. Podcasts zijn ook een krachtig medium om allerlei thema’s op een informele en verhalende manier te bespreken. Bovendien met veel (naar schatting 7 miljoen) Nederlandse luisteraars. - Ga voor de Michelinster!
De kok die naar alle monden kan koken, moet nog worden geboren, zo luidt een oud gezegde. Probeer desondanks de kernboodschap volgens de à la carte methode te serveren en niet als eenpansgerecht.