• Home
  • nieuws
  • Luister niet te goed naar je mediatrainer

Luister niet te goed naar je mediatrainer

Meeuwes de Ruiter, Consultant en Mediatrainer bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Een interview is geen gesprek. Iedere vraag is een kans om jouw verhaal te vertellen. Neem vragen daarom niet te letterlijk, maar neem de leiding in een interview. Het zijn allemaal lessen die ook wij met de deelnemers van onze mediatrainingen behandelen. Toch kun je ook té goed luisteren naar al die tips.

Dat is het gevoel dat mij bijblijft als ik de media-optredens van Theresa May bekijk:

Guardian Therese May

In principe past ze bovenstaande lessen goed toe. Ze heeft een kernboodschap voorbereid (heel verstandig) en gebruikt die tijdens het interview als houvast (ook niet onverstandig). En toch, ze mist iets. Komt niet authentiek over. Het lijkt erop dat de ingestudeerde statements May eerder in de weg zitten. En dat valt met name op als ze een vraag krijgt die net buiten de kaders van haar voorbereiding valt. 

Vergelijk dat eens met het fragment van Jeremy Corbyn. Ook hij heeft een boodschap voorbereid en ook hij neemt weldegelijk de leiding in het gesprek. Maar bij hem komt het wél authentiek over. Natuurlijk is de setting van beide interviews anders, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Corbyn dichter bij zichzelf blijft.

Guardian Jeremy Corbyn

Laat je daarom door een mediatrainer geen trucjes aanpraten die niet bij je passen. Hoe waardevol de tips ook zijn die je bij een mediatraining krijgt aangereikt, zie ze als instrumenten in een gereedschapskist. Gebruik alleen de instrumenten waar je mee om kunt gaan en die bij jou passen. Maar blijf bovenal jezelf.

 Benieuwd hoe goede woordvoerders dat doen? Onze whitepaper licht een tipje van de sluier op.