• Home
  • nieuws
  • Air France-KLM: welke vleugel breekt het eerst?

Air France-KLM: welke vleugel breekt het eerst?

Bard Borger, Consultant en copywriter bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing 

Tweeledig nieuws gisteren, verpakt in één bericht: uit een intern, uitgelekt rapport (1) blijkt dat leidinggevenden twijfelen aan de houdbaarheid van Air France-KLM (2). Het wantrouwen tussen de medewerkers van de twee luchtvaartmaatschappijen is groot, dertien jaar na de fusie die destijds al beladen was. Verbazingwekkend is het niet dat het rapport is uitgelekt. Maar waarom werkt de samenwerking niet?

Managers van zowel Air France als KLM – of andersom, zo je wilt – koesteren wederzijds heel wat verdenkingen, blijkt uit het rapport. Zo hebben de Fransen het idee dat de Nederlanders alleen maar denken aan geld en altijd klaarstaan om te vechten voor winst. Andersom bestaat het vermoeden dat de Fransen vastzitten aan een hiërarchie en aan politieke belangen die niet per se stroken met de belangen van het bedrijf. Het zijn slechts twee voorbeelden, er zijn meer twijfels over en weer. Veel erger kan de schoen niet wringen.
De logische vervolgvraag is waar dit wantrouwen tussen beide partijen vandaan komt. Is het een plat geval van botsende bedrijfsculturen? Of moeten we de oorzaak dieper zoeken, in de Franse en Nederlandse volksaard en hoe die zich op de werkvloer uit? Laat Geert Hofstede maar eens op die vraag schieten.

Hollands als een koe
Nee. De naam alleen al – Air France-KLM – weerspiegelt waarschijnlijk het echte probleem: de fusie tussen KLM en Air France is vanaf de start een verstandshuwelijk geweest. Gekunsteld, gearrangeerd. Hand in hand maar met de blikken van elkaar afgewend, stapten de twee dertien jaar geleden samen aan boord. Sindsdien is de gemene deler nog altijd niet sterker dan ieders eigen identiteit en trots.

Gek is dat niet. Het zijn immers juist die identiteit en trots die bijvoorbeeld KLM sinds de oprichting in 1919 zorgvuldig heeft opgebouwd. KLM is voor ons dé nationale luchtvaartmaatschappij, een kroonjuweel zo Hollands als een koe. Het bedrijf heeft zijn klasse behouden door altijd te blijven staan voor kwaliteit en service: de maatschappij wil geen prijsvechter zijn. Té elitair werd het merk nooit. Vandaag de dag weet KLM met uitgekiende content marketing en slimme initiatieven zoals de Flying Blue Club China nog altijd vele fans te maken.

Merk op zichzelf
De vraag die rest is hoe lang dit huwelijk nog door kan. Welke vleugel breekt het eerst? De conclusie zal zijn wat velen dertien jaar geleden al op hun klompen aanvoelden: twee merken die té zeer op zichzelf staan, laten zich niet in een fusie wurmen.

We ondersteunnen organisaties dagelijks bij het bouwen en beschermen van hun reputatie. Benieuwd hoe we dat doen? Lees verder: