• Home
  • nieuws
  • Grassroots communicatie: ruim baan voor de specialist en de lokale held

Grassroots communicatie: ruim baan voor de specialist en de lokale held

Grassroots communication

Sietse Pots, Managing Director Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Je verkent maandenlang de markt, bedenkt ideeën die naadloos aansluiten bij de praktijk en komt met een oplossing die je klanten een flinke stap verder helpt. Om vervolgens die vervelende directeur die je in die maanden op geen enkele manier heeft ondersteund, in de media te zien ‘shinen’ met jouw project.

Het had zomaar je lot kunnen zijn als inhoudsspecialist of lokale held in 2010.

Want zo ging het vaak. Mooie ideeën en geslaagde lokale projecten werden via de perswoordvoerder met een ronkend persbericht de wereld in geslingerd, inclusief quote van de directeur. En als journalisten dan iemand wilden spreken, werden de vragen beantwoord door de woordvoerder met zijn gladde babbel of diezelfde directeur die elke diepgaande vraag nog even bij jou kwam checken. Wist hij veel…

Wanhoop niet langer, beste inhoudsexpert, projectleider of lokale held. The times they are a-changin’!

Als uitgever van eigen nieuws, kan je als grotere organisatie niet meer af met slechts een paar boegbeelden. Door campagnematig en thematisch te werk te gaan en per campagne of thema inhoudsexperts, lokale helden of projectleiders aan het woord te laten in blogs, whitepapers, video’s, social media posts, workshops en media, ga je dieper in op de materie, maak je content waar je doelgroepen echt wat aan hebben en distribueer je deze content veel beter - profiterend van de netwerken van de lokale helden en inhoudsspecialisten.

Decentrale communicatie is authentieker
Zowel bij onze mediatrainingen als bij het begeleiden van content marketingcampagnes zien we een gestage maar zeer duidelijke externe communicatietrend: decentrale woordvoering en -kennisdeling. Steeds meer organisaties kiezen ervoor om niet één woordvoerder te trainen of één boegbeeld of thought leader te benoemen, maar meerdere. Ieder vanuit zijn of haar eigen expertise of (geografische) verantwoordelijkheid. Zo maak je content vanuit de diversiteit aan kennis en expertise binnen de organisatie.

Als vanzelf wordt je verhaal authentieker, inhoudelijk beter en sympathieker. Bovendien is het voor de doelgroepen prettig om informatie te ontvangen van de mensen die écht in de materie zitten, die écht weten wat er speelt in hun afzetgebied en die échte voorbeelden hebben om hun visie te ondersteunen. En ook kunnen reageren als iemand daar een vraag of opmerking over heeft. Het effect: een organisatie die laat zien waar het voor staat (‘show, don’t tell’) en aantrekkelijker is als werkgever, immers: de ruimte krijgen is voor veel medewerkers een groot goed.

Grassroots communicatie
De rollen zijn omgedraaid. Woordvoerders, communicatieprofessionals en directie faciliteren de communicatie meer, houden de grote communicatielijnen in de gaten en zorgen dat deze aansluiten bij organisatiedoelstellingen. Daarnaast is het trainen van de inhoudelijk specialisten en lokale helden van belang, want woordvoering en communicatie blijft een vak. Zo draagt alle losse, organische communicatie bij aan het grote geheel en versterken het lokale, het inhoudelijke en het corporate verhaal elkaar.

De inhoudsexpert, de projectleider en de lokale held zitten niet langer in het verdomhoekje. Steeds meer organisaties geven hen het podium dat ze verdienen.

We bieden verschillende op maat gemaakte communicatietrainingen aan; van social media training en commercieel schijven tot uitgebreide mediatrainingen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees meer over ons trainingsaanbod of neem direct contact op met Nathalie van Huët via 010 456 78 49.